SAAB JA37 Viggen - byggtråd
+6
Johan J
magnuswrang
andersk
redbaron
Linkan
MBS
10 posters
Sida 3 av 4
Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
Kanon
Tack!
Bilderna nedan visar status för några dagar sedan. Samtliga spant som går ut i vingen har blivit laminerade med 0,4 mm plywood (orginalet fick ju vingbrott och även om modellen skall bli en kopia av orginalet, så gör jag här ett avsteg (hoppas jag)... ).
Kanonens skelett är monterat. Den långsmala, något droppformade biten som syns i mitten av bilden, är det inre fästet för mittenkroppsbalken. Strax utanför kanonen syns stötstängerna till höjd-/skevrodren och strax utanför dessa, mellan de två tätt sittande longerongerna, kommer fästena för de yttre kroppsbalkarna att sitta.
Bilderna nedan visar status för några dagar sedan. Samtliga spant som går ut i vingen har blivit laminerade med 0,4 mm plywood (orginalet fick ju vingbrott och även om modellen skall bli en kopia av orginalet, så gör jag här ett avsteg (hoppas jag)... ).
Kanonens skelett är monterat. Den långsmala, något droppformade biten som syns i mitten av bilden, är det inre fästet för mittenkroppsbalken. Strax utanför kanonen syns stötstängerna till höjd-/skevrodren och strax utanför dessa, mellan de två tätt sittande longerongerna, kommer fästena för de yttre kroppsbalkarna att sitta.
Sv: SAAB JA37 Viggen - byggtråd
Världsklass!
redbaron- Antal inlägg : 168
Registration date : 07-12-29
Håller med, riktigt snyggt bygge, Viggen är ett av de snyggaste flygplanen.
Längtar efter att få se den flyga.
Sättna Jet Meeting vi pratade om kommer att flyttas till den 4 och 5:e Juli.
Gunnar , Skvadern Sundsvall
Längtar efter att få se den flyga.
Sättna Jet Meeting vi pratade om kommer att flyttas till den 4 och 5:e Juli.
Gunnar , Skvadern Sundsvall
Gunnar PGA- Antal inlägg : 2
Registration date : 09-04-01
Plankning av vingar, m.m.
Tack för uppskattningen jag får. Riktigt roligt!
4-5/7 i Sundsvall vore hur skoj som helst! "Familjerådet" har dock inte beslutat i vilket väderstreck semestern kommer att gå, men med lite försiktig lobbyverksamhet och aktivt deltagande i köksarbetet så kanske det går vägen.
På bilden nedan har vänster vinge blivit plankad. Kroppens vänstra vapenbalk är också plankad och provmonterad.
Inre luckan för vänster huvudställ klar och provmonterad. De små balkarna i luckan är förstärkta med 0,4 mm plywood. Otroligt att något så tunt kan göra så mycket för hållfastheten!
På bilden nedan har båda vingarna och bakkroppen blivit plankade. Till höger i bild syns undre spalten för reverseringen.
Ja, det är en kassettbandspelare nedan!
Strax över den syns vapenbalkarna (den i mitten kan anas), inre luckorna och kanonen. Alla delarna är enbart testmonterade, vapenbalkarna saknar lite plankning och luckan skall få ett par styrpinnar så att den stänger bättre. Men, oavsett om det är klart eller ej, en snabb provmonteringen av nytillkomna delar måste alltid avnjutas!
Nedan pågår formning av nosen kring pitotröret.
Nästa steg blir att planka klart vapenbalkarna och kring reverseringens utblås. Efter det skall modellen slipas, kläs och förses med radioutrustning. Luftdop närmar sig!
4-5/7 i Sundsvall vore hur skoj som helst! "Familjerådet" har dock inte beslutat i vilket väderstreck semestern kommer att gå, men med lite försiktig lobbyverksamhet och aktivt deltagande i köksarbetet så kanske det går vägen.
På bilden nedan har vänster vinge blivit plankad. Kroppens vänstra vapenbalk är också plankad och provmonterad.
Inre luckan för vänster huvudställ klar och provmonterad. De små balkarna i luckan är förstärkta med 0,4 mm plywood. Otroligt att något så tunt kan göra så mycket för hållfastheten!
På bilden nedan har båda vingarna och bakkroppen blivit plankade. Till höger i bild syns undre spalten för reverseringen.
Ja, det är en kassettbandspelare nedan!
Strax över den syns vapenbalkarna (den i mitten kan anas), inre luckorna och kanonen. Alla delarna är enbart testmonterade, vapenbalkarna saknar lite plankning och luckan skall få ett par styrpinnar så att den stänger bättre. Men, oavsett om det är klart eller ej, en snabb provmonteringen av nytillkomna delar måste alltid avnjutas!
Nedan pågår formning av nosen kring pitotröret.
Nästa steg blir att planka klart vapenbalkarna och kring reverseringens utblås. Efter det skall modellen slipas, kläs och förses med radioutrustning. Luftdop närmar sig!
Hej Magnus
Nu kan jag inte hålla mig längre. Det är så snyggt att jag blir nästan tårögd. Och jag vet inte om det beror på allt CA-lim eller balsadamm.
Göran
Nu kan jag inte hålla mig längre. Det är så snyggt att jag blir nästan tårögd. Och jag vet inte om det beror på allt CA-lim eller balsadamm.
Göran
Sotaren- Antal inlägg : 2
Registration date : 09-04-02
Plankning klart
Göran: CA-lim, alla gånger!
Nu är modellen färdigplankad! Gott!
Vingarnas radarvarnare har också blivit monterade. De skall slipas lite till, liksom hela modellen. Momentet "slipning" kan ju ta allt från en kvart till en livstid... Jag siktar på att hålla mig någonstans däremellan...
Nästa steg blir klädsel: glasfiberväv (25g/m2), fäst med en 50/50-blandning av cellulosalack och aceton. Göran: CA-ångor är som bomull i jämförelse...
På söndag (5/4) finns modellen på Nostalgimässan i Gbg. Om du/ni/någon skall dit, kom gärna till bord R8:28!
Nu är modellen färdigplankad! Gott!
Vingarnas radarvarnare har också blivit monterade. De skall slipas lite till, liksom hela modellen. Momentet "slipning" kan ju ta allt från en kvart till en livstid... Jag siktar på att hålla mig någonstans däremellan...
Nästa steg blir klädsel: glasfiberväv (25g/m2), fäst med en 50/50-blandning av cellulosalack och aceton. Göran: CA-ångor är som bomull i jämförelse...
På söndag (5/4) finns modellen på Nostalgimässan i Gbg. Om du/ni/någon skall dit, kom gärna till bord R8:28!
Länge leve svensk flygindustri!
Linkan- Den gamble ordföranden
- Antal inlägg : 898
Registration date : 06-12-05
Slipning
Nu är modellen klädd och färdigslipad ( = gott! ). Resultatet får, innan första flygningen, stanna vid "bruksskick".
Ser ju superbra ut!!! hur ligger du till i "lanseringsdatum"? du vill ha provflugit innan du börjar sälja antar jag?
Är lite sugen på att komma förbi och titta nån dag när jag e ute å åker hoj..
m.v.h Daniel
Är lite sugen på att komma förbi och titta nån dag när jag e ute å åker hoj..
m.v.h Daniel
Daniel C- Antal inlägg : 3
Registration date : 09-02-02
Skoj! Det vore kul om du tittade förbi!
De första byggsatserna skickar jag i månadsskiftet april/maj.
De första byggsatserna skickar jag i månadsskiftet april/maj.
Imponerande bygge
Hoppas att den flyger lika bra som den ser ut
Tack för att jag får följa denna resa i sant modellbygge!
// Johan
Hoppas att den flyger lika bra som den ser ut
Tack för att jag får följa denna resa i sant modellbygge!
// Johan
Johan R- Antal inlägg : 92
Registration date : 07-05-01
Första flygningen
Första flygningen är gjord!
Flygningen var tänkt att ske på ett stort öppet fält, men när vi kom dit blåste det ganska mycket (flaggorna stod rakt ut). Efter att vi kommit hem igen hade det lugnat sig lite och, mot bättre vetande, så blev premiärturen avklarad på en ganska liten äng utanför vårat hus.
Lite data:
Vikt 1635g.
Dragkraft ca 1500g.
Batteri 4s 3400 mAh lipo.
Kika gärna: http://www.mbs-rcmodels.se/video/37-1_high_res.wmv
Flygningen var tänkt att ske på ett stort öppet fält, men när vi kom dit blåste det ganska mycket (flaggorna stod rakt ut). Efter att vi kommit hem igen hade det lugnat sig lite och, mot bättre vetande, så blev premiärturen avklarad på en ganska liten äng utanför vårat hus.
Lite data:
Vikt 1635g.
Dragkraft ca 1500g.
Batteri 4s 3400 mAh lipo.
Kika gärna: http://www.mbs-rcmodels.se/video/37-1_high_res.wmv
Det är bara till att gratulera! Snyggt jobbat!
Har knäna slutat skallra och leendet försvunnit?
Göran
Har knäna slutat skallra och leendet försvunnit?
Göran
Sotaren- Antal inlägg : 2
Registration date : 09-04-02
Se där ja! Det måste varit en härlig känsla! Stämmer in i kören och gratulerar! Tyckte dock att det såg ut som om 37an ville ha mer yta och sträcka ut ordentligt.... Men helt klart en imponerande premiär!
Tack!
Jo, mer yta krävs definitivt. Det mesta av flygningen gick på drygt halvgas då jag försökte hålla mig över ängen (skogsdungar och hustomter runt omkring).
Skevrodren borde trimmats lite men jag fann inte trimreglaget med tummen under flygningen (ville inte släppa modellen med blicken).
Ringrostig? Definitivt! Det var nio månader sedan jag modellflög sist...!
Jo, mer yta krävs definitivt. Det mesta av flygningen gick på drygt halvgas då jag försökte hålla mig över ängen (skogsdungar och hustomter runt omkring).
Skevrodren borde trimmats lite men jag fann inte trimreglaget med tummen under flygningen (ville inte släppa modellen med blicken).
Ringrostig? Definitivt! Det var nio månader sedan jag modellflög sist...!
Grattis, hur kändes modellen, kanske svårt när det blåser mycket.
Hoppas du filmar lite så man får se.
Hälsningar
Gunnar
Hoppas du filmar lite så man får se.
Hälsningar
Gunnar
Gunnar PGA- Antal inlägg : 2
Registration date : 09-04-01
Är det "din" modell som visas först i denna film? https://www.youtube.com/watch?v=r7_Erp2FqwQ
Nix, ingen av dem.
Den första är Gunnars egenkonstruerade Viggen (gjord i depron, styrofoam och balsa) i skala 1:15 (om jag minns rätt). Den andra är en Einar-Johnsson-Viggen i skala 1:10.
Oavsett om jag minns rätt om skalan eller ej så är båda modellerna förbaskat snygga!
Den första är Gunnars egenkonstruerade Viggen (gjord i depron, styrofoam och balsa) i skala 1:15 (om jag minns rätt). Den andra är en Einar-Johnsson-Viggen i skala 1:10.
Oavsett om jag minns rätt om skalan eller ej så är båda modellerna förbaskat snygga!
MBS skrev:Nix, ingen av dem.
Ja det var grymma modeller! Det hade varit roligt att se din i luften snart....
Vad tror ni om denna motorn till 37:an......??
http://www.lambert-modellturbinen.de/html/english.html
Ibland funderar man på att bli riktigt snäll så kanske kommer med en fin belöning.
Ibland funderar man på att bli riktigt snäll så kanske kommer med en fin belöning.
Linkan skrev:Ja det var grymma modeller! Det hade varit roligt att se din i luften snart....
Tills modellen har flugit i Laxå (nästa vecka) så förblir den på backen... Efter det så flyger jag gärna!
redbaron skrev:Vad tror ni om denna motorn till 37:an......??
Skoj att du nämner det! Jag har fått frågor om att stoppa en Kolibri i den flera ggr nu. Vill du bli först?
En kille i Österrike pratar om att stoppa en Kolibri i sin Draken. Tror dock tyvärr att det stannar vid "prat".
Draken har även varit uppe som förslag på rc-network.de, "Modelle für die Kolibri von Lambert" (http://www.rc-network.de/forum/showthread.php?t=124042).
Angående att vara snäll: fick frågan om jag kunde tänka mig att förstora Viggen till skala 1/3 (!!!!!). Om det skulle bli verklighet: vill du åka med i planet på jungfruturen?
Angående att vara snäll: fick frågan om jag kunde tänka mig att förstora Viggen till skala 1/3 (!!!!!). Om det skulle bli verklighet: vill du åka med i planet på jungfruturen?
Ja man är ju inte precis nån Chuck Yeager men visst skulle det vara "intressant" att följa med upp i en Viggen byggd av balsa, furu och plywood NOT!
Skulle absolut vilja bli först med en Kolibri i din modell ........behöver bara fixa lite snabba cash först
Såg att en av våra medlemmar fastnat på kort i Borås......
Ja man är ju inte precis nån Chuck Yeager men visst skulle det vara "intressant" att följa med upp i en Viggen byggd av balsa, furu och plywood NOT!
Haha!
Ok, men ifall du kommer på "bättre" tankar så kvarstår erbjudandet.
Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
Sida 3 av 4
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet