Ryan STA 120, Black Horse
+3
Johan J
Emil
Linkan
7 posters
Sida 1 av 4
Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Ryan STA 120, Black Horse
Så dök då lådan upp och den var som väntat inte liten.... En vecka efter beställning stod den utanför ytterdörren, finfin service! Jag hade höga förväntningar och de infriades med besked! Framförallt klädselarbetet imponerar stort, inte en endaste rynka i klädseln (Oracover). Alla delar känns dessutom oerhört lätta och fina. Det första jag konstaterade är att jag kommer att ha vingen delbar, funderade ett tag på att limma ihop den men 2350mm är inget man hanterar hur som helst! Nämnas kan även att vingröret som syns på en bild mäter dryga 800mm..... Fina fjädrande landställsben följde med och har riktigt lång fjädringsväg. Beställde även ett gäng servon, kablar och ett par träsnurror. Nu kliar det i fingrarna !
Bilder:
Som framkommit tidigare så ska det ju så småningom dyka upp ytterliggare en Ryan STA till klubben! Kul! Det händer inte ofta att två medlemmar fastar för samma maskin, konstigt nog.
Bilder:
Som framkommit tidigare så ska det ju så småningom dyka upp ytterliggare en Ryan STA till klubben! Kul! Det händer inte ofta att två medlemmar fastar för samma maskin, konstigt nog.
Linkan- Den gamble ordföranden
- Antal inlägg : 898
Registration date : 06-12-05
Sv: Ryan STA 120, Black Horse
Härligt Jonas! Den ser fantastiskt fin ut. Jag ser fram emot att följa bygget. Blir det några specialer a la Linkan?
Jag börjar längta efter att dra igång ett bygge med. Vill veta hur det går med radion innan jag beställer. Tar nog en dryg vecka innan jag fått svar. Hoppas starta upp en tråd innan september är slut.
Kul läsning när du skrev om alla modeller du haft. Såg att även du förlorat en kärra oförklarligt. Det gav mig en smula perspektiv, vilket kändes gött. Tack!
Jag börjar längta efter att dra igång ett bygge med. Vill veta hur det går med radion innan jag beställer. Tar nog en dryg vecka innan jag fått svar. Hoppas starta upp en tråd innan september är slut.
Kul läsning när du skrev om alla modeller du haft. Såg att även du förlorat en kärra oförklarligt. Det gav mig en smula perspektiv, vilket kändes gött. Tack!
Emil- Antal inlägg : 352
Registration date : 11-01-13
Ja Emil, jag tror att denna 30-talsracer kan bli ett trevligt tillskott i hangaren. Den blir nog på gränsen till undermotoriserad men kommer förhoppningsvis att kunna erbjuda en hel del njutning fina lugna kvällar tack vare sin låga vingbelastning. Förmodligen kan den prestera en hel del annat också, det är ju det som är det fina med flyg: fart och kraft får man alltid, bara man samlar lite höjd först! Specialer a la Linkan? Vi får se, antingen blir den klar i helgen eller så tar det hela vintern ! Skämt å sido, jag vet faktiskt inte om det finns så mycket att göra på den. Positionsljus och landningstråkastare mm lockar ju men jag har inte hunnit kolla upp vad som fanns på originalet. Och den levererades ju med fjädrande landställ också.... Inte ens lucka till strömbrytare/ladduttag behöver göras, nu går det att få in enkelt tack vare avsaknaden av en heltäckande canopy. Skalariktigt avgassytem kanske? Tips och tokiga ideer mottages tacksamt . Beställ en du också Emil, den är ruskigt prisvärd! Eller nej föressten, då blir jag nog frånåkt, du brukar ju gilla att motorisera i överkant !
Och ähmmmm,..... jag tror det är fler än du och jag som har haft oförklariga haverier, det är bara så ovanligt nu för tiden. MEN! Det är alltid lika obehagligt, frustrerande och overkligt när man bara står där och inte kan göra något. Hoppas att de hittar något fel i din radio så att du kommer i luften igen. Ser fram emot ditt nästa projekt!
Och ähmmmm,..... jag tror det är fler än du och jag som har haft oförklariga haverier, det är bara så ovanligt nu för tiden. MEN! Det är alltid lika obehagligt, frustrerande och overkligt när man bara står där och inte kan göra något. Hoppas att de hittar något fel i din radio så att du kommer i luften igen. Ser fram emot ditt nästa projekt!
Trevlig maskin :-) Varifrån beställde du?
Johan J- Fältchef
- Antal inlägg : 323
Registration date : 06-11-27
Johan J skrev:Trevlig maskin :-) Varifrån beställde du?
Liksom Pittsen så kommer denna från Lindinger i Österrike.
Härligt! ska bli kul att följa
Staffan B- Ordförande
- Antal inlägg : 743
Registration date : 11-03-09
Ser ju trevlig ut!
Då blir det att vänta på min lika kärra. Beställt från Hab kommer väl snart förhoppningsvis.Min Kommer ha Dle 30cc bensin i nosen ska nog räka till.
Magnus
Ryan STA DLE 30cc
Magnus
Ryan STA DLE 30cc
magnuswrang- Antal inlägg : 240
Registration date : 08-01-04
Ja det ska bli skoj!! Jag hade gärna slängt i en Saito 200 men den rackaren är så attans dyr! Men den låter gott!!:
Klart du ska ha en sån Saito =)
Bensin är fusk..
Bensin är fusk..
Johan J- Fältchef
- Antal inlägg : 323
Registration date : 06-11-27
Ja, säg gärna till om du hittar en som inte kostar 7-8 tusen.... Verkar vara en mycket trevlig motor!
Beställ en du också Johan, så kan vi köra tregrupp!
Beställ en du också Johan, så kan vi köra tregrupp!
Gött ljud på den ! men inte gratis
Staffan B- Ordförande
Det är ju nästan så du har plats för hela byggboden i den modellen...
redbaron- Antal inlägg : 168
Registration date : 07-12-29
Äntligen en kväll med ösregn och mörker! Har börjat klämma lite mer ingående på prylarna, spenderade ca tre timmar med min Ryan ikväll. Brukar börja med att montera och passa in motorn då jag tycker det är smidigt att göra det innan stabbe och fena sitter på plats -speciellt när man monterar lite större modeller i ett litet rum. På många ARFer är ju motorns centrum inritat på motorspantet, så även denna gång. Men jag fick det inte till att stämma riktigt bra när man "ställde" motorn på plats och sedan trädde på motorkåpan. Det ska ju linjera och se ok ut med spinnern mot kåpan tex. Nu blev det ett tidsödande pyssel att hitta rätt motorplacering och den väl tilltagna inbygga högerriktningen skapar ju en del huvudbry. Detta brukar inte vara så besvärligt men med en ganska smal kropp och lång motorkåpa blir det ganska tydligt om det inte är rakt och fint. Jag tror jag fick till det någorlunda tillslut .
Det alltid lika tråkiga arbetet med förstärkning/bränslesäkring av motorspant och övriga åtkomliga områden är också påbörjat. Jag använder som så ofta Cascos 24h epoxi blandat med t-röd. Vid spantinfästningar läggs dessutom kolfiberväv.
På denna kärrar sitter tanken ca 1dm bakom motorspantet och jag tror att det är för att inte tyngdpunkten ska påverkas för mycket. Men ändå finns det vanliga runda hålet för tanken längst fram så där får jag nog hitta på något för att få det tätt.
Skönt att ha börjat så smått och ännu en gång kan man dessutom glädjas åt en enorm motorkåpa som slugar hela motorn, det kommer endast att behöva gåras ett litet hål för nålen .
Det alltid lika tråkiga arbetet med förstärkning/bränslesäkring av motorspant och övriga åtkomliga områden är också påbörjat. Jag använder som så ofta Cascos 24h epoxi blandat med t-röd. Vid spantinfästningar läggs dessutom kolfiberväv.
På denna kärrar sitter tanken ca 1dm bakom motorspantet och jag tror att det är för att inte tyngdpunkten ska påverkas för mycket. Men ändå finns det vanliga runda hålet för tanken längst fram så där får jag nog hitta på något för att få det tätt.
Skönt att ha börjat så smått och ännu en gång kan man dessutom glädjas åt en enorm motorkåpa som slugar hela motorn, det kommer endast att behöva gåras ett litet hål för nålen .
Långsamt går det framåt. Motorspantet och dess närområden är skyddat och förstärkt med epoxy. Dekaltrimning på börjad.
Lite bygg tips Linkan!Länk också
Maiden of Ryan
I decided to Maiden the Ryan today since it was a lovely evening, only 1MPH wind if that, The model was set up as recommended I didn't manage to get it videoed this time as the fellow club member couldn't make it.
Ailerons 15mm each way
Elevator 12mm each way
Rudder 300mm each way
C of G 100mm from the leading edge
On opening the throttle and holding slight up elevator, the tail raised within 2-3 feet so added more elevator but the tail would not come down and the fuselage stayed level at almost full up elevator (by this time it had gathered speed and started a very shallow climb out. (immediately I thought not enough elevator).
Anyway the roll rate was very slow but the model flew very well and very stable too, 10 minutes into the flight I reduced the throttle to 1/4 and tried the flaps, all was well no trim change as I had a elevator mixed in with flaps to give me 3-4 mm of down elevator when flaps were fully deployed. Soon after that the throttle stopped working I can go to full power but couldn't come down below half throttle. So I gained height for safety.
The only choice left was to wait until the fuel ran out and come in dead stick. 27 minutes later the engine cut. I used half flaps only for landing just to slow it down a bit and the landing was agreaser but that tail took ages to come down. Aha they have got the C of G calculations wrong I thought
I will investigate the throttle problem, but I measured the wing cord and the cord is 370mm therefore the C of G should fall at 123mm and not 100 mm as stated 23mm too far forward almost an inch.
That will account for the tail reluctant to come down, and the model almost wanting to tip on it's nose on take off, the model is nose heavy at 100mm This will also account for the not getting a good roll rate, so I will move the battery back by about 2-3 inches and go for 123mm C of G and test it again. It's so lightly loaded that it lands almost like a Piper Cub.
Alan H
[url=Maiden of Ryan I decided to Maiden the Ryan today since it was a lovely evening, only 1MPH wind if that, The model was set up as recommended I didn't manage to get it videoed this time as the fellow club member couldn't make it. Ailerons 15mm each way Elevator 12mm each way Rudder 300mm each way C of G 100mm from the leading edge On opening the throttle and holding slight up elevator, the tail raised within 2-3 feet so added more elevator but the tail would not come down and the fuselage stayed level at almost full up elevator (by this time it had gathered speed and started a very shallow climb out. (immediately I thought not enough elevator). Anyway the roll rate was very slow but the model flew very well and very stable too, 10 minutes into the flight I reduced the throttle to 1/4 and tried the flaps, all was well no trim change as I had a elevator mixed in with flaps to give me 3-4 mm of down elevator when flaps were fully deployed. Soon after that the throttle stopped working I can go to full power but couldn't come down below half throttle. So I gained height for safety. The only choice left was to wait until the fuel ran out and come in dead stick. 27 minutes later the engine cut. I used half flaps only for landing just to slow it down a bit and the landing was agreaser but that tail took ages to come down. Aha they have got the C of G calculations wrong I thought I will investigate the throttle problem, but I measured the wing cord and the cord is 370mm therefore the C of G should fall at 123mm and not 100 mm as stated 23mm too far forward almost an inch. That will account for the tail reluctant to come down, and the model almost wanting to tip on it's nose on take off, the model is nose heavy at 100mm This will also account for the not getting a good roll rate, so I will move the battery back by about 2-3 inches and go for 123mm C of G and test it again. It's so lightly loaded that it lands almost like a Piper Cub. Alan H
]Bygglänk[/url]Länk
Bra med lite info. Det var en utförlig byggtråd
Ryan STA nr två på väg till klubben.
Hej på er!
Då var min Ryan på väg också får hoppas posten sköter sig kommer nästa vecka.
Fick ett trevligt samtal från Hab.
Mvh Magnus
Då var min Ryan på väg också får hoppas posten sköter sig kommer nästa vecka.
Fick ett trevligt samtal från Hab.
Mvh Magnus
Roligt att den är på väg Magnus!
Hab Fredag
Hej på er!
Tar vägen förbi Hab på väg hem Kommer ha en Ryan STA i Bussen efter 14:00..Då var man på banan igen.
Mvh Magnus
Tar vägen förbi Hab på väg hem Kommer ha en Ryan STA i Bussen efter 14:00..Då var man på banan igen.
Mvh Magnus
Ryan STA nr 2 Magnus W
Hej på er!
Kunde inte låta bli....Motorn på plats med buntband hittade läget tack Jonas,stämmer inte med ritning när man hänger den upp och ner.Men nu är den där
ska bara svarva av distanserna i veckan.
Göttmos Magnus
Kunde inte låta bli....Motorn på plats med buntband hittade läget tack Jonas,stämmer inte med ritning när man hänger den upp och ner.Men nu är den där
ska bara svarva av distanserna i veckan.
Göttmos Magnus
Så de är ni som är bröderna Ryan alltså..!?
redbaron- Antal inlägg : 168
Registration date : 07-12-29
redbaron skrev:Så de är ni som är bröderna Ryan alltså..!?
Vi får se hur det slutar, enäggstvillingar eller halvbröder? Blir kul att se likheterna och olikheterna. Största skillnaden blir ju själva hjärtat, metanol fyrtakt mot bensin tvåtakt.
Även jag har gjort liiiiite i helgen. Skruvat ihop tanken tex , det ska ju också göras .
Du kanske kan starta en byggtråd på den??
Staffan B- Ordförande
Då har jag ägnat lite tid till att snygga till nosen lite. Lite olika nät och galler har kommit på plats så att det inte ska se så naket ut. Har även knåpat ihop fyra avgaspipor, dock så är dessa bara attrapper . Men jag kan ju inte förneka att jag skulle vilja att de var kopplade till motorn! Nu kom jag inte på någon fiffig lösning på det, men man vet ju aldrig -vintern är ju lång! Återstår att höja motorn lite till, koppla i trottellänkage och montera tanken. Sedan är det klart där fram!
Blev ju skitsnyggt!! Det är ju ett hål fram där, skulle man som du sa, inte kunna göra nåt med en silikonslang till ett sidouttag på ljuddämparen ? + en lång spetstång ??
Staffan B- Ordförande
Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Sida 1 av 4
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet