Fairey Swordfish
+2
Yof
Andreas J
6 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
Fairey Swordfish
Det florerar ju många intressanta byggtrådar på forumet, så man ska väl inte vara sämre än att starta en själv... Jag får väl hoppas att inte det här bygget framstår som kusinen från landet i jämförelse med andra byggen, men jag kan ju ursäkta mig med att det är massproduktion som gäller
För ungefär ett år sedan fattade jag tycke för Fairey Swordfish, den gamla dubbeldäckaren som sköt av rodret på Bismarck och som var först med ombordradar. Tanken är att ha med det i Aircombat, men det kan nog mycket väl bli ett trevligt söndagsplan tror jag!
De grundläggande reglerna för en aircombatkärra är att skalan ska vara 1:12, inga mått får avvika mer än 2 cm från originalet, samt att längd, spännvidd och vingcorda inte får avvika mer än 5%. Längden blir 92 cm och spännvidden 116 och 111 cm för över- och undervingen respektive. En treplanskiss är perfekt att utgå från när ritningen ska ritas.
I somras satte jag mig och började med planet och byggde klart en testprototyp under hösten:
men nu börjar den riktiga produktionen. Planet kändes rätt lynnigt i luften, så det får bli mer toe-in på vingarna den här gången. Dessutom blev vingarna lite måsaktiga, så nu får det bli balkar både uppe och nere, istället för bara uppe. Annars får det mesta bli som prototypen!
Ritningen först:
Planet byggs i cellplast (typ S80). För att få formen hyfsad görs kroppen i fem delar, övervingen i tre delar och undervingen i två. Cellplasten skärs utav en 3mm kanthaltråd (motståndstråd) som hettas upp med ca 1A. Tråden får inte bli för varm, för då utvecklas onyttiga gaser. Skärmallarna byggs i plywood, likaså en förstärkningsplatta som går horisontellt genom den främre halvan av kroppen. Längst ned på ritningen är skärmallarna utritade. Skärmallarna till vingarna är inte utritade, men profilen är NACA 2412, en väldigt anonym profil som fungerar bra både vid höga och låga hastigheter, samt hårda kurvningar.
Smältlim är perfekt till att limma ihop cellplast, för om det är tillräckligt varmt så smälter det ytlagret på cellplasten innan det svalnar.
En ihopsatt kropp:
Sedan fixar vingsadeln enkelt med en skärmall utav vingprofilens översida:
De sista formerna får filas till för hand. Som tur är så blir cellplastsspånen jäkligt statiska, så det yr inte runt mycket. Tar man en våt trasa så är det inga problem att städa upp! Klädningen är lite trixig innan man fått in snittsen, men det blir jäkligt starkt! Ett bra sätt är att späda ut vitlim med lite vatten (runt 20%), så att det är penslingsbart men inte flytande. Sedan väter man ned brunpapp och väntar tills den har slutat att krulla sig (då är den genomdränkt), så stryker man på lim på plasten och lägger på pappen. Det tar nästan ett dygn för det att torka, men det stramar upp sig bra när det gör det. Om man är otålig går det att använda styrkjärn (fast man får akta sig så inte plasten smälter). Det största problemet är att det lätt slår sig när det torkar!
Sedan går det inte att göra mer på kroppen utan vingarna! Jag tog inga bilder på utskärningen av vingarna (var väl alltför ivrig ), men här är de i alla fall...
Som balkar och framkantslister är blomsterpinnar av bambu perfekta (och billiga ). På prototypen användes bara balk på ovansidan och då blev det måsvingar av dem. Nu får det bli dubbla och lite smalare (4 mm istället för 5) balkar. Här syns utskärningen av balkskåran:
För ungefär ett år sedan fattade jag tycke för Fairey Swordfish, den gamla dubbeldäckaren som sköt av rodret på Bismarck och som var först med ombordradar. Tanken är att ha med det i Aircombat, men det kan nog mycket väl bli ett trevligt söndagsplan tror jag!
De grundläggande reglerna för en aircombatkärra är att skalan ska vara 1:12, inga mått får avvika mer än 2 cm från originalet, samt att längd, spännvidd och vingcorda inte får avvika mer än 5%. Längden blir 92 cm och spännvidden 116 och 111 cm för över- och undervingen respektive. En treplanskiss är perfekt att utgå från när ritningen ska ritas.
I somras satte jag mig och började med planet och byggde klart en testprototyp under hösten:
men nu börjar den riktiga produktionen. Planet kändes rätt lynnigt i luften, så det får bli mer toe-in på vingarna den här gången. Dessutom blev vingarna lite måsaktiga, så nu får det bli balkar både uppe och nere, istället för bara uppe. Annars får det mesta bli som prototypen!
Ritningen först:
Planet byggs i cellplast (typ S80). För att få formen hyfsad görs kroppen i fem delar, övervingen i tre delar och undervingen i två. Cellplasten skärs utav en 3mm kanthaltråd (motståndstråd) som hettas upp med ca 1A. Tråden får inte bli för varm, för då utvecklas onyttiga gaser. Skärmallarna byggs i plywood, likaså en förstärkningsplatta som går horisontellt genom den främre halvan av kroppen. Längst ned på ritningen är skärmallarna utritade. Skärmallarna till vingarna är inte utritade, men profilen är NACA 2412, en väldigt anonym profil som fungerar bra både vid höga och låga hastigheter, samt hårda kurvningar.
Smältlim är perfekt till att limma ihop cellplast, för om det är tillräckligt varmt så smälter det ytlagret på cellplasten innan det svalnar.
En ihopsatt kropp:
Sedan fixar vingsadeln enkelt med en skärmall utav vingprofilens översida:
De sista formerna får filas till för hand. Som tur är så blir cellplastsspånen jäkligt statiska, så det yr inte runt mycket. Tar man en våt trasa så är det inga problem att städa upp! Klädningen är lite trixig innan man fått in snittsen, men det blir jäkligt starkt! Ett bra sätt är att späda ut vitlim med lite vatten (runt 20%), så att det är penslingsbart men inte flytande. Sedan väter man ned brunpapp och väntar tills den har slutat att krulla sig (då är den genomdränkt), så stryker man på lim på plasten och lägger på pappen. Det tar nästan ett dygn för det att torka, men det stramar upp sig bra när det gör det. Om man är otålig går det att använda styrkjärn (fast man får akta sig så inte plasten smälter). Det största problemet är att det lätt slår sig när det torkar!
Sedan går det inte att göra mer på kroppen utan vingarna! Jag tog inga bilder på utskärningen av vingarna (var väl alltför ivrig ), men här är de i alla fall...
Som balkar och framkantslister är blomsterpinnar av bambu perfekta (och billiga ). På prototypen användes bara balk på ovansidan och då blev det måsvingar av dem. Nu får det bli dubbla och lite smalare (4 mm istället för 5) balkar. Här syns utskärningen av balkskåran:
Sv: Fairey Swordfish
Äntligen en vettig byggtråd på det här forumet!
Skämt åsido, det ska bli kul att följa detta bygge då jag fick se prototypen både i luften och på marken.
Skämt åsido, det ska bli kul att följa detta bygge då jag fick se prototypen både i luften och på marken.
Sv: Fairey Swordfish
Kul! Den maskinen är en av mina absoluta favoriter. Intressant det där med att bygga i cellplast, det har jag inte provat ännu. Har någon använt en dubbeldäckare i aircombat tidigare?
Linkan- Den gamble ordföranden
- Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05
Sv: Fairey Swordfish
Det är ett riktigt trevligt material att arbeta med, cellplast. Visserligen försvinner lite av charmen i byggandet med hållbarhetstekniker med pinnar och så, men å andra sidan går det fort och blir rätt snyggt!
Den enda gången jag sett en dubbeldäckare i aircombat var på SM 2010, när en kille kraschade alla sina fyra flygplan på fyra heat, så på det femte och sista fick han dispens att köra med sin WWI-kärra. Jag har hört talas om någon som flygit med J-11, men inte sett själv, och en skradronskompis funderar på att bygga en Gloster Gladiator. Det ska bli intressant och se hur det går, prototypen var aldrig i strid
Det finns en sidogren med WWI-combat, där man kör med 1:8-plan och mer bonuspoäng för snygga byggen, t ex sprygelbyggda vingar och 4-taktsmotorer. Det har jag aldrig provat, men det är skoj att kolla på!
Den enda gången jag sett en dubbeldäckare i aircombat var på SM 2010, när en kille kraschade alla sina fyra flygplan på fyra heat, så på det femte och sista fick han dispens att köra med sin WWI-kärra. Jag har hört talas om någon som flygit med J-11, men inte sett själv, och en skradronskompis funderar på att bygga en Gloster Gladiator. Det ska bli intressant och se hur det går, prototypen var aldrig i strid
Det finns en sidogren med WWI-combat, där man kör med 1:8-plan och mer bonuspoäng för snygga byggen, t ex sprygelbyggda vingar och 4-taktsmotorer. Det har jag aldrig provat, men det är skoj att kolla på!
Sv: Fairey Swordfish
Nej, det har jag inte gjort. Men den dagen kanske kommer!Andreas J skrev:Har du byggt själv ihop någon Swordfish, förresten?
Linkan- Den gamble ordföranden
- Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05
Sv: Fairey Swordfish
Kul att få lära sig om att bygga i annat än balsa, dessutom grymt med dubbeldäckare. Jag kommer att följa med stort intresse och ser fram emot att få se kärran i luften till våren. Inte mycket byggande för mig idag, Influensan har kommit och hälsat på mig och min familj.
Emil- Antal inlägg : 352
Registration date : 11-01-13
Sv: Fairey Swordfish
Herregud vilken massproduktion... Planeras det en eller annan krash måntro?
Kul med "annorlunda" byggmaterial, följer med intresse...
Kul med "annorlunda" byggmaterial, följer med intresse...
Lars- Antal inlägg : 62
Age : 46
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-20
Sv: Fairey Swordfish
Kanske stereoseende ?
Staffan B- Ordförande
- Antal inlägg : 743
Age : 72
Localisation : MAGRA SOLLEBRUNN
Registration date : 11-03-09
Sv: Fairey Swordfish
Lars skrev:Herregud vilken massproduktion... Planeras det en eller annan krash måntro?
Kul med "annorlunda" byggmaterial, följer med intresse...
Ja, det får man räkna med på gott och ont i Aircombat... Å ena sidan är det ju kul att ha modellen hel efter ett heat och dessutom är det mer prestigefyllt att ha det, men å andra sidan är det en j-kla adrenalinkick att vara med om någon hastig jakt som slutar i ett materialmoln En kul anektod angående det är från Jönköping ifjol, när Peter C flög in med sin IAR 80 i sidan på min modell några sekunder innan heatet var slut. Hans modell var nästan oskadd, medan jag fick gå och plocka delar över hela åkern...
Fairey Swordfish - Klädning av vingar
Nu har bygget äntligen fått lite mer tid. Den här gången är det övervingens tur och den kläs på samma sätt som kroppen, dvs med brunpapp och vattenspätt vitlim. Först måttas pappbiten ut:
Det är som sagt viktigt att väta pappen tillräckligt innan den appliceras
När den är applicerad så fungerar det att torka med strykjärn om man är otålig, men bäst resultat blir det om det bara får lufttorka över natten.
Vingen är uppdelad i tre sektioner, två ytterdelar och en mittsektion. V-formen och bakåtsläpningen på vingarna tillskärs i mittsektionen. Till detta fungerar skärmallen till mittsektion som bra "giljotinsmall". V-formen är på 5 grader och svepningen på 3 grader.
Sedan är det dags för monteringen, som görs som vanligt med smältlim.
En bit tapetremsa samt extra papp vid skarvarna är förhoppningsvis tillräcklig hållfasthet!
Sedan är övervingen färdigklädd!
Det är som sagt viktigt att väta pappen tillräckligt innan den appliceras
När den är applicerad så fungerar det att torka med strykjärn om man är otålig, men bäst resultat blir det om det bara får lufttorka över natten.
Vingen är uppdelad i tre sektioner, två ytterdelar och en mittsektion. V-formen och bakåtsläpningen på vingarna tillskärs i mittsektionen. Till detta fungerar skärmallen till mittsektion som bra "giljotinsmall". V-formen är på 5 grader och svepningen på 3 grader.
Sedan är det dags för monteringen, som görs som vanligt med smältlim.
En bit tapetremsa samt extra papp vid skarvarna är förhoppningsvis tillräcklig hållfasthet!
Sedan är övervingen färdigklädd!
Fairey Swordfish - Övervingsadel
Nu så är det dags för övervingens infästning. Metoden jag kommit fram till är en sorts upphöjd pall med fästen i kroppen för gummiband som kan spännas över vingen, om ni förstår. Lite bilder gör det säkert lättare
Så här ser plattan ut som ska vara på toppen av "pallen":
och så de fyra benen:
Min kompis fick en vad man kallar för 'konstnärlig ingivelse' när vi satt och pysslade, dvs han ritade till flames med en tusch-penna
Så här ser plattan ut som ska vara på toppen av "pallen":
och så de fyra benen:
Min kompis fick en vad man kallar för 'konstnärlig ingivelse' när vi satt och pysslade, dvs han ritade till flames med en tusch-penna
Sv: Fairey Swordfish
Så, innan plattan på pallen kan justeras så får undervingen kläs först. Den är mycket lättare att klä än övervingen, för den saknar både V-form och bakåtsläpning. Egentligen ska den ha en likadan avsmalning i mitten av vingen som övervingen, för vingarna är bakåtfällbara för att få plats på hangarfartyg, men den detaljen får vara...
Jag bestämde mig för att det är lite väl mycket utmaning för tålamodet att färdigställa alla sex kroppar och nio vingpar samtidigt, så nu fixar jag fyra stycken, så får de andra bli tills de behövs... Här är pappersbiten till en vinge:
och vingen som ska kläs, med likadana balkar som övervingen, dvs 4mm bambupinnar som mittbalkar över och under och 5mm bambupinne som framkantslist:
Och så resultatet:
Jag bestämde mig för att det är lite väl mycket utmaning för tålamodet att färdigställa alla sex kroppar och nio vingpar samtidigt, så nu fixar jag fyra stycken, så får de andra bli tills de behövs... Här är pappersbiten till en vinge:
och vingen som ska kläs, med likadana balkar som övervingen, dvs 4mm bambupinnar som mittbalkar över och under och 5mm bambupinne som framkantslist:
Och så resultatet:
Sv: Fairey Swordfish
Tjena Andreas! Vad har du för motorer i dom ? 2,5 ?
Staffan B- Ordförande
- Antal inlägg : 743
Age : 72
Localisation : MAGRA SOLLEBRUNN
Registration date : 11-03-09
Sv: Fairey Swordfish
Tjenare! De är såpass stora, så jag får ha 4,0 i dem (0.25 kubiktum) enligt aircombatreglementet. Fast i en ska jag sätta i en 0.30 kubiktums fyrtaktare, för söndagsflygningens skull
Sv: Fairey Swordfish
Bak på övervingsadeln fästs två 4mm bambupinnar som styrpinnar. Jag vet inte riktigt om det håller och fungerar, men på prototypen fanns det inga styrpinnar alls och den flög ändå...
Övervingen har ca en grad negativ anfallsvinkel och undervingen ungefär en grad positiv. Alltså har maskinen två graders toe-in för att öka stabiliteten. Då var vinginfästningen klar, då återstår bara stabben tills att planet är "träklart", fast i cellplast då såklart
Övervingen har ca en grad negativ anfallsvinkel och undervingen ungefär en grad positiv. Alltså har maskinen två graders toe-in för att öka stabiliteten. Då var vinginfästningen klar, då återstår bara stabben tills att planet är "träklart", fast i cellplast då såklart
Stabilisator
Stabilisatorn och fenan byggs i 3 mm balsa, som sedan kläs med papp. Här är ritningen för dem:
På prototypen fanns det inget sidoroder, men på den här versionen ska det bli det
Nu blir det att lägga på ett kol, nu när vårvädret börjar komma och det börjar att rycka i flygfingrarna Igår var det säsongsstart för Aircombaten i Älmhult, så det måste väl vara det slutgiltiga beskedet om att våren är här
På prototypen fanns det inget sidoroder, men på den här versionen ska det bli det
Nu blir det att lägga på ett kol, nu när vårvädret börjar komma och det börjar att rycka i flygfingrarna Igår var det säsongsstart för Aircombaten i Älmhult, så det måste väl vara det slutgiltiga beskedet om att våren är här
Stabilisator forts.
Såhär ser fenan ut när den är klädd. Undersidan sparas naken, så att den kan limmas fast i stabben senare.
Pappen fungerar som ett utmärkt och naturligt gångjärn om man slipar till kanterna i leden. Jag har hittills inte varit med om att ett sådant pappgångjärn har slitits ut!
Pappen fungerar som ett utmärkt och naturligt gångjärn om man slipar till kanterna i leden. Jag har hittills inte varit med om att ett sådant pappgångjärn har slitits ut!
Sv: Fairey Swordfish
Bra jobbat! Smidigt att slippa pilla med gångjärn.
Linkan- Den gamble ordföranden
- Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05
Finishen
Tackar, ja det är riktigt smidigt att slippa gångjärnen. När skevrodrena ska göras är det nästan ännu enklare - då skär man helt enkelt ut dem ur vingen och låter bara pappen vara kvar!
Egentligen (enligt ritning) ska stabben monteras uppepå bakkroppen, men jag tar mig friheten och flyttar ned den en centimeter på modellen. Då ökar stabiliteten markant, när det finns infästning på ovansidan också. Fenan ska fortfarande vara skalaenlig.
För att få bättre hållfasthet så limmas en pappersbit på undersidan av stabben
Nu så är det mesta av planet klart, bara att installera servon och skevroder, motor och sen lackera! De övriga tre är färdiga så långt att stabben ska sättas på och målas; jag låter de vänta sålänge, så att jag i alla fall får en maskin att flyga med
Egentligen (enligt ritning) ska stabben monteras uppepå bakkroppen, men jag tar mig friheten och flyttar ned den en centimeter på modellen. Då ökar stabiliteten markant, när det finns infästning på ovansidan också. Fenan ska fortfarande vara skalaenlig.
För att få bättre hållfasthet så limmas en pappersbit på undersidan av stabben
Nu så är det mesta av planet klart, bara att installera servon och skevroder, motor och sen lackera! De övriga tre är färdiga så långt att stabben ska sättas på och målas; jag låter de vänta sålänge, så att jag i alla fall får en maskin att flyga med
Sv: Fairey Swordfish
Sicken fart du har på bygget. Det ser riktigt bra ut.
Verkar nästan som du vill bli klar till tävlingen i vara på lördag!?
Verkar nästan som du vill bli klar till tävlingen i vara på lördag!?
Sv: Fairey Swordfish
Min kompis gifter sig den dagen, så det blir inget Vara för mig på lördag, tyvärr. Däremot har jag tänkt ha kärran färdig så att man kan köra ett par rundor på morgonen och få in lite av combatkänslan när ni är där och fightas Lycka till i Vara vet jag!
Skevroder
Nu så var det dags för skevrodrena. Som jag nämnde tidigare så är de inte alls svåra att tillverka - de enda man gör är att skära ut dem ur vingen!
Plats för servot:
...och till sist lappa ihop det hela igen. Det är som man säger, en kakbit!
Plats för servot:
...och till sist lappa ihop det hela igen. Det är som man säger, en kakbit!
Linkagen
Till linkagen använder jag det gamla aircombat-knepet med sockerbitar istället för dyra förfabricerade linkage. Det enda som behövs då är roderok/servook, pianotråd och sockerbitar (a.k.a. kopplingslist):
Sedan monteras linkagen. Jag har valt att ha servona till stjärtpartiet monterade där bak, dels för att det är billigare att slopa långa stötstänger, dels för att servona har bättre chans att klara sig ifall stjärtpartiet skulle bli påfluget och avslaget.
Motorvalet är en O.S. .30 fyrtakt surpass, med en 9x6-propeller. Nästa steg är att fixa en motorkåpa, men det hinns nog inte med för jungfruturen (med tanke på hur våren kryper sig på )
Jag tänkte ta med modellen för sin jungfrutur till röjdagen på tisdag, så kan man ju hoppas på bra väder efter arbetet
Sedan monteras linkagen. Jag har valt att ha servona till stjärtpartiet monterade där bak, dels för att det är billigare att slopa långa stötstänger, dels för att servona har bättre chans att klara sig ifall stjärtpartiet skulle bli påfluget och avslaget.
Motorvalet är en O.S. .30 fyrtakt surpass, med en 9x6-propeller. Nästa steg är att fixa en motorkåpa, men det hinns nog inte med för jungfruturen (med tanke på hur våren kryper sig på )
Jag tänkte ta med modellen för sin jungfrutur till röjdagen på tisdag, så kan man ju hoppas på bra väder efter arbetet
Sida 1 av 2 • 1, 2
Sida 1 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet