Projekt X
4 posters
Sida 1 av 1
Projekt X
Nytt litet bygge på gång!
Hade en gammal byggsats och en motor liggandes. Men varför bara slänga ihop den efter ritning? Planen är att med enkla medel få kärran att se ut lite mer som ett flygplan med en fetare kropp och snyggare vinge. Hur det kommer att sluta vet jag inte men förhoppningsvis så ska den se betydligt mer spännande ut än bilden på lådan. Känner att jag är i behov utav en liten buskärra. Att bygga lite efter eget huvud är ju dessutom riktigt roligt!
Helt rak helsymetrisk vinge modifieras till att smalna av mot vingspetsarna och även bli tunnare utåt:
Kroppen breddas maximalt vid vingen och får en bulligare form baktill. Stabbe och fena bara provmonterade, de kommer att se annorlunda ut och dessutom blir det sidoroder:
Hade en gammal byggsats och en motor liggandes. Men varför bara slänga ihop den efter ritning? Planen är att med enkla medel få kärran att se ut lite mer som ett flygplan med en fetare kropp och snyggare vinge. Hur det kommer att sluta vet jag inte men förhoppningsvis så ska den se betydligt mer spännande ut än bilden på lådan. Känner att jag är i behov utav en liten buskärra. Att bygga lite efter eget huvud är ju dessutom riktigt roligt!
Helt rak helsymetrisk vinge modifieras till att smalna av mot vingspetsarna och även bli tunnare utåt:
Kroppen breddas maximalt vid vingen och får en bulligare form baktill. Stabbe och fena bara provmonterade, de kommer att se annorlunda ut och dessutom blir det sidoroder:
Linkan- Den gamble ordföranden
- Antal inlägg : 898
Registration date : 06-12-05
Sv: Projekt X
Kul med små buskärror, de har sin charm de också! Fint med lite eget stuk med, blir säkert kanon :-)
Johan J- Fältchef
- Antal inlägg : 323
Registration date : 06-11-27
Bygget går vidare. Canopy börjar ta form:
Fena och stabbe med tillhörande roder börjar också bli klara:
Utprovnig av lämplig motorkåpa. Tänk vad många tänkbara motorkåpor man har i hemmet!
Dags att börja klä lite. Hade en rulle "chrome" liggandes, fabrikat okänt. Inte alldeles lättarbetad men kul med en kärra i helmetall:
Fena och stabbe med tillhörande roder börjar också bli klara:
Utprovnig av lämplig motorkåpa. Tänk vad många tänkbara motorkåpor man har i hemmet!
Dags att börja klä lite. Hade en rulle "chrome" liggandes, fabrikat okänt. Inte alldeles lättarbetad men kul med en kärra i helmetall:
Då var modellen färdigklädd. Jag valde ett servicevänligt alternativ fram på kroppen, fint att komma åt tanken och radioutrustning.
Och så var det dags för lite dekor:
Återstår att montera tank, skevroder, radioutrustnig och länkage. Klädsel räckte inte till skevrodren så där får det bli en annan färg .
Och så var det dags för lite dekor:
Återstår att montera tank, skevroder, radioutrustnig och länkage. Klädsel räckte inte till skevrodren så där får det bli en annan färg .
Då var dekoren klar:
Regn och rusk! Kröp in i hobbyrummet en stund och vipps -kärran är i det närmaste flygklar! Det kan bli premiär till helgen.
Vad sa frugan när du snodde all köksfolie ??
Staffan B- Ordförande
- Antal inlägg : 743
Registration date : 11-03-09
Staffan B skrev:Vad sa frugan när du snodde all köksfolie ??
Lämplig snurra till en .15 motor? Saknar papper till den.
15 motor = 2,47ccm = 9 x 4. beror lite på effekten på din motor, har några hemma om du behöver.
Staffan B- Ordförande
9x4 blir för möe, ta en 8x4 eller, om det ska gå fort, 7x6. Har 8x4 på min OS 15, klockrent.
Johan J- Fältchef
- Antal inlägg : 323
Registration date : 06-11-27
Min motor är rekommenderad 9 x 4 från motortillverkaren. Kanske är den starkare, vem vet ?!
Staffan B- Ordförande
Klar! En tom flaska (fälgrent) fick bli motorkåpa. Kan inte hitta skruvarna till ljuddämparen . Verkar vara M2,5 eller någon tumgäng. Men det ska nog gå att lösa
Provflugen! Efter lite motorstrul (fick bla kapa tomgångsnålen 4mm!) så gick den fint! Lite justering av tyngdpunkt och roderutlag ska göras till nästa flygning. I övrigt mycket nöjd, lagom busig !
Detta är min "lättviktare": 1,1 kg utan bränsle.
Linkan skrev:Lämplig snurra till en .15 motor? Saknar papper till den.
Kolla med klubbens propellerexpert = Wrang
redbaron- Antal inlägg : 168
Registration date : 07-12-29
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet