Scottish Aviation/ Bulldog (SK 61)
+4
Admin
Johan J
MBS
Linkan
8 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
Scottish Aviation/ Bulldog (SK 61)
Så där ja, då har man något att pyssla med när Mustangen har blivit färdig (vilket den ännu inte har...). Efter ca tre veckor kom det så en låda från england med denna goa maskin:
Då maskinen inte gick att få tag i här hemma så hittade jag den alltså i England. Väldigt bra pris tycker jag att det blev, 1404kr betalade jag allt som allt. Då köpte jag även med detta lilla ljus/strobe kit:
Funkar kanon fint och är bara att plugga in i mottagaren och du kan stänga av/sätta på ljuset med radion.
Lite fakta:
Modellen förfaller vara mycket välbyggd med många påkostade detaljer här och var. Enda anmärkningen är en liten spricka på canopyn, men det är inget att bråka om.
Skev och klaff är limmade och klara. Riktigt snygga panellinjer och nitar!
Godispåse:
Aluminiumspinner, me like! Sådant brukar man ju få köpa till extra...
Tanken är att denna låda ska få ligga tills nästa vinter, men man vet ju aldrig....
Då maskinen inte gick att få tag i här hemma så hittade jag den alltså i England. Väldigt bra pris tycker jag att det blev, 1404kr betalade jag allt som allt. Då köpte jag även med detta lilla ljus/strobe kit:
Funkar kanon fint och är bara att plugga in i mottagaren och du kan stänga av/sätta på ljuset med radion.
Lite fakta:
Modellen förfaller vara mycket välbyggd med många påkostade detaljer här och var. Enda anmärkningen är en liten spricka på canopyn, men det är inget att bråka om.
Skev och klaff är limmade och klara. Riktigt snygga panellinjer och nitar!
Godispåse:
Aluminiumspinner, me like! Sådant brukar man ju få köpa till extra...
Tanken är att denna låda ska få ligga tills nästa vinter, men man vet ju aldrig....
Linkan- Den gamble ordföranden
- Antal inlägg : 898
Registration date : 06-12-05
Sv: Scottish Aviation/ Bulldog (SK 61)
Ja den är fortfarande orörd. Skickade ett mail till butiken ang sprickan i canopyn och igår kom det ett paket med en ny. Fin service!MBS skrev:Snygg!
Har du lyckats hålla fingrarna utanför lådan?
Visst är man sugen på att börja men först ska Mustangen bli färdig. Har inte satt min fot i hobbyrummet på väldigt länge...
Skoj! Alltid trevligt med flygplan med svensk anknytning.. Vmar känns okej kvalitetsmässigt alltså?
Johan J- Fältchef
- Antal inlägg : 323
Registration date : 06-11-27
Johan J skrev:Skoj! Alltid trevligt med flygplan med svensk anknytning.. Vmar känns okej kvalitetsmässigt alltså?
Ja det verkar inte vara något fel på Vmars grejer. Får se om jag ändrar mig när man börjar ta i grejerna på riktigt.
Lampsystemet verkade ju käckt.. Lust att länka till firman du handlade av?
Johan J- Fältchef
Johan J skrev:Lampsystemet verkade ju käckt.. Lust att länka till firman du handlade av?
Självklart! Var så god:
Firman: http://www.sussex-model-centre.co.uk/
Lampor: http://www.sussex-model-centre.co.uk/shopexd.asp?id=28372
Du som har känt lite på den, vad har du tänkt dig för motor..?
Johan J- Fältchef
Det borde räcka fint med en 60-fyrpluttare men absolut inte större än 90. Är det ett köp på gång? Pundet står ju lågt...Johan J skrev:Du som har känt lite på den, vad har du tänkt dig för motor..?
Nu ligger den på byggbordet! Regnet öser ner så man kan ju lika gärna göra något vettigt om kvällarna även om det är sommar! En gammal beprövad OS 60 4t kommer att ta plats i nosen. Undrar bara var jag har gjort av mitt lilla ljus-kit...?
Då är allt som behövs till kärran beställt. Ingen annan som är sugen på att köpa en också? Kostar strax över tusenlappen om man beställer från england + lite frakt. En mycket välbyggd maskin är det, och visst vore det kul med en rote 61or över fältet?
Då ska vi se...
Som sagt, bygget har börjat så smått. Några bilder:
Blå overall, nej tack.
Knåpade ihop en liten brandsläckare...
...och lite annat.
Orginal nosställ är visserligen snyggt men saknar fjädring. Ersätts utav egen tillverkad dito med 20mm fjädringsväg . Tillverkade även en ny fälg då den som följde med kändes vek och var skev.
Positionsbelysningen börjar ta form, likaså landningsstrålkastare.
Roligt att vara igång med byggandet igen.
Blå overall, nej tack.
Knåpade ihop en liten brandsläckare...
...och lite annat.
Orginal nosställ är visserligen snyggt men saknar fjädring. Ersätts utav egen tillverkad dito med 20mm fjädringsväg . Tillverkade även en ny fälg då den som följde med kändes vek och var skev.
Positionsbelysningen börjar ta form, likaså landningsstrålkastare.
Roligt att vara igång med byggandet igen.
Ser ju ut att vara en riktigt trevlig modell....hade varit trevligt med en okomplicerad kärra att flyga i de flesta väder.!! Kanske skulle passa med en Bulldog!?
redbaron- Antal inlägg : 168
Registration date : 07-12-29
redbaron skrev:Ser ju ut att vara en riktigt trevlig modell....hade varit trevligt med en okomplicerad kärra att flyga i de flesta väder.!! Kanske skulle passa med en Bulldog!?
Ja, köp en du också! Jag har redan börjat snegla på nästa modell.... http://www.sussex-model-centre.co.uk/shopexd.asp?id=22507
T-28:an ser ju trevlig ut oxå.... Om man nu ska va lite negativ är ju problemet att den har fasta ställ...
Surfa runt lite på nätet och hittade en Black Horse T-28 i 2 metersstorlek som tydligen levereras med luftställ Den skulle va fin!!
Surfa runt lite på nätet och hittade en Black Horse T-28 i 2 metersstorlek som tydligen levereras med luftställ Den skulle va fin!!
redbaron- Antal inlägg : 168
Registration date : 07-12-29
Arbetet går vidare. Just nu pågår det arbete med att bränsleskydda och förstärka motorspant och tankutrymme. Motorspantet och den främre inre delen av kroppen penslas med 24h epoxi utspädd med T-Röd. Limfogar förstärks dessutom med glasfiberremsor. Servo utrymmet lackas med 1k båtlack för att få en tåligare yta och täta till limfogar, kanske lite överkurs men det är ju lång till våren så tid finns ju.
Funderar även på att montera ett rökaggregat, är det någon som har hört något bra/dåligt om de som finns på marknaden? Lite segt att de kostar lika mycket som modellen i inköp. Vi får se vad som händer.
Funderar även på att montera ett rökaggregat, är det någon som har hört något bra/dåligt om de som finns på marknaden? Lite segt att de kostar lika mycket som modellen i inköp. Vi får se vad som händer.
Rökaggregat vore läckert!
Själv har jag bara sett ett par riktigt dyra men om du hittar ett "billigt", länka gärna!
Förresten: nu i valtider kan du säkert få kommunpolitikerna att sponsra dig med ett!
/Magnus
Själv har jag bara sett ett par riktigt dyra men om du hittar ett "billigt", länka gärna!
Förresten: nu i valtider kan du säkert få kommunpolitikerna att sponsra dig med ett!
/Magnus
Jo jag har sett det där bygget, klurigt värre! Fungerade det? Tror dock att jag satsar på något färdigt system.
Det fungerar alldeles förträffligt.
Pär Danielsson slog på det under pågående heat och det blev en fin och tydlig rökstrimma. Satt monterat i en .15 kärra.
// Johan
Pär Danielsson slog på det under pågående heat och det blev en fin och tydlig rökstrimma. Satt monterat i en .15 kärra.
// Johan
Johan R- Antal inlägg : 92
Registration date : 07-05-01
Det går sakta framåt och i morgon ska jag förhoppningsvis testa motorn som har varit isär för lagerbyten och allmän översyn. Det fina är att motorbock och tank sitter monterat på ett spant som sedan ska skruvas fast i kroppen. Detta gör att man kan prova motorn i bänk med exakt den tankplacering och slanglängder som ska användes. Jag har även fixat till en avgaskrök med en röknippel som också ska provas. 3/4 barnolja och 1/4 diesel ska tydligen fungera. "Rökvätskan" pressas in med hjälp av en flaska och om det fungerar så kan det nog bli ett köp av en riktig pump.
Lite annat smått och gott har också hunnits med, ska knäppa lite bilder någon dag.
Lite annat smått och gott har också hunnits med, ska knäppa lite bilder någon dag.
Då var motorn provkörd och den fungerade till full belåtenhet! Mitt röktest blev också lyckat, det kan nog bli en rökpump. Men, det sölar en hel del av alla olja som trycks in i avgaserna, men det är nog möjligt att finjustera en hel del när man har en riktig pump.
NU har jag ägnat två kvällar åt att försöka måla om canopyn som jag fick skickad till mig då den som följde med maskinen hade en liten spricka. Av någon underlig anledning så fanns den bara lackerad vit som reservdel. Alla som har målat en canopy vet hur besvärligt det kan vara, det blir gärna lite kladdigt och dessutom har jag haft "turen" med att klarlacken reste färgen . Kanske blir det canopyn med sprickan ändå...
Ja då uppdaterar jag lite igen då... Kroppen börjar bli färdig, motorn är monterad och trottelservo fick en annan placering än vad som var tänkt. Det sitter nu fram på motorspantet med en stötstång som är ca 20mm lång, smidigt!
Även höjd och sidoroderservo sitter på plats men där är endast länkaget till noshjulsstyrningen färdigt, fena/ stabbe är ju inte monterat ännu.
En fiffig lucka som döljer stömbrytaren har det också blivit, tänk vad användbar en bläckpenna kan vara....
Motorkåpan ar inpassad och klar men det tråkiga är att färgen på denna stämmer ganska dåligt med färgen på kroppen. Ett par timmar till så ska kroppen vara färdig, tänk om man hinner med ytterligare ett projekt i vinter, köpte ju en liten .15 motor i Falköping i helgen.....
Jag ska försöka knäppa några bilder snart, det blir ju lite roligare då.
Även höjd och sidoroderservo sitter på plats men där är endast länkaget till noshjulsstyrningen färdigt, fena/ stabbe är ju inte monterat ännu.
En fiffig lucka som döljer stömbrytaren har det också blivit, tänk vad användbar en bläckpenna kan vara....
Motorkåpan ar inpassad och klar men det tråkiga är att färgen på denna stämmer ganska dåligt med färgen på kroppen. Ett par timmar till så ska kroppen vara färdig, tänk om man hinner med ytterligare ett projekt i vinter, köpte ju en liten .15 motor i Falköping i helgen.....
Jag ska försöka knäppa några bilder snart, det blir ju lite roligare då.
Sida 1 av 2 • 1, 2
Sida 1 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet