P-51D Mustang
5 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
P-51D Mustang
Ja då har man lite att pyssla med i vinter. Jag kom över denna låda riktigt billigt så jag kunde inte låta bli... Jag har dock inte hämtat den ännu men det gör ju inte så mycket, "bygget" drar nog inte igång de närmaste månaderna. Återkommer med detaljer om vad som ska göras med kärran -tänker i alla fall inte bara limma ihop grejerna i lådan utan det det kommer att bli både större och mindre förändringar...
Om någon har en 91-fyrtakt liggandes så hör av er...
Om någon har en 91-fyrtakt liggandes så hör av er...
Linkan- Den gamble ordföranden
- Antal inlägg : 898
Registration date : 06-12-05
Lådan är hemma!
Städat i hobbyrummet och en stor låda på plats !
Dags att bläddra i litteraturen och börja fundera på vad som göras.
Det som jag har kommit på hittills är:
Allt detta kommer säkert inte genomföras och andra saker kommer säkert komma till under byggets gång. Det är i alla fall ungefär så jag skulle vilja ha det...
Dags att bläddra i litteraturen och börja fundera på vad som göras.
Det som jag har kommit på hittills är:
- Bygga klaffar på vingen
- Göra luckan till oljekylet(?) och koppla den till trottelservot
- Fixa så att luften i motorkåpan evakueras ut genom nyss nämda lucka
- Öppningsbar huv (via radio eller ej återstår att se)
- Installera positionbelysning
- Montera kanoner och antenner
- Panellinjer och sedvanlig vädring
- Fjädrande landställsben
- Infällbart sporrhjul
- Fällbara vingtankar
Allt detta kommer säkert inte genomföras och andra saker kommer säkert komma till under byggets gång. Det är i alla fall ungefär så jag skulle vilja ha det...
Sv: P-51D Mustang
Jag har inte kunnat hålla mig och har börjat kolla på grejerna så smått... Den största operationen blir att göra klaffarna. Dessa verkar bli mycket långa, ev får jag förlänga skeven för att det ska se ok ut. Någon som vet vad förhållandet skev/klaff ska vara på en P-51 (längden)? Googlar man lite så ser man iofs att klaffarna är ordentligt långa.
Bilder kommer...
Edit: En sprillans ASP 80 4t ligger på byggbordet och vill eskortera bombare...
Bilder kommer...
Jag har börjat lite med det som jag tycker är roligast nämnligen att leka lite med Dremeln och måla med vattenfärg (klarlack över...)
Motorkåpa före.
Motorkåpa efter. Nätet fram, skala riktigt? Nej, men ser bättre ut än bara ett hål tycker jag. Hålen i sidan finns iaf på orginalet och är troligtvis på rätt sida....
"Avgasrör" före. Blanksvarta och inga rör.
"Avgasrör" efter, nu även med rör...
Luftutsläpp på kroppen infällt..
...utfällt...
..och utfällt igen. Detta kommer inte att användas till att kyla motorn som jag var inne på först utan bara vara en rolig detalj. Fullgas stängt och tomgång öppet. Motorn ska nog få en behaglig temp ändå -det brukar ju bli några olika hål i kåpan... Dessvärre är som synes kroppen kantig och tråkig på undersidan .
Motorkåpa före.
Motorkåpa efter. Nätet fram, skala riktigt? Nej, men ser bättre ut än bara ett hål tycker jag. Hålen i sidan finns iaf på orginalet och är troligtvis på rätt sida....
"Avgasrör" före. Blanksvarta och inga rör.
"Avgasrör" efter, nu även med rör...
Luftutsläpp på kroppen infällt..
...utfällt...
..och utfällt igen. Detta kommer inte att användas till att kyla motorn som jag var inne på först utan bara vara en rolig detalj. Fullgas stängt och tomgång öppet. Motorn ska nog få en behaglig temp ändå -det brukar ju bli några olika hål i kåpan... Dessvärre är som synes kroppen kantig och tråkig på undersidan .
Linkan skrev:Jag har inte kunnat hålla mig och har börjat kolla på grejerna så smått... Den största operationen blir att göra klaffarna. Dessa verkar bli mycket långa, ev får jag förlänga skeven för att det ska se ok ut. Någon som vet vad förhållandet skev/klaff ska vara på en P-51 (längden)? Googlar man lite så ser man iofs att klaffarna är ordentligt långa.
Bilder kommer...
Kul Projekt.
Kollade lite snabbt och klaffen är 4/7 av längden på vingens bakkant och skeven är därmed 3/7 av längden på vingens bakkant.
Att notera är att klaffarna går lite längre in i vingen än skeven (längre korda).
Jag kan försöka scanna in lite bilder åt dig eller så kan du få låna en käck liten bok.
// Johan, han som inte klipper gräset
Skevroder...
Nu börjar kvällarna bli mörka . Dags att börja "bygga" lite .
Efter att ha konstaterat att förhållandet mellan skevroder och klaff var ordentligt felaktiga (tack Johan), så ska skevroderna förlängas en bit. Lite lagom kvällspyssel att passa in små balsabitar på diverse ställen.
Några bilder på detta:
Fortsättning följer...
Efter att ha konstaterat att förhållandet mellan skevroder och klaff var ordentligt felaktiga (tack Johan), så ska skevroderna förlängas en bit. Lite lagom kvällspyssel att passa in små balsabitar på diverse ställen.
Några bilder på detta:
Fortsättning följer...
Klaffarna...
Skeven är klara, dags att ta itu med klaffarna.
Uppritat bara att skära...
Då var det gjort!
Nu blir det en massa pyssel med förstärkningar och länkage mm. Meningen är att klaffarna ska styras av ett servo. Fortsättning följer...
Uppritat bara att skära...
Då var det gjort!
Nu blir det en massa pyssel med förstärkningar och länkage mm. Meningen är att klaffarna ska styras av ett servo. Fortsättning följer...
Fällbara vingtankar...
Då har jag börjat fixa lite med vingtankarna. Passar på nu när vingen är öppen. En del egna ideer och många svordomar har det blivit ännu så länge.... Återstår att se om det fungerar. Bilder kommer så småningom...
Fällbara tankar kommer att bli läckert! Allt som ramlar ned med flit är ursnyggt!
Bygger du tankarna själv? Hur löser du fällmekanismen?
Bygger du tankarna själv? Hur löser du fällmekanismen?
Fällmekanismen är enkel men obeprövad. Två platta aluminiumbitar skapar en "klämma" och klämms ihop med ett servo. Eventuellt ska det kompletteras med en magnet. Tar bilder nästa gång det ska byggas. Tankarna kommer från en annan Mustang (RIP), se bild nedan. Det enda som var något att spara. Haveriorsak? Jord i spinnern som vanligt...
Liten uppdatering
En lite bild på tankfällningsmekanismen. Det är långt ifrån färdigt men nu har jag i alla fall en "klämfunktion" på plats:
Nu är vingen hel igen där klaffarna skurits bort. Känns starkare nu än innan ! Har även böjt till ett länkage. Troligtvis blir det inga vanliga gångjärn till klaffen utan en pianotråd som är lagrad i ett rör i varje ände på respektive klaff.
Nu är vingen hel igen där klaffarna skurits bort. Känns starkare nu än innan ! Har även böjt till ett länkage. Troligtvis blir det inga vanliga gångjärn till klaffen utan en pianotråd som är lagrad i ett rör i varje ände på respektive klaff.
Klaffarna fortsättning
Var tvungen att ta bort lite klädsel. Det blev för liten yta att fästa på i bakkant:
Det blev till att lappa lite, inte riktigt samma färg men det är bara ett plus tycker jag! Här provmonteras det:
Mera prov, ser bra ut:
Båda vinghalvorna klara med klaffar och skevroder limade. Klaffen har två vanliga gångjärn och det tredje består av själva länkaget:
Även servot till klaffen sitter på plats:
Fortsättning följer, komentera gärna!
Det blev till att lappa lite, inte riktigt samma färg men det är bara ett plus tycker jag! Här provmonteras det:
Mera prov, ser bra ut:
Båda vinghalvorna klara med klaffar och skevroder limade. Klaffen har två vanliga gångjärn och det tredje består av själva länkaget:
Även servot till klaffen sitter på plats:
Fortsättning följer, komentera gärna!
Skevservon...
Dags att montera skevservon. Jag valde två små servon (1,8kg) till skeven och valde att montera de så att hela oket hamnar över luckan istället för att lägga de ner som det var tänkt. På så vis slipper man en jättelång servoarm som ändå hamnar nära luckan i ändlägena. Ska byta ut skruvarna till luckorna till några lite mindre, eller kanske limma fast luckan istället. Snart är det dags att gå över vingarna med strykjärnet och försöka få bort lite rynkor.
Bilder:
Bilder:
Ser bra ut Jonas!
Kul att det är någon som bygger :-)
// Johan
Kul att det är någon som bygger :-)
// Johan
Johan R- Antal inlägg : 92
Registration date : 07-05-01
Cockpit
Dags att kolla lite på cockpitt. Ser inte så rolig ut:
Bara att hitta på lite inredning och försöka få det att likna något:
Sedan väntar arbetet med att göra en skjuvbar huv!
Bara att hitta på lite inredning och försöka få det att likna något:
Sedan väntar arbetet med att göra en skjuvbar huv!
Då var "piloten" (från ICA) på plats:
Även huven på plats:
Huven i öppet läge:
Servo med "lite" längre servoarm för att dra huven:
Även huven på plats:
Huven i öppet läge:
Servo med "lite" längre servoarm för att dra huven:
Nu har jag övergett tankarna på att göra huven skjuvbar med ett servo, det var riktigt besvärligt . Nu är det skjuvbar för hand och det är meningen att strömbrytare med ladduttag ska nås den vägen. Lite nytta med det... Höjd och sidoroderservo sitter på plats under den provmonterade stabben, även fenan är provmonterad. Nästa steg med (flygplans)kroppen är att montera motorn men jag fortsätter nog på vingen istället.
Motorn på plats...
Äntligen en liten uppdatering. Det har varit noll aktivitet i hobbyrummet alldeles för länge nu. Men snart är ju våren här!
Motor, tank och glödförlängning på plats. Hemmagjord avgasböj gör att ljuddämparen hamnar lite snyggare:
Wrang hittade en spinner som passsade bra i Östersund. Fel färg dock:
Provmontering, nymålad spinner:
Klart! Glömde bara det lilla hålet för nålen. Chokereglage hoppar jag över nu för tiden, håller fingret för ljuddämparen och slår några gånger istället:
Motor, tank och glödförlängning på plats. Hemmagjord avgasböj gör att ljuddämparen hamnar lite snyggare:
Wrang hittade en spinner som passsade bra i Östersund. Fel färg dock:
Provmontering, nymålad spinner:
Klart! Glömde bara det lilla hålet för nålen. Chokereglage hoppar jag över nu för tiden, håller fingret för ljuddämparen och slår några gånger istället:
Det går sakta framåt. Fjädrande landställsben sitter på plats. Återstår bara att få det att fungera med servot, brukar vara ganska besvärligt...
Avgasrören sitter på plats. Provar ett nytt knep för att motorkåpan ska sitta fint på plats: Kletade på ett tunt lager med silikon på kroppen där kåpan träs på.
Stabbe-fena sitter på plats och även deras repektive roder. Som ni ser hoppar jag över infällbart sporrhjul .
Avgasrören sitter på plats. Provar ett nytt knep för att motorkåpan ska sitta fint på plats: Kletade på ett tunt lager med silikon på kroppen där kåpan träs på.
Stabbe-fena sitter på plats och även deras repektive roder. Som ni ser hoppar jag över infällbart sporrhjul .
Jösses, nu rusar det på! Vårkänslor?
Fast innan tankning bör nog de där runda sakerna längst ut på landställsbenen bytas mot skidor!
/Magnus
Fast innan tankning bör nog de där runda sakerna längst ut på landställsbenen bytas mot skidor!
/Magnus
MBS skrev:Jösses, nu rusar det på! Vårkänslor?
/Magnus
Ja nog längtar man efter våren alltid... Någon flygning på snö är nog inte aktuell... . Hoppas den flyger, annars blir det till att tokbygga Bulldog!!!
Beväpning
Dags för lite beväpning. Vad kan det bli av detta?
Fila, borra, limma och slipa. Klart!
Fila, borra, limma och slipa. Klart!
Det går framåt. Hjulbrunnar på plats och även vingen fastskruvad i kroppen. På bilden limmas luftintaget fast under vingen.
Mini update: Klippa ut dekaler, prima kvalitet till skillnad mot mycket annat...
Sida 1 av 2 • 1, 2
Sida 1 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet