AMFK Forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Flygvikt H9 Spitfire

2 posters

Gå ner

Flygvikt H9 Spitfire Empty Flygvikt H9 Spitfire

Inlägg av Emil sön 19 jun 2011, 20:52

Jag går och funderar på en sak, kanske någon av de erfarna kan hjälpa mig.

Upptäckte lite bekymmer vid senaste flygturen med min Spitfire. Den faller på näsan oerhört lätt. För att överhuvudtaget få upp den i luften, fick Palle hålla den medans jag drog halvgas, så den fick tillräckligt med sjuss. När jag kom hem vägde jag av den och upptäckte att den nya spinnern tillsammans med motorkåpan gjort den väl framtung. Nu har jag flyttat batteripacket så långt bak som möjligt samt vinklat fram landningstället ca 2 cm i utfällt läge. För att den skall närma sig att få rätt tyngdpunkt ser jag att det behövs 70 gram bly i stjärten.

Nu är det så att jag råkar ha en OS-110, som väger 150 gram mindre än TT-130 som sitter i, och kollade av lite data som följer:

Angiven vikt från tillverkare: 4300 gram (Vingbelastning: 88,8 gram/kvadratdecimeter)
Vikt med TT-130 + 70g i stjärten: 4420 gram (Vingbelastning: 91,3 gram/kvadratdecimeter)
Vikt med OS-110: 4200 gram. (Vingbelastning: 86,7 gram/kvadratdecimeter)

Måste jag gå igenom åbäket med att byta motor, eller blir det en välflygande maskin om jag blyar i stjärten med TT-130?


Tips och tidigare erfarenhet emottages tacksamt.

mvh Emil
Emil
Emil

Antal inlägg : 352
Registration date : 11-01-13

Till överst på sidan Gå ner

Flygvikt H9 Spitfire Empty Sv: Flygvikt H9 Spitfire

Inlägg av Linkan mån 20 jun 2011, 23:15

Jag tycker inte att du ska byta motor. Det är tyvärr ett h-l-e-e med kombinationen warbird och icke nyklippt gräs. Tillverkarna verkar tro att det bara finns asfaltsbanor. Jag antar att det inte finns utrymme för större hjul? Visst kan du bly lite bak men jag skulle ändå råda dig att ha maskinen något nostung. Tp ska du alltid kolla med tom tank men det känner du nog till. Vid full tank blir den ju automatiskt lite framtung vilket gör att man hamnar på "rätt sida".
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

Flygvikt H9 Spitfire Empty Sv: Flygvikt H9 Spitfire

Inlägg av Emil tis 21 jun 2011, 09:31

Större hjul får tyvärr inte plats. När du flög var den OK, men när aluminiumspinnern åkte på så var det hopplöst. Om jag blyar 70 gram bak blir balanserad som tidigare. Jag provar det och ser hur den känns. Det kanske är bra att lära sig att landa i hög hastighet, så jag kan hantera den stora Spifiren till nästa vår Very Happy . Tack för ditt svar!
Emil
Emil

Antal inlägg : 352
Registration date : 11-01-13

Till överst på sidan Gå ner

Flygvikt H9 Spitfire Empty Sv: Flygvikt H9 Spitfire

Inlägg av Emil mån 04 jul 2011, 22:54

Jag var ute och luftade den någon modifierade Spitfiren idag. Johan hade klippt gräset så förnämligt vilket känder riktigt lyxigt. Tog ett par vändor med Sbachen för att känna på vinden och det allmänna tillståndet i kroppen. Det blev ett par riktigt sköna svängar. När jag byggt upp tillräckligt med mod startade jag upp Spitfiren. Provade att taxa en smula, DET GICK BRA! cheers Falla-på-näsan-tendensen var ett minne blott. Ut till startposition och vred upp gasen. Kärran lyfte efter ett par meter och flög snällt som en glassätande 2-åring (dock inte lika kladdigt). 70 extra gram gjorde varken från eller till vad gäller flygegenskaper. Det gäller att hålla lite fart vid landningen, men det är inget problem, bara en utmaning Very Happy. Tyvärr är ställen inte gjorda för gräs, utan böjer sig lite nesligt efter bara ett part starter och landningar Sad . Jag får väl packa ner ett skruvstäd och rörtång i verktygsväskan så löser väl det sig. När de är helt slut har jag ett par nya i hålla och bara väntar på att bli fastskruvade.
Emil
Emil

Antal inlägg : 352
Registration date : 11-01-13

Till överst på sidan Gå ner

Flygvikt H9 Spitfire Empty Sv: Flygvikt H9 Spitfire

Inlägg av Emil lör 03 sep 2011, 16:28

Vid vår flygevent för ett par veckor sedan började min F-130 hosta i spitfiren affraid . Turligt nog gick den så att jag kunde landa utan skador. När jag kom hem upptäckte jag att ventilfjädern på utblåset gått av. Har svårt att förstå varför, men å andra sidan finns det mycket som jag inte förstår....För att vända det till något positivt tänkte jag att det var ett gyllene tillfälle som uppenbarat sig för att byta motor. Sagt och gjort, nu sitter det en OS FS110-A i kärran. Den är inkörd enligt instruktion och har nu slurpat i sig ca 1 liter. Den vevar en 3-bladig 14X7 9200 varv och har en statisk dragkraft på 4.6 kg. TT F-130 körde samma propeller 10100 varv med en statisk dragkraft på 6.2 kg. Åter en sak jag inte förstår - Hur kan det skilja så mycket i kraft på 900 varv? Det innebär ett vesäntligt tapp i kraft, men döm av min förvåning när jag vägde den. Teoretiskt skulle det skilja 220 gram, men det skiljde 380 gram confused . nästan 10%. Den väger otankad 4040 gram. I och med den stora viktskillnaden så spelar inte kraftskillnaden så stor roll, hoppas jag. Återkommer med rapport om 10% viktskillnad spelar stor eller liten roll.
Emil
Emil

Antal inlägg : 352
Registration date : 11-01-13

Till överst på sidan Gå ner

Flygvikt H9 Spitfire Empty Sv: Flygvikt H9 Spitfire

Inlägg av Emil lör 10 sep 2011, 20:34

Japp, då var det provat. Jag blev mäkta förvånad över skillnaden. Kärran flög fint tidigare, men med lägre vikt flög den fantastiskt bra. Betydligt lättare att landa, som en trainer nästan. Gick att flyga betydligt långsammare med bibehållen stabilitet. OS-110 är en riktigt skön motor, något jag verkligen kan rekommendera. Den drog kärran jättefint med en 3-bladig 14X7. Det gick att göra alla manövrar som jag gjorde tidigare med, t.o.m den skalariktiga rollen rakt upp affraid
Emil
Emil

Antal inlägg : 352
Registration date : 11-01-13

Till överst på sidan Gå ner

Flygvikt H9 Spitfire Empty Sv: Flygvikt H9 Spitfire

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet