Hur tillverkar jag en motorkåpa
2 posters
Hur tillverkar jag en motorkåpa
Köpte en begagnad Mustang förra året som behöver lite omsorg innan den blir flygfärdig. Största problemet är att det fattas en motorkåpa.
Har tillverkat en plugg av gips som jag har spacklat och slipat vilket inte varit några problem att fixa.
Värre är det med att forma plasten runt pluggen.
Magnus på MBS hade plast som ska gå att dra över pluggen.
Har gjort en ram att sätta plastflaket i.
Värmt det med strålningsvärmare och värmepistol tills det började hänga ner ett par centimeter under ramen.
Sedan trädde jag alltihop över pluggen och si plasten formade sej rund en - MEN bara till en del.
Därefter var det lögn att, trots hjälp med värmepistol, liksom få plasten ner över hela pluggen.
Slutade med att kåpan blev jättefin på ena sidan men tunn och skrynkligt på andra ställen.
Hur fasen bär man sej åt för att lyckas?
Har tillverkat en plugg av gips som jag har spacklat och slipat vilket inte varit några problem att fixa.
Värre är det med att forma plasten runt pluggen.
Magnus på MBS hade plast som ska gå att dra över pluggen.
Har gjort en ram att sätta plastflaket i.
Värmt det med strålningsvärmare och värmepistol tills det började hänga ner ett par centimeter under ramen.
Sedan trädde jag alltihop över pluggen och si plasten formade sej rund en - MEN bara till en del.
Därefter var det lögn att, trots hjälp med värmepistol, liksom få plasten ner över hela pluggen.
Slutade med att kåpan blev jättefin på ena sidan men tunn och skrynkligt på andra ställen.
Hur fasen bär man sej åt för att lyckas?
tblom- Antal inlägg : 29
Registration date : 09-04-26
Sv: Hur tillverkar jag en motorkåpa
Tjena ! Kåpan till Mustangen är väl ganska lång totalt misstänker jag. Är nog inte säker på att du kan dra den hela vägen utan att som du säger plasten blir väldigt tunn eller kommer att gå sönder. Tror nästan chansen är större om du gjort den i två halvor som du sedan limmar ihop. Oftast är det ju typ canopys man använder denna plasten till. Jag skulle nog istället köpa glasfiberväv och plasta upp den i stället. Blir också betydligt starkare i slutänden.
Staffan B- Ordförande
- Antal inlägg : 743
Registration date : 11-03-09
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet