AMFK Forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

International Electric Jet Meeting i Greve, Danmark

2 posters

Gå ner

International Electric Jet Meeting i Greve, Danmark Empty International Electric Jet Meeting i Greve, Danmark

Inlägg av MBS mån 09 jun 2008, 00:27

Hej!

Jag har tillbringat fredag till söndag (6-8 juni) på modellflygfältet i Greve, ca 25 km SV om Köpenhamn, där jag deltagit i deras första "International Electric Jet Meeting". En underbar helg på ett underbart flygfält! Greve är ett samhälle med ca 15000 fler invånare än Alingsås och med en liten, liten skillnad till... kommunen har satsat 5500000 DDK (ca 6,6 miljoner SEK) på att bygga ett modellflygfält med asfaltsbana, en damm för båtar och tre banor för bilar. Deras klubbhus har en samlingslokal för ett 50-tal personer, utrymme för tillagning och försäljning av mat, tre toaletter, duschar, stor takförsedd altan, m.m.
International Electric Jet Meeting i Greve, Danmark Greve_iejm_5

Hela träffen var välorganiserad med strikta regler för flygordning, flygområden m.m. Dessutom skulle deras säkerhetsansvarige stå brevid när vi utlänningar flög för att försäkringen skulle gälla(!). Vet ej riktigt bakgrunden till det och ej heller hur "säkerhetshöjande" det var... Skulle han rycka sändaren ur händerna på mig om jag beslutade att anfalla marken/bilarna/korvkiosken...? Kan, i och för sig, varit aktuellt om jag siktade mot öltunnorna!
Nedan det obligatoriska gruppfotot med alla, än så länge, hela och fina modeller.
International Electric Jet Meeting i Greve, Danmark Greve_iejm_2
International Electric Jet Meeting i Greve, Danmark Greve_iejm_3

De deltagande modellerna representerade "allt" jet från 1943 till 2008. Ungefär samma tidsspektra representerades av deltagarna/piloterna då den äldsta var ca 80 år(!). Tror han flög mest skalariktigt!
International Electric Jet Meeting i Greve, Danmark Greve_iejm_1

Min Draken luftades tre ggr. Första gången var vinden ganska stark och flygningen blev... spännande! De övriga gångerna var vinden mer inbjudande mot oss med "1000-grams-modeller". De med 4-7 kg modeller (varav batterierna stod för ca 1 kg) hade naturligtvis inga problem med vinden. Det de i stället "led" av (enligt mig) var en mycket hög landningshastighet, vilken skördade sina offer. Starten fixade de flesta med tunga modeller m h a 50 m "raketsnöre".
Av någon anledning var ”lagens långa arm” på plats när Draken åter flög över Danmark!
International Electric Jet Meeting i Greve, Danmark Greve_iejm_4

Som avslutning kan jag säga att helgen har varit fantastisk.
... och ölburken nedan är naturligtvis enbart placerad där som storleksreferens...!
International Electric Jet Meeting i Greve, Danmark Greve_iejm_6

... och så en sista sak: eftersom det är en kommun som satsat så mycket pengar (uppbyggnad under 2005) så skall det naturligtvis ske något utöver det vanliga/logiska... nästa år skall en järnväg dras över hela området!!!

/Magnus

MBS

Antal inlägg : 123
Registration date : 08-04-11

http://www.mbs-rcmodels.se

Till överst på sidan Gå ner

International Electric Jet Meeting i Greve, Danmark Empty Sv: International Electric Jet Meeting i Greve, Danmark

Inlägg av redbaron tis 10 jun 2008, 20:29

Trevligt inlägg!

Jag flydde faktiskt också Sverige under nationaldagen och drog till Danmark men besökte tyvärr inte något modellflygfält.

/ afro
redbaron
redbaron

Antal inlägg : 168
Registration date : 07-12-29

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet