Aqua Fear (Ooops, en båt till....)
5 posters
Sida 1 av 3
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Aqua Fear (Ooops, en båt till....)
Första bygget "Sonic Fear" gav mersmak! Så nu har jag börjat skissa på ett nytt skrov. Inga ritningar denna gången heller utan bara egna fantasier. Tanken är att denna ska bli något mindre och lättare än första båtbygget, men med mer "mos" i maskin . Någon som är nyfiken?
Linkan- Den gamble ordföranden
- Antal inlägg : 898
Registration date : 06-12-05
Sv: Aqua Fear (Ooops, en båt till....)
Börjar bli farligt mycket sidåspår nu va..
Bygga ett par flottörer till min PA-18 istället???
Johan J- Fältchef
- Antal inlägg : 323
Registration date : 06-11-27
Johan J skrev:Börjar bli farligt mycket sidåspår nu va..
Lugn Johan, det saknas inte flygprojekt....
Vill du ha flottörer med eller utan hjul?
Bild
Flottörer med skidor ?
Staffan B- Ordförande
- Antal inlägg : 743
Registration date : 11-03-09
Hmm får man välja Amfibieflottörer hade varit fint, kunde man flyga på land med!
Nja, klarar nog att fixa dem själv.. Men har blivit lite sugen på att testa sjöflyg, så jag fyndade en begagnad tvåmeters SuperCub, den ska få flottörer när jag hinner med det.
Vad blir det för båtmodell nu då?
Nja, klarar nog att fixa dem själv.. Men har blivit lite sugen på att testa sjöflyg, så jag fyndade en begagnad tvåmeters SuperCub, den ska få flottörer när jag hinner med det.
Vad blir det för båtmodell nu då?
Johan J- Fältchef
- Antal inlägg : 323
Registration date : 06-11-27
Troligtvis 2. Motorigt med avgasturbo som spelar good save the queen i toppfart
Staffan B- Ordförande
Den blir snarlik det första bygget men med ett mer lättplanande skrov. Bilder kommer naturligtvis....
Då har jag börjat lite. Fram med kartong och börja klippa och tejpa:
Prima material inhandlat hos "klubbleverantören" i Herrljunga:
Sidorna klara för montering. 1mm plywood:
Börjar se ut som en båt:
Bottendelen. Klurigt att få till formen riktigt. Kartong och 2mm plywood beter sig inte på samma sätt...:
En motor ska man ju också ha. OS 46:a, 25000rpm och 2,5hk . På bilden sitter den monterad med en växel men troligtvis kör jag direktdrift :
Som synes på några utav bilderna så ritas alla detaljer av denna gången. Bara att säga till så kan den som vill få låna.
Prima material inhandlat hos "klubbleverantören" i Herrljunga:
Sidorna klara för montering. 1mm plywood:
Börjar se ut som en båt:
Bottendelen. Klurigt att få till formen riktigt. Kartong och 2mm plywood beter sig inte på samma sätt...:
En motor ska man ju också ha. OS 46:a, 25000rpm och 2,5hk . På bilden sitter den monterad med en växel men troligtvis kör jag direktdrift :
Som synes på några utav bilderna så ritas alla detaljer av denna gången. Bara att säga till så kan den som vill få låna.
Senast ändrad av Linkan den lör 03 sep 2011, 22:54, ändrad totalt 1 gång
En riktig garageport baktill!!Har du pipa till motorn ?
Staffan B- Ordförande
Staffan B skrev:En riktig garageport baktill!!Har du pipa till motorn ?
Nej men det ska det ju naturligvis vara. Säg till om du hittar något lämpligt
Det går sakta framåt -ingen större brådska sjösättning är ju planerad till våren. Här limmas spant och sidor ihop med botten, ett gäng med tvingar är bra att ha. Botten vilar mot två rör som hjälper till att skapa skrovets U-form:
Alla limningar görs med 24h epoxi och glasfiberremsor på insidan. Här är skrovet ihop och det blev rakt och fint men kommer att riktas upp noggrant när över delen ska på plats:
Överdelen på fören påbörjad. Rör från brustabletter ska få tjänstgöra som kylluftkanaler in till motorn om det behövs extra kylning, dessutom blir det nog ett snyggt designelement :
"Ritningsunderlaget" för skrovet är färdigt. Om någon vågar och vill bygga så är det bara att låna och kopiera:
Alla limningar görs med 24h epoxi och glasfiberremsor på insidan. Här är skrovet ihop och det blev rakt och fint men kommer att riktas upp noggrant när över delen ska på plats:
Överdelen på fören påbörjad. Rör från brustabletter ska få tjänstgöra som kylluftkanaler in till motorn om det behövs extra kylning, dessutom blir det nog ett snyggt designelement :
"Ritningsunderlaget" för skrovet är färdigt. Om någon vågar och vill bygga så är det bara att låna och kopiera:
Nu är det konstaterat, du är galen men det hjälper. Gräsklipparmotor nästa gång eller?
Staffan B- Ordförande
Staffan B skrev:Nu är det konstaterat, du är galen men det hjälper. Gräsklipparmotor nästa gång eller?
Nä, något mer varvvilligt kanske. Skotermotor ?
Fler prylar börjar ta form. Nedan ett 12mm kolfiberrör som ska limmas i skrovet. I detta sätts ett 10mm aluminiumrör som låses med fyra skruvar (som ska kapas av) för att enkelt kunna demonteras för service eller modifiering. I aluröret monteras lagerbrons. Kommer att köra med 5mm axel i rostfritt eller silverstål:
Provmontering av främre däcket. Luftintagen är fastsatta och gör sig mycket bättre i verkligheten än på bild, konstigt nog:
Provmontering av främre däcket. Luftintagen är fastsatta och gör sig mycket bättre i verkligheten än på bild, konstigt nog:
Motorfäste
Då har motorfästena blivit frästa i rödbok. I spåret är det meningen att en mutterplåt ska tryckas in, skönt att slippa pilla med små muttrar. Fästena limmas mot botten och mellan spanten. Ska även stiftas med träplugg eller kolfiberstav i spanten:
En fs91 kanske? Nej men det lutar faktiskt åt att jag överger OS 46:an och slänger i en marin ASP 91. Dryga 800kr inkl svänghjul och axelkoppling, pundet står lågt i kurs och det tackar vi för!
En fs91 kanske? Nej men det lutar faktiskt åt att jag överger OS 46:an och slänger i en marin ASP 91. Dryga 800kr inkl svänghjul och axelkoppling, pundet står lågt i kurs och det tackar vi för!
Vad är det för motor i båten på bilden?
Staffan B- Ordförande
Staffan B skrev:Vad är det för motor i båten på bilden?
En stackars gammal OS fs 91. Mysig motor som ska få en flygmaskin någon dag....
Nedan limmas främre delen av däcket:
Börjar se ut som en båt! Klippte till lite rutor men jag ska nog fixa till något som ser lite mer "raceigt" ut:
Börjar se ut som en båt! Klippte till lite rutor men jag ska nog fixa till något som ser lite mer "raceigt" ut:
Tips! Gör en rund ruta, bara med karm nertill. Så det blir som en båge runt menar jag.
Staffan B- Ordförande
Hmm.... Överbyggnaden påverkar utseendet i allra högsta grad. Kanske man skulle göra något sådant här? Vad tycker ni? En justerbar vinge längst bak skulle nog dessutom kunna vara bra. Vill komma ifrån daycruiserlooken som första bygget hade. Nu när Staffan går och planerar värstingbyggen så gäller det att nästa båt i alla fall ser snabb ut....
Lite roligt att trassakera dig lite! Tittar på luftintagen, jag skulle nog göra ett par skoop liknande luftintagen på en V8, lite fyrkantigare, går att forma med mässingplåt. Vad tror du? Kommer nog ifrån looken grodögon.
Staffan B- Ordförande
Scoopen ska fyllas ut en del och göras lite fetare, men jag tänkte mer på själva cockpiten och vingen. -Kan det se ut så?
Absolut! ungefär som jag tänkte, dra rutan ganska långt bak, kan du hitta något mörkt glas så blir det fett. Vinge är fräckt !
Staffan B- Ordförande
Då har motorn kommit! Den gav ett ganska maffigt intryck, milt sagt... En riktig best helt enkelt! Frågan är hur det kraftiga vridmomentet i denna maskinen kommer att påverka det lilla skrovet, jag får nog använda en ganska stor fena under skrovet som kan hålla emot. Vi får se hur det fungerar, man måste ju prova!
Man kan väl aldrig få för stor motor . Se grymt bra ut. Jag tänkte på vindruta till överbyggnaden och hittade i artikel som kanske kan vara till hjälp: Hur man formar en canopy av PET flaska. Ganska fiffigt faktiskt.
http://www.svensktmodellflyg.se/artikel.asp?viewmode=1&msgid=67
http://www.svensktmodellflyg.se/artikel.asp?viewmode=1&msgid=67
Emil- Antal inlägg : 352
Registration date : 11-01-13
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Sida 1 av 3
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet