Aircombat IAR80
5 posters
Sida 1 av 1
Aircombat IAR80
Här kommer några bilder på bygget jag jobbat med de senaste veckorna:
Nu återstår det "bara" att få till den där tyngdpunkten, men det ska nog gå bra.
Nu återstår det "bara" att få till den där tyngdpunkten, men det ska nog gå bra.
Sv: Aircombat IAR80
Ser grymt ut! var har du fått tag på den där blåa friggon (xps heter den väl?)
Har letat överallt!
Har letat överallt!
Jag köpte den dyrt på Beijers i Borås för c:a 2år sedan.
Så detta projekt har legat i dvala ett tag.
Just nu vet jag inte hur de har med friggo.
På byggmax har den funnits men har hört ryktas att de ska sluta sälja den.
Så detta projekt har legat i dvala ett tag.
Just nu vet jag inte hur de har med friggo.
På byggmax har den funnits men har hört ryktas att de ska sluta sälja den.
Aha...är det denna:
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=3716
129:- skivan va ju iof inte gratis....har köpt min friggo hittills på byggmax...vanlig "vit" kosta typ 50-60kr skivan...dom vill nog sälja lite större kvantiteter misstänker ja
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=3716
129:- skivan va ju iof inte gratis....har köpt min friggo hittills på byggmax...vanlig "vit" kosta typ 50-60kr skivan...dom vill nog sälja lite större kvantiteter misstänker ja
Det stämmer, den är det.
Men det är många som bygger i vit friggo numera.
Skaffade mig ett par aircombat kit o de är skurna i vit friggo. Vet dock inte i vilken densitet. Men det är ju bara o bygga snabbt, enkelt och prova.
Men det är många som bygger i vit friggo numera.
Skaffade mig ett par aircombat kit o de är skurna i vit friggo. Vet dock inte i vilken densitet. Men det är ju bara o bygga snabbt, enkelt och prova.
Nu har jag fixat lite med TP.
Fick flytta bak vingen. Mätte till 19mm för att hamna inom 2cm gränsen för modifiering i aircombat reglerna.
Så nu vågar jag provflyga.
Hoppas hinna med det innan helgen.
Fick flytta bak vingen. Mätte till 19mm för att hamna inom 2cm gränsen för modifiering i aircombat reglerna.
Så nu vågar jag provflyga.
Hoppas hinna med det innan helgen.
Den blev ju stilig! Blev det någon premiär?
Linkan- Den gamble ordföranden
- Antal inlägg : 898
Registration date : 06-12-05
Tack, jo det blev premiär på AKMG med hjälp från en Aircombat räv.
Och i fredags bar det av till Örebro och två avslutnings tälvlingar för Aircombat säsongen 2010. Jag hade även med mig en IL2:a.
Flög med IL2:an i de två första heaten i båda tävlingarna. Och i det avslutande heatet i båda tävlingarna körde jag med IAR80. Den klarade sig fint. Tappade dock en del fart i hård kurvning. Vingen klarade förmodligen inte av att bära i de hårda kurvningarna. I lördagens tävling fick jag en 15:e placering och i söndagens tävling fick jag köra final och slutade på en 4:e plats. Måste nog hävda nybörjartur.
Det var fantastiskt roligt att få möjligheten o vara med om sådan här härlig modellflygning.
Och i fredags bar det av till Örebro och två avslutnings tälvlingar för Aircombat säsongen 2010. Jag hade även med mig en IL2:a.
Flög med IL2:an i de två första heaten i båda tävlingarna. Och i det avslutande heatet i båda tävlingarna körde jag med IAR80. Den klarade sig fint. Tappade dock en del fart i hård kurvning. Vingen klarade förmodligen inte av att bära i de hårda kurvningarna. I lördagens tävling fick jag en 15:e placering och i söndagens tävling fick jag köra final och slutade på en 4:e plats. Måste nog hävda nybörjartur.
Det var fantastiskt roligt att få möjligheten o vara med om sådan här härlig modellflygning.
Gott jobbat!
Trist att jag missade årets höjdpunkt men ibland har man inte tid!
Grattis!
// Johan
Trist att jag missade årets höjdpunkt men ibland har man inte tid!
Grattis!
// Johan
Johan R- Antal inlägg : 92
Registration date : 07-05-01
Tack Johan!
Här är en liten film med IAR80'n. Det är lite annat med också.
Du får höra av dig om du vill malla av IAR80'n. Det känns ju lite som jag fått iden från dig.
https://www.youtube.com/watch?v=83c12Ahcfls
/Peter C
Här är en liten film med IAR80'n. Det är lite annat med också.
Du får höra av dig om du vill malla av IAR80'n. Det känns ju lite som jag fått iden från dig.
https://www.youtube.com/watch?v=83c12Ahcfls
/Peter C
Årets Iar 80
Nu har jag fått tummen ur och börjat skära ur delar till IAR 80'n med frigolit skäraren.
Här kommer lite bilder!
Här kommer lite bilder!
Hej! En nyfiken fråga, har du byggt frigolitskäraren själv? Styr du skärningen via någon form av data? Staffan B
Staffan B- Ordförande
- Antal inlägg : 743
Registration date : 11-03-09
Riktigt grymt!
Du kör jedicut för styrning eller?
Jag har ju oxå byggt en sån maskin...men hade stora problem med den mjukvaran.....motorerna lät för jävligt rent utsagt....kör nu med Mach3 ...då går maskinen mjukt och fint men är lite trixigt att generera den 4-axliga g-koden. Eller kör du något annat än jedicut?
finns ju kommersiella programvaror som skall vara bra....GMFC tex...har du prövat nån av dem?
lite bilder på min...är i mdf så lite annan approach:
https://picasaweb.google.com/freppac/Friggosag#
P.S. Det var ju jag som fick Tecaten av dig....den skall komma i luften nu till våren är det tänkt!
/Fredde
Du kör jedicut för styrning eller?
Jag har ju oxå byggt en sån maskin...men hade stora problem med den mjukvaran.....motorerna lät för jävligt rent utsagt....kör nu med Mach3 ...då går maskinen mjukt och fint men är lite trixigt att generera den 4-axliga g-koden. Eller kör du något annat än jedicut?
finns ju kommersiella programvaror som skall vara bra....GMFC tex...har du prövat nån av dem?
lite bilder på min...är i mdf så lite annan approach:
https://picasaweb.google.com/freppac/Friggosag#
P.S. Det var ju jag som fick Tecaten av dig....den skall komma i luften nu till våren är det tänkt!
/Fredde
Staffan B:
Jo, maskinen har jag byggt själv med stulna idéer från webben.
Maskinen styrs via en drivelektronik (Från HobbyCNC.hu) och den i sin tur från en programvara i datorn, den heter GMFC.
GMFC använder sig av data som jag skapat i ett CAD program.
Datan består av en mängd punkter som bildar en sluten slinga (polygon).
Resultatet blir att maskinens två axlar följer den slinga jag valt att rita.
Antingen en och samma slinga för båda axlarna eller två olika.
Fredde:
Som sagt, GMFC är den programvara jag kör.
Har provat JediCut också men jag fick ingen skillnad i ljudet på maskinen mellan de två.
GMFC valde jag för att dataflödet till drivelektroniken var jämnare.
Jag hade visserligen ett högt motorbrum vid stillastående men det lyckades jag få bort med en modifiering av drivelektroniken.
Men nu är den tyst och fin då den står stilla. Sedan kör jag med halvsteg för att få ner ljudet vid gång. Ska ev. göra motorerna gummiupphängda vid ett senare tillfälle. Vilket kommer göra maskinen ytterligare tystare vid gång. (Har redan prövat på en motor. Med bra resultat.)
Här kommer lite mer bilder:
Jo, maskinen har jag byggt själv med stulna idéer från webben.
Maskinen styrs via en drivelektronik (Från HobbyCNC.hu) och den i sin tur från en programvara i datorn, den heter GMFC.
GMFC använder sig av data som jag skapat i ett CAD program.
Datan består av en mängd punkter som bildar en sluten slinga (polygon).
Resultatet blir att maskinens två axlar följer den slinga jag valt att rita.
Antingen en och samma slinga för båda axlarna eller två olika.
Fredde:
Som sagt, GMFC är den programvara jag kör.
Har provat JediCut också men jag fick ingen skillnad i ljudet på maskinen mellan de två.
GMFC valde jag för att dataflödet till drivelektroniken var jämnare.
Jag hade visserligen ett högt motorbrum vid stillastående men det lyckades jag få bort med en modifiering av drivelektroniken.
Men nu är den tyst och fin då den står stilla. Sedan kör jag med halvsteg för att få ner ljudet vid gång. Ska ev. göra motorerna gummiupphängda vid ett senare tillfälle. Vilket kommer göra maskinen ytterligare tystare vid gång. (Har redan prövat på en motor. Med bra resultat.)
Här kommer lite mer bilder:
En imponerande skärmaskin du har knåpat ihop!
Linkan- Den gamble ordföranden
- Antal inlägg : 898
Registration date : 06-12-05
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet