30-års presenten
3 posters
Sida 1 av 1
30-års presenten
Enda fördelen med att fylla år när man blir äldre är att man kan ge sig schyssta presenter.
I fredags kom det en sån här med DHL.
Har saknar den förra så det var trevligt att den kommit tillbaka, visserligen en aning mindre men ändå i bra storlek, slipper pressa ner kroppen i bagaget. För en gångs skull har jag nog allt jag behöver, efter en liten raid i Gråbo i dag, så kanske blir den klar snart!
I fredags kom det en sån här med DHL.
Har saknar den förra så det var trevligt att den kommit tillbaka, visserligen en aning mindre men ändå i bra storlek, slipper pressa ner kroppen i bagaget. För en gångs skull har jag nog allt jag behöver, efter en liten raid i Gråbo i dag, så kanske blir den klar snart!
Senast ändrad av Johan J den sön 16 maj 2010, 22:00, ändrad totalt 2 gånger
Johan J- Fältchef
- Antal inlägg : 323
Registration date : 06-11-27
Sv: 30-års presenten
Trevligt!
Linkan- Den gamble ordföranden
- Antal inlägg : 898
Registration date : 06-12-05
Fortsättning
Fått pysslat lite i kväll med, fixat fast servona i vingarna och kopplat klart dem.
Undra om man någonsin kommer att göra ett gammaldags skevlinkage igen.. Men detta är praktiskt!
Kroppen är i glasfiber och vingen i frigolit, fin kvalite på på Great Planes! Tyvärr så stämmer inte motorfästet alls, så jag får fjäska med en kompis som jobbar med maskinbearbetning så jag får ett tillverkat.
Undra om man någonsin kommer att göra ett gammaldags skevlinkage igen.. Men detta är praktiskt!
Kroppen är i glasfiber och vingen i frigolit, fin kvalite på på Great Planes! Tyvärr så stämmer inte motorfästet alls, så jag får fjäska med en kompis som jobbar med maskinbearbetning så jag får ett tillverkat.
Johan J- Fältchef
Oj vad man bedrar sig när man tror något ska gå snabbt, hade hoppast vara så gott som klar nu men icke. Lite byggt blev det ikväll iallafall, har fått limmat dit stjärtparti och roder, installerat servon och linkage. Häromdagen ritade jag upp mitt motorfäste och lämnade ritningen till en kompis som förhoppningsvis har tillverkat det åt mig till på onsdag. Skrämmande hur mycket ritningslära man glömt på elva år..
Johan J- Fältchef
Idag kom så kompisen med en efterlängtad sak, motorfäste de luxe Vattenskuret ur 5 mm titan, på omvägar fått från SAAB, Gripenmaterial ja!
Sitter fint på plats. perfekt ritat och utskuret!
Se där ja, blev ju riktigt bra!
Sitter fint på plats. perfekt ritat och utskuret!
Se där ja, blev ju riktigt bra!
Johan J- Fältchef
[/quote]
Ser ju mycket bra ut! Trevlig motor du har slängt dit också! Vill också ha en motor med många burkar...
Ser ju mycket bra ut! Trevlig motor du har slängt dit också! Vill också ha en motor med många burkar...
Linkan- Den gamble ordföranden
- Antal inlägg : 898
Registration date : 06-12-05
Det tar sig..
Tummen sitter hårt fast allt som oftast men nu har jag haft ett litet ryck och börjar få ordning på allt. Det som är kvar nu är att skaffa lite bly och limma fast på bakkroppen, med denna motorn i är det rätt så framtungt. Tyvärr blir den cirka 4 hekto tyngre än vad den ska, får hålla tummarna för att provflygningen inte blir läskig..
Från början tyckte jag att det verkade vara god kvalité på allt, dessvärre måste jag revidera det nu. Klädseln och dekalerna var av rätt så kass klass, det gick inte att sträcka klädseln bra utan att det smälte hål i den på ett par ställen, så man får leva med en del små skrynklor. Dekalerna var inte helt hundra heller, svårjobbade och tråkiga. Men det ser helt okej ut ändå, är ju inte fråga om någon närskalamaskin.
Piloten ser kylig ut, det bådar ju gott iallfall.
Det sista som ska till sen är motorkåpan, men den väntar jag lite med tills motorn flugit in sig ordentligt. Har kört den tre tankar i bänk, ska bli intressant att se hur den går sen när den är helt inkörd och inställd. Vet inte riktigt hur jag ska få dit kåpan, motorn får plats i den men det går inte att få på den eftersom den smalnar av en hel del bakom motorn. Men det tar jag i ett senare skede, om allt annat fungerar..
Från början tyckte jag att det verkade vara god kvalité på allt, dessvärre måste jag revidera det nu. Klädseln och dekalerna var av rätt så kass klass, det gick inte att sträcka klädseln bra utan att det smälte hål i den på ett par ställen, så man får leva med en del små skrynklor. Dekalerna var inte helt hundra heller, svårjobbade och tråkiga. Men det ser helt okej ut ändå, är ju inte fråga om någon närskalamaskin.
Piloten ser kylig ut, det bådar ju gott iallfall.
Det sista som ska till sen är motorkåpan, men den väntar jag lite med tills motorn flugit in sig ordentligt. Har kört den tre tankar i bänk, ska bli intressant att se hur den går sen när den är helt inkörd och inställd. Vet inte riktigt hur jag ska få dit kåpan, motorn får plats i den men det går inte att få på den eftersom den smalnar av en hel del bakom motorn. Men det tar jag i ett senare skede, om allt annat fungerar..
Johan J- Fältchef
Nu fungerar den, provflugen och allt! Bara motorkåpan kvar, men den förtäljer nog ingen historia här..
Johan J- Fältchef
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet