AMFK Forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Bygglokal?

+3
Linkan
Johan R
MBS
7 posters

Gå ner

Bygglokal? Empty Bygglokal?

Inlägg av MBS tor 08 okt 2009, 20:46

Hej.

Nu när byggsäsongen dragit igång så sitter många av oss hemma i förråd, skrubbar, uthus, vindar, källare, pannrum, lekstugor, m.m. och formar balsa och depron för glatta livet! Roligt? Javisst, självklart! Men... att bygga tillsammans är roligare! Därför undrar jag: finns det något intresse av att skaffa en gemensam bygglokal?
Med en gemensam bygglokal kommer naturligtvis regelbundna bygg-, kika på modeller-, dricka kaffe-, byta idéer- och snacka skit-kvällar, vilket i mina öron låter väldigt toppen. Dessutom, en gemensam lokal med regelbundna "öppettider" (t ex en kväll/vecka) kommer inte enbart vi redan "CA-förgiftade" personer ha glädje av. Nya, nyfikna medlemskandidater lär alla gånger kika förbi, vilket borde vara toppen för både åter- och tillväxten.

Ovanstående är enbart en idé som jag hoppas tas emot positivt. Jag vet inte hur stort intresset är, var eller om lokaler finns, vad det kommer att kosta, om man kan få bidrag, m.m. m.m, men jag tror det vore positivt för både gemenskapen och klubbens framtid om ovanstående kunde realiseras. Vad sägs?

Undrar och tycker

Magnus

MBS

Antal inlägg : 123
Localisation : Herrljunga
Registration date : 08-04-11

http://www.mbs-rcmodels.se

Till överst på sidan Gå ner

Bygglokal? Empty Sv: Bygglokal?

Inlägg av Johan R fre 09 okt 2009, 16:55

Kul idé som jag tycker att vi skall forska vidare på!

Jag är intresserad av att vara med och dricka kaffe (och vem vet, kanske limma lite balsa)

// Johan
Johan R
Johan R

Antal inlägg : 92
Registration date : 07-05-01

Till överst på sidan Gå ner

Bygglokal? Empty Sv: Bygglokal?

Inlägg av Linkan fre 09 okt 2009, 22:37

Roligt och positivt om någon orkar ta tag i detta! Bidrag? -Är nog tvunget med ungdomsverksamhet eller liknande då. Bra ide med en kväll/vecka.

Tycker

Jonas
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

Bygglokal? Empty Sv: Bygglokal?

Inlägg av MBS lör 10 okt 2009, 15:38

Finns det någon i klubben som har god kontakt med ngn lokalansvarig inom Asås kommun alternativt själv känner till tomma och passande lokaler? Kommunen borde ha något outnyttjat skyddrum, förråd eller liknande som för en billig penning kan hyras.

Hur går vi vidare med detta?

/Magnus

MBS

Antal inlägg : 123
Localisation : Herrljunga
Registration date : 08-04-11

http://www.mbs-rcmodels.se

Till överst på sidan Gå ner

Bygglokal? Empty Sv: Bygglokal?

Inlägg av Johan J sön 11 okt 2009, 04:14

Nja, så mycket outnyttjade lokaler står inte kommunen med.. Det har gjorts av med en del ytor det sista inom kommunen, outnyttjade ytor kostar pengar, osh just nu är det ju som bekant dåligt med den varan. Men jag som jobbar inom kommunen ska hålla ett litet öra öppet.

Sen finns ju vårt kommunala bostadsbolag Alingsåshem, är någon allvarligt intresserad kan man ju kolla med dem.. De har en del lokaler i sitt bestånd.


Senast ändrad av Johan J den mån 12 okt 2009, 18:53, ändrad totalt 1 gång
Johan J
Johan J
Fältchef

Antal inlägg : 323
Age : 44
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-11-27

Till överst på sidan Gå ner

Bygglokal? Empty Sv: Bygglokal?

Inlägg av MBS mån 12 okt 2009, 14:58

Jag har varit i kontakt med Alingsåshem idag. En väldigt vänlig och väldigt glad kvinna lovade att undersöka vilka ev. passande lokaler de hade och återkomma med en lista.

Men... finns det intresse? Fyra personer har sagt vad de tycker hittills. Finns det fler "där ute" som är intresserade?

När listan med lokaler når mig lägger jag ut den här och sedan får ni i styrelsen besluta vad som skall ske.

/Magnus

MBS

Antal inlägg : 123
Localisation : Herrljunga
Registration date : 08-04-11

http://www.mbs-rcmodels.se

Till överst på sidan Gå ner

Bygglokal? Empty Sv: Bygglokal?

Inlägg av andersk mån 12 okt 2009, 20:58

Hej Magnus,
Bra initiativ, MEN
jag är priviligierad med egna utrymmen i överflöd faktiskt.
Så jag slipper "duka av" efter en byggkväll,
det kan stå framme i byggrummet, bara å stänga dörren.
Så för att vara tydlig, jag är inte intresserad av att hyra bygglokal i dagsläget.
andersk
andersk

Antal inlägg : 121
Localisation : Floda
Registration date : 08-02-05

Till överst på sidan Gå ner

Bygglokal? Empty Hej från Magnus W

Inlägg av magnuswrang mån 12 okt 2009, 22:01

Hej på er!
Jag har ju bara färdiga kärror än så länge. Står ju i byggstart för hus som kommer nästa år!
Blir granne med Mattias Caverö ,fast jag får egen bygg lokal på 26kvm..
Frugan tror det är förrådBygglokal? Icon_biggrin
magnuswrang
magnuswrang

Antal inlägg : 240
Age : 55
Localisation : Alingsås
Registration date : 08-01-04

Till överst på sidan Gå ner

Bygglokal? Empty Sv: Bygglokal?

Inlägg av Linkan mån 12 okt 2009, 22:10

Jag är i dagsläget inte intresserad av lokal. Barn, hus och jobb (inte just nu iofs...) tar det mesta av tiden. Det blir till att springa ut i det lilla hobbyrummet någon halvtimma då och då. MEN, detta betyder inte att jag tycker att det är en dålig ide. Om det blir en lokal hoppas jag man är välkommen på en kopp ändå... Detta inlägg kanske inte stämmer så bra med mitt tidigare, men så ser verkligheten ut just nu för min del.
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

Bygglokal? Empty Sv: Bygglokal?

Inlägg av Johan R mån 26 okt 2009, 00:44

Även om man har en egen bygglokal så tror jag att det kunde vara bra för klubbaktiviteten om vi hade en gemensam lokal där vi kunde träffas och tjöta . Det går ju även att söka bidrag för lokalen. Om vi dessutom arrangerar någon form av återkommande aktivitet (studiecirkel) så tror jag att SISU kan gå in och stötta med lite pengar......

Jag tycker att vi kollar vidare.

// Johan
Johan R
Johan R

Antal inlägg : 92
Registration date : 07-05-01

Till överst på sidan Gå ner

Bygglokal? Empty Sv: Bygglokal?

Inlägg av MBS tor 19 nov 2009, 14:51

Nu har jag kollat med Alingsåshem igen och listan med lediga, uppvärmda, lokaler följer här:

...


Japp, den var kort... Eller uttryckt i andra ord: utbudet är för tillfället något begränsat...


/Magnus

MBS

Antal inlägg : 123
Localisation : Herrljunga
Registration date : 08-04-11

http://www.mbs-rcmodels.se

Till överst på sidan Gå ner

Bygglokal? Empty Bygglokal mm

Inlägg av paulgarside tor 11 mar 2010, 16:52

Hej!

Jag är ny medlem i klubben och kommer från 15 år som kassör mm i annat klubb i landet.
Detta med en lokal som är tillgängligt året runt saknar jag och se som en stor tillgång i verksamheten kring klubben.

Det är klart att vi som är "proffs" på modellflyg har byggt upp verkstad hemma och in har intresse att bygga i en gemensam lokal. Det är mer det sociala som är viktigt och att hålla igång verksamheten under vintern. Det är en plats för styrelsen att träffa en gång i månaden och håller olika aktiviteter som föreläsningar eller annat - till exempel, jag som bara håller på med metanol och bensin motorer skulle uppskatta en miniförläsning av en medlem som är insatt i fördelarna med el.

Mycket av det som Magnus skrev om först: "kika på modeller-, dricka kaffe-, byta idéer- och snacka skit-kvällar," är mer värdefult än det låter. Detta med att ha en plats där nya medlemmar kan komma är också viktigt om man vill att klubben ska öka. Fältet fungerar till viss del i dessa frågor men av erfarenhet fyller en lokal fuktionen flera gånger bättre.

Som ny här vet man inte hur klubben fungerar alls idag, hur många aktiva medlemmar etc. Ni är kanske så få att ni träffas "unofficiellt" ändå i vissa grupper för att drycka kaffe etc etc.
Jag gissa att det skulle går att får viss ersättning från kommunen för en lokal, men det flesta bidrag kopplas till någon slags ungdomsverksamhet. Någon nämde SISU, min erfarenhet från att har arbetat med SISU med både modell och segelflyg klubbarna är att SISU betala aldrig ut rena pengar, men har princip att kunna betala vissa kostnader åt föreningen (som utbildningmaterial, kostnader kring en evenemnag mm). Man rapportera in timmar för olika aktiviteter kring kurs, utbildning eller utveckling av föreningen och sedan har en pott att "spendera". Hos segelflygklubben gjorde vi så att vi skickade fakturan för kursmaterial till SISU samtidigt som eleverna betalade till klubben för böckerna, och klubben fick in kontanter på det viset. Det finns några tricks, som att gör om ett styrelsemöte till utveckling av föreningen....då kan man rapportera in X antal gubbar ggr 2 timmar till exempel. Principen är då att man "utveckla" föreningen under 2 timmar och sedan kör styrelsemötet på en kvart då man snabbt ta formella besluten på allt man snackat om innan. Samma gäller för "El-kursen" nämt tidigare.

Paul G.

paulgarside

Antal inlägg : 1
Registration date : 10-03-01

Till överst på sidan Gå ner

Bygglokal? Empty Sv: Bygglokal?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet