AMFK Forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Flygdagbok, lite kuriosa

Gå ner

Flygdagbok, lite kuriosa Empty Flygdagbok, lite kuriosa

Inlägg av andersk lör 23 maj 2009, 00:53

Jonas funderade, i ett av sina inlägg för ett tag sedan, över Varför för man inte loggbok över sina flygningar?
Det fick mig att fundera igen, ikväll, under tiden jag diskade upp efter hustruns födelsedagsfest.
Vilka spår en hjärna kan ta under tiden man greppar en diskborste!
Är det manligt att kunna tänka och diska samtidigt förresten?

"Och hur ska en loggbok se ut?", fortsatte Hjärnan vid diskbänken, (Nyss hemkommen från Barcelona och med kvällens myckna tillämpning av nya recept på god Sangria Royal), "vilka uppgifter ska du logga?"
"Inte vet jag, jag har ingen liten praktisk bok heller", tänkte jag, men Hjärnan fortsatte: "Jamen du är ju puckad! du har ju en loggbok som heter duga!"
"Jaså?!!" tänkte jag
"Din pappas flygdagbok från SE-ATK har du ju i dina ägor! Den är ju dessutom från den CUB som du byggt å försöker flyga med! Det vore väl nå't, som är riktigt och praktiskt. Där finns ju alla kolumner med som behövs, å visst är den praktisk att ha med sig dessutom. Borde gå ner i din låda du har i din fältbox", sa Hjärnan.
"Bra idé, Hjärnan", tyckte jag, släppte diskborsten å for upp till vitrinskåpet jag byggt för mina modeller å allt kuriosa material, där står en CUB i skala 1:48 i ett diorama med min far gående över ett fält med karta och tidtagarur, flyg-räknesticka inför ett svenskt mästerskap i Uppsala 1954.
Och där ligger medaljen från tävlingen och FLYGDAGBOKEN. Med min fars första loggade flygning, 10 januari 1947. Och allt fram till 1954.

Och i flygdagboken där finns 16 lediga sidor till. "Borde räcka till dig, ett bra tag", tyckte Hjärnan.
Solklart, "Tack Hjärnan!", detta får bli min flygdagok till min World Models 1/6-CUB, med den behagligt puttrande Saiton i nosen.

Nedan en litet smakprov på hur första sidan i Flygdagbok såg ut anno 1947, jag tycker det duger för mig år 2009.
Vad tror ni? Några mer uppgifter som behövs?

Flygdagbok, lite kuriosa Flygdagbok_J-E_K_web2
andersk
andersk

Antal inlägg : 121
Registration date : 08-02-05

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet