Byggtråd SBD-3 Dauntless
+3
Linkan
magnuswrang
redbaron
7 posters
Sida 1 av 1
Byggtråd SBD-3 Dauntless
Tänkte starta en liten byggtråd med mitt "lilla" mörkerprojekt.
Köpte mig en Guillows SBD-3 Dauntless på ca 80cm i spännvidd som jag tänkte radiostyra med elmotor.
Lådan kom på posten efter en tids väntan
Öppnade lådan och la upp grejerna på byggbrädan.........tyvärr har inte Guillows utvecklats sedan jag byggde deras Dr 1:a för ca 20 år sedan.
Började "skära" ut de stansade delarna......tyvärr är stansningen inte speciellt bra utförd och modellen känns inte speciellt prisvärd. Huvudsaken är att resultatet blir bra!
Osså började jag bygget.......kommer nog ta några timmar men det är kärlek och bygglädje med stickor och strån......
Köpte mig en Guillows SBD-3 Dauntless på ca 80cm i spännvidd som jag tänkte radiostyra med elmotor.
Lådan kom på posten efter en tids väntan
Öppnade lådan och la upp grejerna på byggbrädan.........tyvärr har inte Guillows utvecklats sedan jag byggde deras Dr 1:a för ca 20 år sedan.
Började "skära" ut de stansade delarna......tyvärr är stansningen inte speciellt bra utförd och modellen känns inte speciellt prisvärd. Huvudsaken är att resultatet blir bra!
Osså började jag bygget.......kommer nog ta några timmar men det är kärlek och bygglädje med stickor och strån......
redbaron- Antal inlägg : 168
Registration date : 07-12-29
Hej Daniel
Var sitter du och bygger??
Hör av dig..Magnus
Hör av dig..Magnus
magnuswrang- Antal inlägg : 240
Registration date : 08-01-04
Sv: Byggtråd SBD-3 Dauntless
Jaha, detta har du lyckats hålla hemligt... Det där är en riktigt go kärra ! Kul med en byggtråd oxå . Bygg en till men ca 2,5 ggr större, tror nog du har en motor som passar !
Linkan- Den gamble ordföranden
- Antal inlägg : 898
Registration date : 06-12-05
Jodå en 2 meters laserskuren Douglas Dauntless från Jerry Bates hade ju suttit fint.
Tyvärr tror jag inte det bygget hade funkat på barbordet hemma i vardagsrummet..........vill inte äventyra min relation med min sambo alltför mycket
Tyvärr tror jag inte det bygget hade funkat på barbordet hemma i vardagsrummet..........vill inte äventyra min relation med min sambo alltför mycket
Senast ändrad av redbaron den mån 24 nov 2008, 15:42, ändrad totalt 1 gång
Byggde lite på kroppen i helgen.
Håll tempot och motivationen uppe uppe! Du är ju mitt uppe i den roligaste delen av bygget (tycker jag iaf). Det brukar gå lite tyngre när det ska slipas osv...
Limma lite till
Fortsatte lite på vingen i helgen
Ytterliggare lite limmande på vingen. Det är riktigt kul när man ser hur konstruktionen växer fram.
Köpte ett par infällbara ställ som jag ska ge mig på och försöka installera.......
Kommer dock att försöka byta ut plasthjulen mot några lättare i skumgummi.
Köpte ett par infällbara ställ som jag ska ge mig på och försöka installera.......
[/quote]
Infällbara ställ är alltid helt rätt !
[/quote]
Infällbara ställ är alltid helt rätt !
Mecka lite med de infällbara ställen och försökte ladda upp en liten video på Youtube men resultat blev ganska kass.....
https://www.youtube.com/watch?v=508lEyXTyM0&feature=channel_page
Däremot blev installationen i kärran riktigt bra.......så nu gäller det att slipa flitigt så grejjerna blir klara nån gång.
Fick ett par fina små hjul i skumgummi av magnuswrang......de passar perfekt!! Tack Magnus!
https://www.youtube.com/watch?v=508lEyXTyM0&feature=channel_page
Däremot blev installationen i kärran riktigt bra.......så nu gäller det att slipa flitigt så grejjerna blir klara nån gång.
Fick ett par fina små hjul i skumgummi av magnuswrang......de passar perfekt!! Tack Magnus!
Kommer du att göra klaff/luftbroms på maskinen? Den är ju lite speciell på den kärran...
Mitt lilla bygge har faktiskt inte legat helt nere under Julen men det har inneburit mest inpassande av delar och slipning som är lite småtråkigt......
Jag kommer inte bygga modellen med fungerande klaffar. Känner att vikten blir för hög och man vill ju inte ha en warbird som flyger som en raket
Fick mail ifrån YT-International igår eftersom jag frågat om de har funderat på att göra en Douglas Dauntless ARF. Fick svaret att det är en pågång i slutet av månaden vilket ska bli riktigt spännande . Deras modeller (KMP/ESM) är ju riktigt fina eller vad säger du Magnus??
Nu skulle man bara behöva flytta till ett större boende så man har möjlighet att husera alla projekt.
Jag kommer inte bygga modellen med fungerande klaffar. Känner att vikten blir för hög och man vill ju inte ha en warbird som flyger som en raket
Fick mail ifrån YT-International igår eftersom jag frågat om de har funderat på att göra en Douglas Dauntless ARF. Fick svaret att det är en pågång i slutet av månaden vilket ska bli riktigt spännande . Deras modeller (KMP/ESM) är ju riktigt fina eller vad säger du Magnus??
Nu skulle man bara behöva flytta till ett större boende så man har möjlighet att husera alla projekt.
Har fortsatt lite med slipning och inpassning av delar.
Har också börjat klä fena och roderytor. Använder Japanpapper och Dope! Man blir lätt snurrig i huvudet om man andas in de starka ångorna från dopen.....
Har också börjat klä fena och roderytor. Använder Japanpapper och Dope! Man blir lätt snurrig i huvudet om man andas in de starka ångorna från dopen.....
Snyggt!
Alla närbilder är riktigt inspirerande (även de två sista, igen )!
Dope är ju alltid kalas en fredagskväll. Ger både bra resultat och håller nere Systembolagets försäljningssiffror...!
På tal om annat: en gemensam bygglokal skulle vara toppen!
Alla närbilder är riktigt inspirerande (även de två sista, igen )!
Dope är ju alltid kalas en fredagskväll. Ger både bra resultat och håller nere Systembolagets försäljningssiffror...!
På tal om annat: en gemensam bygglokal skulle vara toppen!
Goda framsteg
Roligt att se framstegen. Det är helt klart en fräck maskin! Själv går man i väntas tider i dubbel bemärkelse. Det första som ska nedkomma är en Multiplex Profi 3030 .
Re: Byggtråd SBD-3 Dauntless
Snyggt jobbat! Lackad klädsel är verkligen i en klass för sig.
Sven-Henrik- Antal inlägg : 7
Registration date : 09-01-04
Snyggt Daniel. Det ser ju nästan ut som det tar lite tid det där men oj vad det kan bli fint.
Ha det
Caverö
Ha det
Caverö
caverö- Antal inlägg : 3
Registration date : 08-09-07
Gör ett inlägg här så att den hamnar överst....
...stället för i botten.
Hur går det med denna kärra??
Staffan B- Ordförande
- Antal inlägg : 743