AMFK Forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Ungdomsverksamhet

Gå ner

Ungdomsverksamhet Empty Ungdomsverksamhet

Inlägg av Tommy sön 27 jun 2010, 22:19

Hej alla medlemmar!

Som tidigare meddelats på forumet så höll klubben ett styrelsemöte den 9 maj 2010 och tog ett beslut om att starta en ungdomsverksamhet i klubben. Eftersom jag har initerat det hela så vill jag gärna berätta hur tankarna går.

Jag heter Tommy Sjöqvist och har varit med i klubben i ungefär två år och är en så kallad "återfallsförbrytare" som har sysslat med modellflyg sen barnsben, men som hållit upp 15-20 år. För några år sedan blev min längtan för stor och jag kunde inte hålla mig längre. Eftersom jag sålde av alla mina grejor på en hobbymarknad i Gråbo i slutet av åttiotalet så hade jag inget att starta med. Det var bara till att köpa nya grejor. Jag är nyfiken och teknikintresserad så det blev elmotorer och radio med det nya systemet 2,4 Ghz. Men det är klart att jag saknar ibland ljudet av förbränningsmotorn, jag får väl önska mig en stjärnmotor en gång när ekonomin tillåter, men draget i elmotorerna är det definitivt inget fel på.

Jag har varit arbetslös ett tag och fick veta genom kontakt med Arbetsförmedlingen, att det finns ett projekt som heter TreFas som är ett sammarbete mellan Arbetsförmedlingen och den sociala ekonomin. Det syftar till att ge en förening, kooperativ eller stiftelse hjälp att hitta en extra medarbetare till en rimlig kostnad, och samtidigt ge en arbetssökande chans att skaffa nya erfarenheter och meriter. Det innerbär också att föreningen får en ersättning på 225kr per dag för de merkostnader som det för med sig att ha en person till i verksamheten. Projektet kan pågå upp till två år. Pengarna kommer från Europeiska socialfonden. AMFK har ansökt om att låta mig arbeta i föreningen och fått detta beviljat.

Detta om detta, vad ska vi göra med dessa resurser? Syftet är ju att starta en ungdomsverksamhet, för att ungdomar ska få pröva på en så trevlig hobby som modellflyget är, och komma samman med likasinnade för att utbyta erfarenheter och öka sin kunskap om det vi håller på med.

Eftersom jag kan ägna större delen av min tid åt projektet och kan vara något av en koordinator, så vill jag ha idéer, förslag och synpunkter på vad vi i föreningen vill åstadkomma. Det första jag tänker på är att ordna "spaka själv"-övningar på fältet med dubbelkommando och lättflugna eldrivna plan för att kolla upp intresset bland ungdomarna som kan vara mellan 12-18 år. Till detta behövs naturligtvis utrustning i form av radio, plan, batterier, laddare mm. som vi får köpa in. Även det rent praktiska kring hanteringen av utrustningen får vi prata mer om. Det behövs även piloter som tar hand om ungdomarna och ger dem lite instruktioner i flygandets ädla konst. Jag är givetvis gärna en av dessa "piloter", men det finns självklart utrymme för fler.

Vår hobby är ju som bekant väderberoende så inomhusflygning kanske inte är så dumt under vinterhalvåret. Jag har varit i kontakt med "Kultur och Fritid" på kommunen och det finns möjlighet att hyra sporthallar till en rimlig kostnad, 65 kr i timmen, vilket inte är mycket och dessutom kan man få bidrag till detta, men det är stor efterfrågan på tider. Jag har i alla fall satt upp oss på en intresselista.

Hur når vi bäst ungdomarna? På skolorna finns det en fritidskalender som vi kan vara med i, men i år är det naturligtvis för sent. På kommunens hemsida, Kultur och fritid, finns något som heter Event och Ungdomcenter. Där kan vi skriva lite om vår veksamhet. Har man ungdomar i sin närhet så är det en bra början att tipsa dem om vår verksamhet och ta med dem till fältet, fler idéer tas tacksamt emot.

Frågan om en föreningslokal är en annan sak som dryftats på forumet. Meningarna och behoven är olika, det är väl något som vi kan diskutera vidare.

Som sagt, med det här vill jag bara peka på nya möjligheter att utveckla vår klubb, så fram med mer idéer! Det kan vara allt från medlemsregister till utseende på hemsidan, till föreningslokal/bygglokal, prova-på-dagar mm.

Jag kommer fortlöpande att skriva om hur projektet framskrider så får vi se vad som händer, det blir vad vi gör det till.

Kontakta gärna mig på mail eller telefon.

tommy.sjoqvist@telia.com

0322-13892 eller 0708-138922

Ha det så gott och väl mött på fältet

Tommy Sjöqvist




Tommy

Antal inlägg : 34
Age : 74
Localisation : Alingsås
Registration date : 10-05-04

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet