AMFK Forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Undrar några saker

3 posters

Gå ner

Undrar några saker Empty Undrar några saker

Inlägg av max fre 15 jun 2012, 11:25

Hej, Jag köpte ett lågvingat trainerplan på Gråbo mässan för några månader sen för en billig slant och som jag nu försöker få färdigt. Men nu är det ju några saker som jag undrar om man kan flyga med och fixa till under årets oflygbara och skitkalla månader eller om det är bra att göra det nu innan man drar upp den luften Question
I alla fall, Här kommer det. Planets vindruta eller vad man nu säger är borta och jag kommer inte på hur jag ska lösa det, för vad jag har förstått så är metanol och trä inte den bästa blandningen. Jag har testat med en 2 liters ramlösa flaska som jag har klippt till men den lilla gubben som sitter i kabinen är för hög (ca 6cm) för att den ska passa. Men passa skulle den nog inte göra i alla fall. Hytten mäter som längst 16cm och den högsta punkten är 6cm (gubben). Så jag undrar om ni har något förslag om vad som skulle passa?



Undrar några saker Bilderkameraflyg001

Sen har den förre ägaren tejpat för 2 hyfsat små repor i duken med maskeringstejp... en riktig bondelösning enligt mig. Men håller det?
för jag har inte pengar nog för att byta ut duken än. Jag har bilder på det men jag kunde av nån anledning inte ladda upp dom Question
/Ha det bra max Smile

Såg nu att jag skrivit detta på fel ställe Embarassed ... ska egentligen vara i "Frågor och svar om att flyga och bygga"


Senast ändrad av max den mån 02 jul 2012, 22:46, ändrad totalt 1 gång
max
max

Antal inlägg : 34
Age : 26
Localisation : Alingsås
Registration date : 11-06-26

Till överst på sidan Gå ner

Undrar några saker Empty Sv: Undrar några saker

Inlägg av Staffan B lör 16 jun 2012, 18:07

Hej Max! Kul att du hittade en kärra men tråkigt när man är fattig Crying or Very sad
Av bilderna att döma så är gubben för stor, axlarna hänger ju nästan utanför. Tips: Ta bort gubben så länge tills du hittar en med bättre storlek. Prova din flaska igen, klipp till o sätt den med en tunn sträng silikon, tejpa över tills det torkat, brukar fungera bra. Ang. hålen så har någon iklubben säkert en liten bit klädsel som du kan få. Värms fast med ett strykjärn. Tala om vad det är för färg på klädseln bara. Smile Tips 2 : Spara pengar, så kan du klä om den till hösten/vintern, kan bli som ny. Hjälp och råd finns i klubben bara hör av dig Very Happy
Staffan B
Staffan B
Ordförande

Antal inlägg : 743
Age : 71
Localisation : MAGRA SOLLEBRUNN
Registration date : 11-03-09

Till överst på sidan Gå ner

Undrar några saker Empty Sv: Undrar några saker

Inlägg av max lör 16 jun 2012, 22:06

Tack för svaret!, nu när jag tog en närmare titt på gubben så verkar det ju som om den är ihoplimmad pale ,och det går inte att skära loss den. Jag får väl komma på något alternativ, för sista utvägen blir att skära loss balsan som gubben sitter på. Hade också tänkt att byta klädsel i höst ev vinter (Om inte det onämnbara inträffar Evil or Very Mad ). tackför tipset om hur jag ska sätta fast rutan!
ska ta och testa det efter jag har fått bort gubben, för på något sätt måste det ju gå.

Färgen på klädseln är vit Smile
/ha de bra
max
max

Antal inlägg : 34
Age : 26
Localisation : Alingsås
Registration date : 11-06-26

Till överst på sidan Gå ner

Undrar några saker Empty Sv: Undrar några saker

Inlägg av Staffan B sön 17 jun 2012, 11:09

Ok! Fixar en bit vit klädsel åt dig, har liggande hemma.. Lägger det i byschan i morgon efter jobbet så får du passa på när det är någon där om du inte har nyckel.
Apropå gubben, skulle nog ta ett bågfilblad och prova att såga bort han, verkar ju som det är samma höjd på sittbrunnsgolvet som kroppssidorna.
Skydda kanterna med något bara,sedan kan du ju slipa till och måla över lite. Alt. nytt sittbrunnsgolv. Spelar ju ingen roll om det blir ett par mm högre. Alt 2 som du säger, skära genom golvet men måste ändå täcka över.
Hör gärna av dig !
Staffan B
Staffan B
Ordförande

Antal inlägg : 743
Age : 71
Localisation : MAGRA SOLLEBRUNN
Registration date : 11-03-09

Till överst på sidan Gå ner

Undrar några saker Empty Sv: Undrar några saker

Inlägg av max sön 17 jun 2012, 20:05

Tack ännu en gång! Smile , har sågat av gubben, slipat ner det så gott det gick,och sedan målat. Blev riktigt bra cheers , ska bara ta och klippa till en ny flaska eftersom att jag har råkat klippa ett jack i den jag hade, men ska använda den som mall.
Men ha det bra och tackar djupt för att du kan skänka klädselbitarna till mig Smile .
ha det bra
/Max
max
max

Antal inlägg : 34
Age : 26
Localisation : Alingsås
Registration date : 11-06-26

Till överst på sidan Gå ner

Undrar några saker Empty Sv: Undrar några saker

Inlägg av Staffan B mån 18 jun 2012, 23:25

Finnes i klubbstugan nu !
Staffan B
Staffan B
Ordförande

Antal inlägg : 743
Age : 71
Localisation : MAGRA SOLLEBRUNN
Registration date : 11-03-09

Till överst på sidan Gå ner

Undrar några saker Empty Sv: Undrar några saker

Inlägg av max mån 02 jul 2012, 22:45

Undrar bara en sak till, är det en 4,8 eller 6,0 volts mottagar acc jag ska ha eller spelar det ingen roll?
/Max Smile
max
max

Antal inlägg : 34
Age : 26
Localisation : Alingsås
Registration date : 11-06-26

Till överst på sidan Gå ner

Undrar några saker Empty Sv: Undrar några saker

Inlägg av Staffan B mån 02 jul 2012, 23:16

Hej Max! Jo,det gör det. Det beror på din radioutrustning,de äldre apparaterna och mottagare + servon drevs mest med 4,8 volt. Även idag finns det servon som bara klarar 4,8.v. Nyare apparater klarar idag både 4,8 o 6 v. Nu vet jag inte vad du har men det går säkert att kolla upp på nätet eller fråga killarna i klubben, alltid någon som vet. Speca gärna upp din radioutrustning här på sidan så ska vi säkert kunna ge dig ett svar.
Är det en äldre radio du har så är det bättre du använder 4,8 volt. Very Happy
Staffan B
Staffan B
Ordförande

Antal inlägg : 743
Age : 71
Localisation : MAGRA SOLLEBRUNN
Registration date : 11-03-09

Till överst på sidan Gå ner

Undrar några saker Empty Sv: Undrar några saker

Inlägg av Staffan B mån 02 jul 2012, 23:49

Kollade upp en grej, har du kvar din Turnigy 9x eller ? Den mottagaren klarar både 4,8 o 6 volt.
Staffan B
Staffan B
Ordförande

Antal inlägg : 743
Age : 71
Localisation : MAGRA SOLLEBRUNN
Registration date : 11-03-09

Till överst på sidan Gå ner

Undrar några saker Empty Sv: Undrar några saker

Inlägg av max tis 03 jul 2012, 12:12

Ja det har jag, och de servon som sitter i är Futaba 3001, Futaba FP-S148 och Hitec HS 422.
max
max

Antal inlägg : 34
Age : 26
Localisation : Alingsås
Registration date : 11-06-26

Till överst på sidan Gå ner

Undrar några saker Empty Sv: Undrar några saker

Inlägg av Staffan B tis 03 jul 2012, 22:50

Hej igen Max! med de servontyperna är det inga problem att köra 6 volt om du vill, fördelen är att de blir både snabbare och starkare. Fungerar bra även på 4,8 volt. Valet är ditt. Lycka till Smile
Staffan B
Staffan B
Ordförande

Antal inlägg : 743
Age : 71
Localisation : MAGRA SOLLEBRUNN
Registration date : 11-03-09

Till överst på sidan Gå ner

Undrar några saker Empty Sv: Undrar några saker

Inlägg av Andreas J ons 04 jul 2012, 10:10

Hej Max,

När jag bygger canopy så klär jag helt enkelt med vanlig bokplast (dvs sån plast man plastade in skolböckerna med, helst utan Turtles-mönster på) och fäster med smältlim. Plasten klarar värmen bra. Sedan kan man spänna upp plasten genom att bygga spryglar och då får du plats med vilken figur som dig passar Smile
Andreas J
Andreas J
Admin

Antal inlägg : 66
Age : 38
Localisation : Göteborg (Björkekärr)
Registration date : 12-02-27

http://www.akgjohansson.se

Till överst på sidan Gå ner

Undrar några saker Empty Sv: Undrar några saker

Inlägg av max tor 16 aug 2012, 10:45

Hej igen!, eftersom jag har varit i sommarstugan mycket i sommar resulterade det i att jag hämtade klädseln först igår Embarassed så nu tackar jag djupast staffan!!! Very Happy Very Happy
Men kunde man använda sig av ett vanligt strykjärn när man sätter på klädseln eller är det inte risk för att klädseln smälter?
Tacksam för svar:)

Här är i alla fall några bilder på cockpitten:
https://2img.net/r/ihimg/photo/my-images/515/012aw.jpg/
https://2img.net/r/ihimg/photo/my-images/6/014igi.jpg/

/ha de bra
max
max

Antal inlägg : 34
Age : 26
Localisation : Alingsås
Registration date : 11-06-26

Till överst på sidan Gå ner

Undrar några saker Empty Sv: Undrar några saker

Inlägg av Staffan B tor 16 aug 2012, 11:59

He he! tycker mer det ser ut som en cockpit Very Happy
Nejdå, du kan använda ett vanligt strykjärn, ställ in den på ung. halva temperaturen, punkta fast klädseln runtom med spetsen sedan kan du värma hela biten helst en liten bit ovanför så det sträcker ut ordentligt. Prova gärna med en liten bit klädsel på någon träbit.
Staffan B
Staffan B
Ordförande

Antal inlägg : 743
Age : 71
Localisation : MAGRA SOLLEBRUNN
Registration date : 11-03-09

Till överst på sidan Gå ner

Undrar några saker Empty Sv: Undrar några saker

Inlägg av max sön 30 sep 2012, 19:51

Hej, skulle stryka på klädseln men efter att ha strukit på den ena lagningen utan problem så skulle jag klippa ut den andra klädselbiten för det andra hålet, men då märker jag att man kan dra av ett tunnt genomskinligt plasthölje på den sidan av klädseln som ska vara neråt affraid . Så nu undrar jag om man ska ha på plastfilmen eller om man ska ta bort den?????????????? Question Exclamation

/Tacksam för snabba svar
/Max
max
max

Antal inlägg : 34
Age : 26
Localisation : Alingsås
Registration date : 11-06-26

Till överst på sidan Gå ner

Undrar några saker Empty Sv: Undrar några saker

Inlägg av Staffan B sön 30 sep 2012, 20:32

Ursäkta dröjsmålet ! Skyddsfilmen måste tas bort innan du värmer på , skyddsfilmen ligger alltid på klistersidan ! Lycka till !
Staffan B
Staffan B
Ordförande

Antal inlägg : 743
Age : 71
Localisation : MAGRA SOLLEBRUNN
Registration date : 11-03-09

Till överst på sidan Gå ner

Undrar några saker Empty Sv: Undrar några saker

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet