AMFK Forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave)

+4
redbaron
Emil
Staffan B
Linkan
8 posters

Sida 2 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Gå ner

Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave) - Sida 2 Empty Sv: Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave)

Inlägg av Linkan fre 20 jan 2012, 15:30

Då börjar överbyggnaden bli färdig. Har tagit upp några hål framför rutan, motorn måste ju få lite luft... Provar även att montera i lite prylar. Byter min .60 pipa mot en .40 pipa, hoppas att det ska fungera. Kommer köra med ett tvåtankssystem ala Staffan.

Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave) - Sida 2 IMG_6467

Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave) - Sida 2 IMG_6468

Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave) - Sida 2 IMG_6469

Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave) - Sida 2 IMG_6470
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave) - Sida 2 Empty Sv: Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave)

Inlägg av Staffan B fre 20 jan 2012, 20:03

Påminner lite om jumbojet, passande namn va?? Very Happy
Staffan B
Staffan B
Ordförande

Antal inlägg : 743
Age : 71
Localisation : MAGRA SOLLEBRUNN
Registration date : 11-03-09

Till överst på sidan Gå ner

Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave) - Sida 2 Empty Sv: Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave)

Inlägg av Emil fre 20 jan 2012, 21:34

Riktigt snyggt! Ser ut som om Batman varit med och designat. Matt svart och ett batman-emblem på däcket, så är du hemma.
Emil
Emil

Antal inlägg : 352
Registration date : 11-01-13

Till överst på sidan Gå ner

Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave) - Sida 2 Empty Sv: Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave)

Inlägg av Staffan B fre 20 jan 2012, 22:20

Emil skrev:Riktigt snyggt! Ser ut som om Batman varit med och designat. Matt svart och ett batman-emblem på däcket, så är du hemma.
Den var klockren ! cheers Något att fundera på Linkan! Christoffer håller med !
Staffan B
Staffan B
Ordförande

Antal inlägg : 743
Age : 71
Localisation : MAGRA SOLLEBRUNN
Registration date : 11-03-09

Till överst på sidan Gå ner

Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave) - Sida 2 Empty Sv: Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave)

Inlägg av Linkan fre 20 jan 2012, 22:35

Kanske skulle blåsa på med mattsvart färg senare?? Hade nog tänkt något färgladare men man vet ju aldrig...
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave) - Sida 2 Empty Sv: Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave)

Inlägg av Staffan B fre 20 jan 2012, 22:46

Tror det skulle bli djäkligt fräckt ! Robin kan köra!
Staffan B
Staffan B
Ordförande

Antal inlägg : 743
Age : 71
Localisation : MAGRA SOLLEBRUNN
Registration date : 11-03-09

Till överst på sidan Gå ner

Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave) - Sida 2 Empty Roder...

Inlägg av Linkan lör 04 feb 2012, 13:41

Har ägnat ett par (ganska många var det nog) timmar till att tillverka ett roder. Ingredienserna till detta är: Kretskortsplatta (glasfiberplatta t=1,5), fyrkantsprofil i kolfiber 4x4, glasfiberväv, epoxilim, ca lim, mässingrör, 3st 4mm bussningar, en rostfri M4 skruv + mutter, lite Plastic padding och liten plastslang. Missade kanske något. Bara att sätta igång!

Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave) - Sida 2 IMG_6471

Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave) - Sida 2 IMG_6474

Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave) - Sida 2 IMG_6475

Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave) - Sida 2 IMG_6476

Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave) - Sida 2 IMG_6478

Några små skönhetsfläckar här och var men det ger jag f-n i! Grejerna ska ju användas, inte stå på museum.
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave) - Sida 2 Empty Sv: Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave)

Inlägg av Staffan B lör 04 feb 2012, 15:29

Rätt talat Linkan! cheers Mailade modellracing igår och frågade lite om propellrar bl.a. Får se om det dyker upp något svar. Behöver lite småsaker innan jag kan färdigställa AVL men det skall nog lösa sig. Boden ikväl!
Staffan B
Staffan B
Ordförande

Antal inlägg : 743
Age : 71
Localisation : MAGRA SOLLEBRUNN
Registration date : 11-03-09

Till överst på sidan Gå ner

Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave) - Sida 2 Empty Sv: Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave)

Inlägg av Emil lör 11 feb 2012, 08:15

Det är tydligt att det inte finns några brister i händighet här inte. Riktigt snyggt!
Skall du inte ha "duo-prop" på någon av båtarna? Very Happy
Emil
Emil

Antal inlägg : 352
Registration date : 11-01-13

Till överst på sidan Gå ner

Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave) - Sida 2 Empty Sv: Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave)

Inlägg av Staffan B lör 11 feb 2012, 11:51

Tillverkar du linkarna själv eller?
Staffan B
Staffan B
Ordförande

Antal inlägg : 743
Age : 71
Localisation : MAGRA SOLLEBRUNN
Registration date : 11-03-09

Till överst på sidan Gå ner

Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave) - Sida 2 Empty Sv: Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave)

Inlägg av Emil lör 11 feb 2012, 12:37

Klart han gör med det namnet:-)
Emil
Emil

Antal inlägg : 352
Registration date : 11-01-13

Till överst på sidan Gå ner

Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave) - Sida 2 Empty Sv: Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave)

Inlägg av Staffan B lör 11 feb 2012, 14:00

Aj sjutton ! Är det på det viset? Laughing
Staffan B
Staffan B
Ordförande

Antal inlägg : 743
Age : 71
Localisation : MAGRA SOLLEBRUNN
Registration date : 11-03-09

Till överst på sidan Gå ner

Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave) - Sida 2 Empty Sv: Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave)

Inlägg av Linkan lör 11 feb 2012, 14:42

Tack Emil! Det kanske blir ett tvåmotorigt bygge i framtiden.... Staffan, linkarna har jag inte tillverkat, de kommer från farbrorn i Falköping. Men det skulle vara relativt enkelt att göra de själv då de är ganska rejäla grejer. Filade till en knape på en fikarast i veckan: Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave) - Sida 2 IMG_6483 Imorgon söndag ska jag ut i boden några timmar och jobba undan lite!
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave) - Sida 2 Empty Sv: Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave)

Inlägg av Staffan B lör 11 feb 2012, 15:36

ok, Ja han hade mycket bra grejer, de såg väldigt stabila ut. Har inte grejat ute så mycket utan suttit och klippt o klistrat film, satt till 3,15 inatt, råkade somna efter middagen och sov nog ett par timmar och vem är väl trött då?
Får se ikväll hur det blir, fick ju ordning på mitt redigeringsprogram som krånglade och jag har en del filmmateriel som skall klippas. Hör gärna av dig! Very Happy
Staffan B
Staffan B
Ordförande

Antal inlägg : 743
Age : 71
Localisation : MAGRA SOLLEBRUNN
Registration date : 11-03-09

Till överst på sidan Gå ner

Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave) - Sida 2 Empty Sv: Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave)

Inlägg av Linkan fre 17 feb 2012, 23:02

Sakta sakta går det framåt. Läste lite om motorn och den ska trots sina 7,5cc ha en pipa till en 10-15cc motor. Ja har två 10cc pipor och de skiljer sig ganska ordentligt i storlek. Den mindre passar ju helt klart bättre tycker jag, den längre sticker ut ca en decimeter. Undrar vilken som fungerar bäst? Servon och lite annat sitter nu också på plats:
Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave) - Sida 2 IMG_6485

Oavsett vilken pipa som används så ska det bli lite ventilationshål:
Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave) - Sida 2 IMG_6486

En rostfri M6 skruv genomborrad med ett tre millimeters borr blir ett stiligt vattenutkast:
Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave) - Sida 2 IMG_6489

Tänk er denna syn när man är ute och simmar. Lägg dessutom till ljudet av en kolv som trycker ut avgaser 28000 gånger varje minut!
Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave) - Sida 2 IMG_6491
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave) - Sida 2 Empty Sv: Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave)

Inlägg av Staffan B lör 18 feb 2012, 00:02

Måste vara Lockness med dålig mage ! Laughing
Nej, det blir kanon!Ta du den mindre pipan och testa först innan du ev. måste bygga om. Du Jonas har du kunnat testa i vatten för vatten linjen? lite svårt att se höjden på utblåset bara så det inte ligger för lågt.
Staffan B
Staffan B
Ordförande

Antal inlägg : 743
Age : 71
Localisation : MAGRA SOLLEBRUNN
Registration date : 11-03-09

Till överst på sidan Gå ner

Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave) - Sida 2 Empty Sv: Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave)

Inlägg av Linkan lör 18 feb 2012, 15:48

Det ska nog vara lugnt med utblåset, det sitter på samma höjd som första bygget. Slängde föressten upp den på vågen igår och färdig båt helt komplett med allt ser ut att hämna strax över 2kg. Första bygget vägde drygt 1,5 kg mer.... Nu ska den ju spacklas och målas också men det verkar ju lovande med vikten ändå!
Håller just nu på att pensla utsidan av skrovet med 24h epoxi utspädd med t-röd för att få en hårdare yta.
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave) - Sida 2 Empty Sv: Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave)

Inlägg av redbaron lör 18 feb 2012, 16:07

Linkan skrev:Tack Emil! Det kanske blir ett tvåmotorigt bygge i framtiden.... Staffan, linkarna har jag inte tillverkat, de kommer från farbrorn i Falköping. Men det skulle vara relativt enkelt att göra de själv då de är ganska rejäla grejer. Filade till en knape på en fikarast i veckan: Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave) - Sida 2 IMG_6483 Imorgon söndag ska jag ut i boden några timmar och jobba undan lite!

Det tog väl lite mer än en fikarast (á 10min) att tillverka den!? king
Men riktigt bra blir det ju. Very Happy

afro
redbaron
redbaron

Antal inlägg : 168
Age : 45
Registration date : 07-12-29

Till överst på sidan Gå ner

Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave) - Sida 2 Empty Sv: Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave)

Inlägg av Linkan lör 18 feb 2012, 16:25

redbaron skrev: Det tog väl lite mer än en fikarast (á 10min) att tillverka den!? king Men riktigt bra blir det ju. Very Happy afro
Tackar, ja det tog kanske något mer än tio minuter Smile Staffan! Tror du att man ska sätta dit de där fenorna bak? Man kanske även skulle göra ett par trimplan eller är det onödigt när man kör med rak axel? Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave) - Sida 2 Sigmabot Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave) - Sida 2 Sigrear1 Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave) - Sida 2 Wpsewwe56
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave) - Sida 2 Empty Sv: Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave)

Inlägg av Staffan B lör 18 feb 2012, 21:21

JA DU ! Fenor längst bak är nog ett modernt påfund, vet inte om man har haft problem med att få båten att gå rakt nåt annat kan jag inte komma på.
Trimplan därimot har ju flera funktioner, dels lyfta aktern dels kompensera vridmomentet. Men som sagt, de bromsar ju också om får ställa ner dem mycket. Det är egentligen bäst om man får vikten rätt från början men det är ju fräckt Wink
Staffan B
Staffan B
Ordförande

Antal inlägg : 743
Age : 71
Localisation : MAGRA SOLLEBRUNN
Registration date : 11-03-09

Till överst på sidan Gå ner

Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave) - Sida 2 Empty Sv: Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave)

Inlägg av Linkan lör 03 mar 2012, 20:24

Då var den sprutspacklad och väntar på en sista finputsning. Skuggorna faller lite märkligt på korten, det ser bättre ut i verkligheten tycker jag drunken

Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave) - Sida 2 IMG_6514

Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave) - Sida 2 IMG_6510

Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave) - Sida 2 IMG_6511

Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave) - Sida 2 IMG_6512

Jag kommer köra en enkel vit lack och sedan blir det klipp och klistra med dekorfilm. Ett smidigt sätt tycker jag och dessutom får man hur många försök som helst.

Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave) - Sida 2 IMG_6513
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave) - Sida 2 Empty Ser Nice ut Jonas

Inlägg av magnuswrang lör 03 mar 2012, 21:15

Hej på dig ser nice ut ..själv ligger jag i influensan fick flyga hem från Norge i Torsdag med 40 graders feber inte roligt.
Hoppas jag kan komma ner till Bygg lokalen och få till Ställerna måste fila lite mer..annars blev det perfekt.

Magnus Basketball
magnuswrang
magnuswrang

Antal inlägg : 240
Age : 55
Localisation : Alingsås
Registration date : 08-01-04

Till överst på sidan Gå ner

Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave) - Sida 2 Empty Sv: Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave)

Inlägg av Andreas J sön 04 mar 2012, 13:01

Den blev riktigt snygg! Du får höra av dig innan du ska testköra den så att man kan komma och kolla, vet jag!

Vad är det för lack du lackar med? Är den vattentålig i sig eller behöver du klarlacka också?
Andreas J
Andreas J
Admin

Antal inlägg : 66
Age : 38
Localisation : Göteborg (Björkekärr)
Registration date : 12-02-27

http://www.akgjohansson.se

Till överst på sidan Gå ner

Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave) - Sida 2 Empty Sv: Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave)

Inlägg av Linkan sön 04 mar 2012, 17:55

Andreas J skrev:Den blev riktigt snygg! Du får höra av dig innan du ska testköra den så att man kan komma och kolla, vet jag!

Vad är det för lack du lackar med? Är den vattentålig i sig eller behöver du klarlacka också?

Det blir vattentålig lack, närmare bestämt tvåkomponents billack. Det verkar dessutom som om jag slipper spruta själv denna gång...
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave) - Sida 2 Empty Sv: Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave)

Inlägg av Staffan B sön 04 mar 2012, 18:35

FUSK !! tongue
Staffan B
Staffan B
Ordförande

Antal inlägg : 743
Age : 71
Localisation : MAGRA SOLLEBRUNN
Registration date : 11-03-09

Till överst på sidan Gå ner

Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave) - Sida 2 Empty Sv: Man kanske skulle bygga en båt??? (Thunder Wave)

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet