AMFK Forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

SJÖFLYG??

4 posters

Gå ner

SJÖFLYG?? Empty SJÖFLYG??

Inlägg av Staffan B sön 21 aug 2011, 22:55

OK. Tokiga ide'er. Javisst alltid kul. Som sagt,här kan vi ställa frågor o svar om ni har några ang. sjöflyg. Väl mött!
Staffan B
Staffan B
Ordförande

Antal inlägg : 743
Age : 71
Localisation : MAGRA SOLLEBRUNN
Registration date : 11-03-09

Till överst på sidan Gå ner

SJÖFLYG?? Empty Sv: SJÖFLYG??

Inlägg av Johan J mån 22 aug 2011, 08:04

Börjar med dagens fråga då.. Hade du ritningar på EDO flottörer Staffan?? Det ryktas om det Wink
Johan J
Johan J
Fältchef

Antal inlägg : 323
Age : 43
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-11-27

Till överst på sidan Gå ner

SJÖFLYG?? Empty Sv: SJÖFLYG??

Inlägg av Staffan B mån 22 aug 2011, 08:15

Kollar på detta när jag kommer hem!
Staffan B
Staffan B
Ordförande

Antal inlägg : 743
Age : 71
Localisation : MAGRA SOLLEBRUNN
Registration date : 11-03-09

Till överst på sidan Gå ner

SJÖFLYG?? Empty Sv: SJÖFLYG??

Inlägg av Staffan B mån 22 aug 2011, 21:22

Yes! Tar med i morgon o ser om jag kan kopiera upp några ex.
Staffan B
Staffan B
Ordförande

Antal inlägg : 743
Age : 71
Localisation : MAGRA SOLLEBRUNN
Registration date : 11-03-09

Till överst på sidan Gå ner

SJÖFLYG?? Empty Sv: SJÖFLYG??

Inlägg av Staffan B mån 22 aug 2011, 22:11

När jag ändå sitter här och slappar kan jag ju berätta lite om sjöflyg för de som aldrig har testat på det. Linkan m.fl. kan komplettera eftersom han har lite vana av det "också"!
Det är en helt annan dimension av flyg, väldigt stort fält att starta på men mycket blött.
Kan man använda vilken maskin som helst? Ja i princip, hög eller lågvingat spelar ingen roll men vissa saker måste åtgärdas.
1) Bör ha en kraftig motor helst på gränsen till lite överdimensionerad för vattnet suger fast ganska ordenligt vid start.
2) Maskinen bör vara så vattentät som möjligt, dels så sprutar det redigt med vatten över den om det går lite sjö ( ni såg kanske det på filmen) dels om olyckan är framme och den slår runt så kan det ta tid innan man kan hämta den.
3) Om vi börjar med vingen så är det bästa om man har ett servo i mitten i stället för utstickande servon i vinghalvorna om de inte är vattentäta. Alla genomföringar göres så täta det går, roderstänger, slangar m.m.
4) Kroppen: motorspantet tätas ordenligt. Vingsadel kan tätas med mjuka gummilister runt om. Radioutrymmet har jag sett olika varianter på, en del har satt in extra spant framför o bakom servona och gjort ett skruvbart lock så det fått ett slutet utrymme för radioutrustningen. Den enkla varianten är att stoppa mottagaren resp. accen i plastpåsar och försluta. Det är inte speciellt roligt att få in vatten i mottagaren. Har torkat åtskilliga gånger på defrostern i bilen Smile
5) Ett tips är också att tillverka någon form av skvättskydd framför insuget för att minska risken för dränkning.
6) Om maskinen står på näsan, stäng trotteln så fort som möjligt, vatten i motorn är inte så farligt, bort med stiftet fyll i soppa i cylinder och insug och kör ut med start motorn, kan behövas ett par gånger om det gått in mycket vatten.
7) Efter flygning, öppna allting och låt torka ordentligt, det är bra om det är öppet runt vingservot så det kan komma in luft i vingen om det är en sprygelvinge, balsa drar åt sig redigt med fukt, kolla så inte vingen får någon skevhet efteråt.

Detta är bara lite grunder, finns mer att diskutera, pontonstorlekar, tyngdpunkter m.m. Kommer att kopiera upp pontonritning i olika storlekar om det är någon som är intresserad. Ha det så länge och kommentera mycket!
Den gamle... sunny
Staffan B
Staffan B
Ordförande

Antal inlägg : 743
Age : 71
Localisation : MAGRA SOLLEBRUNN
Registration date : 11-03-09

Till överst på sidan Gå ner

SJÖFLYG?? Empty Sv: SJÖFLYG??

Inlägg av Linkan mån 22 aug 2011, 23:42

Det var vettiga råd Staffan. Själv har jag dock inte gjort något utav det du skrev om Embarassed ... Men allt som kan förbygga vattenintrång är ju helt klart vettigt! Sedan har vi det här med roder på pontonerna eller inte. Jag har själv aldrig haft det och kommer förmodligen aldrig att ha det. Men jag vet att det finns förespråkare för detta, kanske spelar flygplanstypen in, vad vet jag.... Strax innan start så dra ner till tomgång så ställer sig maskinen snart med nosen rakt emot vinden, enkelt eller hur?
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

SJÖFLYG?? Empty Sv: SJÖFLYG??

Inlägg av Michael W tis 23 aug 2011, 20:07

Den gamla modellflygguden Per lundquist har faktist en hemmsida med en artikel om sjöflyg. Mycket läsvärd.

http://www.per-lundqvist.se/modellflygverkstaden/Kategorier/flygning/sjoflygning/
Michael W
Michael W

Antal inlägg : 25
Age : 64
Localisation : Vårgårda
Registration date : 06-11-26

Till överst på sidan Gå ner

SJÖFLYG?? Empty Sv: SJÖFLYG??

Inlägg av Staffan B tis 23 aug 2011, 20:51

Var också inne på sidan häromdagen och jag håller med dig.
Har kopierat upp pontonritningen idag så att den som är intresserat kan bli ägare till ett ex. för 40 spänn = självkostnadspris..
Staffan B
Staffan B
Ordförande

Antal inlägg : 743
Age : 71
Localisation : MAGRA SOLLEBRUNN
Registration date : 11-03-09

Till överst på sidan Gå ner

SJÖFLYG?? Empty Sv: SJÖFLYG??

Inlägg av Johan J ons 24 aug 2011, 07:57

Jag tar gärna en ritning! Har du dem på jobbet?
Johan J
Johan J
Fältchef

Antal inlägg : 323
Age : 43
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-11-27

Till överst på sidan Gå ner

SJÖFLYG?? Empty Sv: SJÖFLYG??

Inlägg av Staffan B ons 24 aug 2011, 08:29

Yepp!!
Staffan B
Staffan B
Ordförande

Antal inlägg : 743
Age : 71
Localisation : MAGRA SOLLEBRUNN
Registration date : 11-03-09

Till överst på sidan Gå ner

SJÖFLYG?? Empty Sv: SJÖFLYG??

Inlägg av Linkan tor 03 nov 2011, 14:31

Ska vi lägga sjöflyget på is.......? Wink
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

SJÖFLYG?? Empty Sv: SJÖFLYG??

Inlägg av Staffan B tor 03 nov 2011, 14:45

Sak samma, lite hårdare vatten bara! Laughing
Staffan B
Staffan B
Ordförande

Antal inlägg : 743
Age : 71
Localisation : MAGRA SOLLEBRUNN
Registration date : 11-03-09

Till överst på sidan Gå ner

SJÖFLYG?? Empty Sv: SJÖFLYG??

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet