AMFK Forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Aqua Fear (Ooops, en båt till....)

5 posters

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Gå ner

Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 Empty Sv: Aqua Fear (Ooops, en båt till....)

Inlägg av Linkan sön 02 okt 2011, 14:10

Bra tips! Nej för stor motor kan man inte ha, Staffan tvivlar lite men han är nog bara rädd att bli frånåkt Wink .
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 Empty Sv: Aqua Fear (Ooops, en båt till....)

Inlägg av Staffan B mån 03 okt 2011, 08:18

Vänta du bara! Twisted Evil
Staffan B
Staffan B
Ordförande

Antal inlägg : 743
Age : 71
Localisation : MAGRA SOLLEBRUNN
Registration date : 11-03-09

Till överst på sidan Gå ner

Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 Empty Sv: Aqua Fear (Ooops, en båt till....)

Inlägg av Linkan ons 12 okt 2011, 20:02

Det har inte hänt så mycket det senaste men något ska vi nog kunna uppdatera. En lite modifiering av skrovets botten med en antydan till v-form och ett överhänd på däckets främre del:

Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 IMG_6411Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 IMG_6412

Fixade till en form för att kunna forma till det som är tänkt att bli den bakre vingen. Två "gavlar" ska så småningom limmas ihop med en mittdel:

Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 IMG_6410

Vidare så ska ljuddämparen och svänghjulet få sig en omgång för att passa. Mer om detta senare.
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 Empty Sv: Aqua Fear (Ooops, en båt till....)

Inlägg av Staffan B ons 12 okt 2011, 22:08

Ser skumt ut ??! Razz
Staffan B
Staffan B
Ordförande

Antal inlägg : 743
Age : 71
Localisation : MAGRA SOLLEBRUNN
Registration date : 11-03-09

Till överst på sidan Gå ner

Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 Empty Sv: Aqua Fear (Ooops, en båt till....)

Inlägg av Linkan tis 18 okt 2011, 21:14

Staffan B skrev:Ser skumt ut ??! Razz

Vänta och se, det kommer att bli begripligt.....
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 Empty Sv: Aqua Fear (Ooops, en båt till....)

Inlägg av Linkan tis 18 okt 2011, 21:40

Ahh! Satt och skrev tjugo minuter om mina framsteg här men så försvann det någonstans i cyberrymden Evil or Very Mad , f-n! Orkar inte göra om det så jag kortar ner det: Balsa, hyvla, slipa, spackla, glasfiberväv, golvlack, 24h epoxi. Bilder:

Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 IMG_6413Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 IMG_6415
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 Empty Sv: Aqua Fear (Ooops, en båt till....)

Inlägg av Staffan B tis 18 okt 2011, 21:51

Surt sa räven om rönnbären No
Staffan B
Staffan B
Ordförande

Antal inlägg : 743
Age : 71
Localisation : MAGRA SOLLEBRUNN
Registration date : 11-03-09

Till överst på sidan Gå ner

Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 Empty Sv: Aqua Fear (Ooops, en båt till....)

Inlägg av Linkan fre 28 okt 2011, 16:20

Det har inte hänt så mycket sista tiden men ungefär så här ska överbyggnaden se ut, vingen kommer dock att se lite annorlunda ut:

Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 IMG_6416Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 IMG_6418Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 IMG_6417

Återstår bara att forma balsa/plywood på samma sätt som kartongen, erfarenheten talar för att dett kommer bli en del förändringar Smile .
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 Empty Sv: Aqua Fear (Ooops, en båt till....)

Inlägg av Staffan B fre 28 okt 2011, 21:17

Jag gillar ordet "bara" det låter så enkelt! Den blir riktigt fräck. Race till sommaren eller?? sunny
Staffan B
Staffan B
Ordförande

Antal inlägg : 743
Age : 71
Localisation : MAGRA SOLLEBRUNN
Registration date : 11-03-09

Till överst på sidan Gå ner

Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 Empty Sv: Aqua Fear (Ooops, en båt till....)

Inlägg av Linkan lör 05 nov 2011, 21:19

Körde ett "Staffan-pass" igår kväll/natt och fick gjort en del. Överbyggnaden så gott som färdig och även vingen börjar ta form. Det tar sin tid att passa in små balsabitar.... Utseendet på båten blir lite lustigt med en ganska hög cockpit men jag ycker att det ser ganska ok ut ändå. Det roliga är ju att det inte finns en enda båt till på denna planeten som ser ut som denna. Eller....

Några bilder från kvällen:

Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 IMG_6419Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 IMG_6421Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 IMG_6423Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 IMG_6424Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 IMG_6426
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 Empty Sv: Aqua Fear (Ooops, en båt till....)

Inlägg av Staffan B sön 06 nov 2011, 00:55

Blir det ASP:n i den? Inte långt kvar till sommaren nu! Laughing
Staffan B
Staffan B
Ordförande

Antal inlägg : 743
Age : 71
Localisation : MAGRA SOLLEBRUNN
Registration date : 11-03-09

Till överst på sidan Gå ner

Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 Empty Sv: Aqua Fear (Ooops, en båt till....)

Inlägg av Linkan sön 06 nov 2011, 13:20

Ja 15cc ASP blir det. Inte så högvarvig men stark och gott om vrid....
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 Empty Sv: Aqua Fear (Ooops, en båt till....)

Inlägg av Linkan lör 12 nov 2011, 23:05

Tidsbrist. Låter det bekant? Det har inte hänt så mycket det sista men man får ta vara på några minuter då och då.

Ljuddämparen fick inte plats på höjden mot däcket, så då var frågan -ändra båten eller ljuddämparen? Det blev dämparen som fick sig en omgång i fräsen och dessutom ett nytt längre utblås i en annan vinkel. Snart är det dags att få propellertrumman på plats, måste ju komma ikapp dig Staffan Very Happy .

Nå, vad tycker ni om sidepipekonceptet? Eventuellt blir det ett par dummierör till, bara för syns skull Cool .

Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 IMG_6433Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 IMG_6436Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 IMG_6435Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 IMG_6437
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 Empty Sv: Aqua Fear (Ooops, en båt till....)

Inlägg av Linkan lör 19 nov 2011, 23:29

I veckan har jag klätt överbyggnaden med glasfiberväv och golvlack, det gör underverk för hållfastheten kan jag säga! Har även bestämt mig för att inte göra någon genomskinlig ruta utan det kommer att målas eller klistras dit något efter målning. Det finns tre anledningar till detta: Rädslan över att plasten i rutan blir vågig utav värmen från motorn, överbyggnaden blir stabilare och att det blir enklare Wink . Inom kort kommer även propellertrumman att få rätt längd och hamna på plats.
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 Empty Sv: Aqua Fear (Ooops, en båt till....)

Inlägg av Emil sön 20 nov 2011, 10:33

Snyggt med pipan på sidan, det syns dessutom att du hade högt betyg i metallslöjd :-)
Emil
Emil

Antal inlägg : 352
Registration date : 11-01-13

Till överst på sidan Gå ner

Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 Empty Sv: Aqua Fear (Ooops, en båt till....)

Inlägg av Linkan tor 24 nov 2011, 22:12

Emil skrev:Snyggt med pipan på sidan, det syns dessutom att du hade högt betyg i metallslöjd :-)

Tackar! Dock så är det inte jag som står för metallslöjdandet denna gång, mer om detta senare....

Överbyggnaden börjar bli färdig. Instyrningspinne på plats där fram och huvlås där bak. Ytterliggare slipning och spackling kommer det bli:

Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 IMG_6438Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 IMG_6439Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 IMG_6440
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 Empty Sv: Aqua Fear (Ooops, en båt till....)

Inlägg av Staffan B fre 25 nov 2011, 00:16

Det blir fräckt !! Very Happy
Staffan B
Staffan B
Ordförande

Antal inlägg : 743
Age : 71
Localisation : MAGRA SOLLEBRUNN
Registration date : 11-03-09

Till överst på sidan Gå ner

Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 Empty Det blev två!

Inlägg av Linkan lör 03 dec 2011, 23:02

Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 IMG_6446Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 IMG_6447

Nej, ni ser inte dubbelt! Det byggs två båtar samtidigt, bygger en till en kompis samtidigt. Han tillverkar alla metalldelar och jag står för träarbetet. Kunde inte låta bli att sprutspackla lite, det är ju först då som man ser hur det igentligen blir...

Jag har monterat upp motorerna på en skiva för en liten testkörning och efter lite småtester kan jag konstatera att min starter inte orkar dra runt Evil or Very Mad . Fick dock lite liv i dem efter att ha lindat ett dragsnöre i spåret för remmen och det fungerade fint! Testade bara med några droppar soppa i förgasren i hobbyrummet drunken . Enligt "den gamle" så var detta en vanlig startmetod förr, bäst ska det tydligen fungera med en läderrem av något slag. Nåväl, de få sekunder som motorerna gick så gick de fint!
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 Empty Sv: Aqua Fear (Ooops, en båt till....)

Inlägg av Staffan B sön 04 dec 2011, 01:15

Provade min startmotor också på piccon, det kom ett plopp ur motorn sedan orkade den inte ! Vi behöver större grejer ! tongue
Staffan B
Staffan B
Ordförande

Antal inlägg : 743
Age : 71
Localisation : MAGRA SOLLEBRUNN
Registration date : 11-03-09

Till överst på sidan Gå ner

Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 Empty Roder på gång!

Inlägg av Linkan tor 05 jan 2012, 22:23

Fick besök av min mekanikleverantör idag! Med sig hade han två halvfärdiga roder i Alumec! Såg kalasfint ut! Dubbla 2,5mm vattenintag som övergår i ett 3mm vertikalt låååångt hål. Min motivation till att fortsätta bygga på båtarna ökade dramatiskt! Titta och njut cheers

Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 IMG_6455
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 Empty Sv: Aqua Fear (Ooops, en båt till....)

Inlägg av Staffan B fre 06 jan 2012, 14:51

Jag njuter men det är allt lite fusk ! Laughing
Staffan B
Staffan B
Ordförande

Antal inlägg : 743
Age : 71
Localisation : MAGRA SOLLEBRUNN
Registration date : 11-03-09

Till överst på sidan Gå ner

Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 Empty Sv: Aqua Fear (Ooops, en båt till....)

Inlägg av Linkan tis 10 apr 2012, 18:38

Hurra! Idag kom kompisen förbi med kompletta roder! Mycket fint gjorda med finesser som inställningsmöjligheter och påkörningsskyddat roder dvs att rodret kan fjädra bakåt om man kör på något i vattnet (tex en annan båt som ligger och guppar upp o ner Very Happy ). Tänker inte på någon särskild Rolling Eyes ....
Återstår bara att fixa lite med propelleraxel så är det "bara" att bygga färdigt!
Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 IMG_6723
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 Empty bra att ha kompisar

Inlägg av magnuswrang tis 10 apr 2012, 22:22

Ser ut att ha kompisar som fixar snygga grejor...

Jonas har en trevlig som gör snygga grejor ...

Magnus har svåger som målar bra...

Gött med vänskap.....

Mvh Magnus Very Happy cheers sunny Basketball
magnuswrang
magnuswrang

Antal inlägg : 240
Age : 55
Localisation : Alingsås
Registration date : 08-01-04

Till överst på sidan Gå ner

Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 Empty Sv: Aqua Fear (Ooops, en båt till....)

Inlägg av Linkan fre 18 maj 2012, 22:57

Det går sakta framåt. Integrerat avgasutblås/vattenutkast dök upp i veckan från skrovägare nr2. Detta ska försänkas ner i sidan på båten så att det inte ligger utan på så som på bilderna. Hål har tagits upp för roderinfästning, röret för axeltrumma sitter på plats, axeltrumma kapad i rätt längd, vinge på plats och snart är det dags att ge sig på servoplaceringar mm. Just nu är jag mitt i arbetet med spackel och slipning, och det är några timmar kvar innan jag är nöjd.
Just det ja, lite bilder:
Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 IMG_6750

Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 IMG_6753

Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 IMG_6754

Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 IMG_6755

Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 IMG_6756

Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 IMG_6759
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 Empty Sv: Aqua Fear (Ooops, en båt till....)

Inlägg av Staffan B lör 19 maj 2012, 00:45

Du har inte funderat på starta LINDQVIST BÅTBYGGERI AB ? scratch
Staffan B
Staffan B
Ordförande

Antal inlägg : 743
Age : 71
Localisation : MAGRA SOLLEBRUNN
Registration date : 11-03-09

Till överst på sidan Gå ner

Aqua Fear (Ooops, en båt till....) - Sida 2 Empty Sv: Aqua Fear (Ooops, en båt till....)

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet