AMFK Forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Staffan kåserar RC

3 posters

Gå ner

Staffan kåserar RC Empty Staffan kåserar RC

Inlägg av Staffan B tis 17 maj 2011, 19:36

Varför inte en tillbakablick om det här med modeller. De flesta av oss har väl varit och rört i allt möjligt som handlar om modeller m. m. Så och jag, om jag backar klockan sisådär 50 år så kommer jag ihåg min äldre brors geting det var en liten enkel linkärra med dieselmotor men den gick som bara den. Avundsjuk nejdå! det är väl bara att fråga ( TJATA ) om man får prova, jo med tvekan? Flygturen varade ca. en halv sekund, den tid det tar att flyga rakt över huvet och i backen på andra sidan men o.k det går väl att bygga en ny?? Fick sedan inte prova mer fattar inte varför? Nåja. När jag gjorde lumpen -70 ung. hade man rätt mycket fritid på kvällarna, låg på flygbas i Åmsele. Var inne i stan på någon hobbyaffär och hittade ett RC flygplan. Perfekt! inhandlade denna, I-Radar tror jag den hette. Kroppen var gjord i två halvor underdel o överdel abs plast! Vingen var nog spryglar. Köpte även sånt man behöver som modellbyggare, lim,nålar m.m. Radio ägde jag ingen då men vaddå! hade ju skaffat sysselsättning. Smile Byggde ihop den efter nåt man kallade ritning men den begrep man ju inte mycket av.
JAG tyckte den blev grann, röd o fin.Hamnade sedan i arkivet så länge.
Radio då!? Jo min bror och jag byggde varsin själva efter en ritning i någon elektroniktidning, bocka plåt till låda och lödde komponenter. Mottagaren var stor som ettoetthalvt cigarettpaket mycket för att då låg servoförstärkarna i mottagaren, servot var bara motorn och en pot. Kabeln var en 7 ledare vill jag minnas. Linjära servon från Graupner. Vågade inte sätta den i flygplanet jag hade så jag byggde en båt med en 5 cubikare i. FÖRLÅT! Åkte till en sjö i närheten där bekanta hade sommarstuga, detta var uppe i Umeå där jag kommer ifrån. Ruskade liv i motorn och testade radion, helt perfekt trodde jag. Efter en stunds körning fram och tillbaka efter stranden vågade jag mig ut längre, det skulle jag aldrig gjort. Såg båten försvinna rakt över viken och upp på land!? Jaha vad gör man nu då? Det löste sig av sej självt, såg en gubbe på andra sidan slänga min båt i sin roddbåt och började ro över. Han var fly förbannad för han hade legat och solat när han fick båten på sig, hade ett litet jack på benet men va f.n! Till saken hör att det var en klipphäll som båten körde upp på så den fick väl bra skjuts. Ja Ja.
Kontenta : Radion gick nog inte så långt som jag trodde eller så hade brorsan inte trimmat den rätt. Vem vet?
Flytt. till Alingsås. Fick köpt min första radio Swan-74 ifrån Skåne någonstans. Hittade mitt gamla plan och fick installerat radion. Nu skulle här flygas! Hade en bekant i Vårgårda som skulle hjälpa mej, Klokt va? Hur som helst vi åkte ut till V:A flygfält södra änden där flög dom en hel del. Ingemar taxade runt lite och kollade roder o motor, Klokt igen! Sen bar det iväg, upp kom den och lite fram o tillbaka vände mej om och fick se ingemar mer eller mindre stå på knä och flyga sedan skrika till mej, Har du kollat tyngdpunkten för .... det var inte snällt sagt. Tyngdpunkt vad är det?? Han fick i varje fall ner den i ett stycke. Så berättade han om tyngdpunkter, JAHA.. Inte klokt! han borde väl kollat den!
Ringde Ingemar efter några dagar och berättade att nu väger den perfekt. Ingemar kollade och godkände, sedan bar det av igen, halvvägs till Stockholm gav han upp och gav mej radion och sa nåt om släng skiten. Fan! den vägde ju rätt hade ju bara behövt ca 20 st 3 tums spikar längst fram för att den skulle väga rätt. ??
Kontenta: Tag gärna hjälp av någon som kan att lära dig läsa ritningar och alla dessa konstiga termer. SLUT DEL 1 STAFFAN B. EN SANN MODELLBYGGARE Rolling Eyes

Staffan B
Staffan B
Ordförande

Antal inlägg : 743
Age : 71
Localisation : MAGRA SOLLEBRUNN
Registration date : 11-03-09

Till överst på sidan Gå ner

Staffan kåserar RC Empty Sv: Staffan kåserar RC

Inlägg av Linkan tor 19 maj 2011, 23:01

Underbar läsning cheers
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

Staffan kåserar RC Empty Sv: Staffan kåserar RC

Inlägg av Staffan B sön 22 maj 2011, 23:09

Hej igen ! Köp aldrig RC modeller på blocket, det är lurigt! För många år sedan utspann sig denna lilla historia. Har en svåger som intresserade sig för modellflyg, fick många frågor om flygplanstyper och radioutrustningar, motorer och det mesta runt RC. Svarade så gott jag kunde och tipsade på en del butiker som fanns runt omkring. Tiden gick, så en dag fick jag ett telefonsamtal, nu har jag köpt modellflyg! Jasså! sa jag och frågade var han handlat och vad han köpt. Jag hittade en komplett utrustning på blocket och grejerna var på väg. En Bellanca ( om jag kommer ihåg rätt ) och radio plus allt runt omkring som man behöver. Det var bara lite jobb kvar på maskinen, den behövde kläs. Klädsel med följde sa killen. Kanon!
OK. Vi får väl se när det kommer. Några dagar senare igen ringde svågern och talade om att paketet hade kommmit. Motor och radio sitter i redan sa han. Jasså????? Farliga misstankar dök upp så jag snodde mig iväg för att titta på underverket. Jodå det var som han sagt men....... Tidigare ägaren talade nog inte om att hade troligtvis taxat runt en hel säsong + plus att det var nog första bygget. Vet ni hur balsa blir när man utsätter det för bränsle och avgaser ett läääännngre tag, jo just det! kärran var som en kladdig svamp + felbyggd utav bara den. Vingen framför allt, de 20 mm. smala flak som skall ligga på spryglarnas bakände dikt an mot bakkanlisten låg uppe på bakkantlisten?? I profil såg bakkanten ut som en fiskstjärt. Undrar vad profilen kallas? Hur som helst, klä den var inte att tänka på för då hade man nog fått sätta den med häftstift eller liknande. Det blev soptunnan och det andra vet jag inte vart det tog vägen. Det blev iallafall inget mer med det här med modellflyg.

Kontenta: Det är nog bäst att vända sig till en seriös handlare..
Slut del 2.
Staffan B
Staffan B
Ordförande

Antal inlägg : 743
Age : 71
Localisation : MAGRA SOLLEBRUNN
Registration date : 11-03-09

Till överst på sidan Gå ner

Staffan kåserar RC Empty Sv: Staffan kåserar RC

Inlägg av Staffan B tor 02 jun 2011, 00:54

Hej igen ! Sitter här med en bärs och funderar tillbaka på allt tokigt som hänt under åren. När jag flyttade ner hit var det rätt mycket båtåka, men det var nog för man lärde känna några av dom först, brorsans fel förlåt!
En rätt kul historia hände när jag var i samma tankar som Linkan alltså bygga en båt på scratch. Rita och såga och bygga, javisst en dag var den nästan färdig, nånting saknades men vad ? Det fanns ju redan skinnsäten, ratt, gasreglage instrumentbräda mm. Jo tusan måste ju ha nån som kör. Ner till Lekhörnan, på den tiden låg den mittemot Centrum inte speciellt stor. Beväpnad med tumstock i bakfickan stegade jag in på Dockavdelningen, vad gör man inte för hobbyn. Letade runt lite och hittade Barbie dockan fast killen, tror han hette Ken. Perfekt storlek. Plockade ut han ur lådan och kollade armar och ben hur rörligheten var, helkass! stel som en pinne. Här kommer nog första misstaget när man funderar. Man funderar kanske lite för högt, ivarje fall så handlade det om att såga av händer och armar och lite sånt?! Vad jag inte märkte var att det hade dykt upp ett biträde bakom mig, hon såg lite orolig ut, förstår det , hörde troligtvis vad jag spånade om. Hur som heslt så frågade hon om jag ville ha hjälp, Jag vill köpa ett par dockor sa jag, ska det vara en present? 2:misstaget Nej jag ska ha dom själv! Dom ska köra en båt,??? Jaha sa hon fattade ingenting, nu var det läge för en riktig förklaring annars hade man väl fått permanent boende på något mörkt ställe. Hon såg lite lugnare ut efter min förklaring om radiostyrda modeller. Hem och började operationen, sågade av händer och amar mm. för att göra dom rörligare. Meningen var att dockan skulle följa med i ratt och gasrörelsen. funka skitbra i slutänden.
Där kunde historien varit slut men icke! Killarna hade ju bara röda badbyxor på sig, kan dom ju inte ha! Som tur var så bodde jag inneboende hos ett äldre par och tanten var jättesnäll. Var upp och frågade om hon kunde hjälpa mej att sy nåt lämpligt. Joddå, efter ett par dagar stampade det i golvet, det var signalen att komma upp. Nyfiken sprang jag upp, Hon hade sytt två små blå overaller med dragkedja fram, skitfräct! tackar! Båten var klar att provköras. funka jättebra och där kunde också historien varit slut trodde ni. Nejdå! Ett par veckor hade väl gått efter båten blev klar så stampade det i golvet igen, upp igen och fick höra denna historia av tanten : När du nu är ute och tävlar och kanske vinner då kan du ju inte ta emot priset med smutsiga overaller ( dockorna ). Så plockade hon fram 2 st ROSA kavajer och vita byxor som hon också hade sytt. Då dog jag fast först när jag hade kommit ner till mig själv. Skulle allt bra gärna se mig ligga på stranden och byta kläder på dockor, tror jag garvade i en vecka åt detta.
Hon ville bara väl.

Har kvar ett par gamla suddiga bilder.

Staffan kåserar RC Båt_1

Staffan kåserar RC Båt_2

Kontenta: Håll tyst när ni funderar, det blir enklare så !!
Slut del 3
Staffan B
Staffan B
Ordförande

Antal inlägg : 743
Age : 71
Localisation : MAGRA SOLLEBRUNN
Registration date : 11-03-09

Till överst på sidan Gå ner

Staffan kåserar RC Empty Sv: Staffan kåserar RC

Inlägg av Staffan B ons 15 jun 2011, 00:07

Hej igen ! det var ett tag sedan. Tar det lungt ikväll, trött, har ingen lust, känner inte för nåt, känns det igen ? Tänker tillbaka till 1980 ung. Satt och diskuterade med grannen. Hade inga projekt igång, hade lite halvtaskigt med utrymme. Hur som helst så spånade vi om bl.a. modellbygge och att jag hade lust att bygga något som ingen annan hade byggt. Flyg,båtar ,bilar nja? Då kom grannen på en ljus ide' bygg en lastbil det hade ingen av oss sett någonstans. Dum i huvet som man är gick man ju och lurade ett tag på detta , ingen dum ide'. Hur börjar man ? OK: Lekhörnan igen! Kollade om det fanns något att utgå ifrån. Hittade en trailerdragare som hette Chevrolet Bison. Inhandlade denna och åkte hem. Den byggdes aldrig utan användes som ritning, kunde ta mått på alla delar och så. Vilken skala då ? Tja det fick bli 1:10. När bilen var klar var den nästan 2 meter !!
Sedan kommer utmaningen att ragga upp material, Harredjävlar, flängde runt halva Västsverige för att hitta delar. Aluminiumbalkar, plåt, Träfaner m.m m.m. Vissa saker var inte lätt att hitta ex. hjulen. Hittade till slut ett hjul som normalt satt på någon liten flakkärra, rätt storlek och rätt häftig fälg. Saken var bara den att jag behövde 18 Stycken !! Blev rätt dyrt ! 10 st. på bilen o 8 st. på vagnen. Boggie på båda. Vissa saker fick jag faktiskt sponsrat bl.a. belysningen från ett företag i Göteborg. Nåja bygget tog fart och gick framåt i rask takt, Hade inga barn då! I slutänden då sleepern skulle inredas fick jag ta hjälp av frugan. Hon fick sy gardiner, sängkläder, kudde m.m. Motorn var en hektoperm med växellåda, i boggien med drev från Claes O. o div. knutkors från båt världen var det en massa jobb. Hur som helst, bilen blev så kraftig att jag kunde stå på rambalken och åka med, givetvis blev den radiostyrd. Byggde en 9 kanals lågeffektradio från Jostykit som var en elektronikfirma i GBG på den tiden. Vagnen blev en täckt typ av bockad alu.plåt nästan en meter lång. Baktill dubbeldörrar givetvis öppningsbara med radion, under flaket fanns utskjutningsbara uppfartsramper där jag kunde köra in en annan radiostyrd bil. Det mesta var fungerande, bakljus,blinkers,helohalvljus,mängder med positionslampor, bel. i instrumentbrädan m.m. Ja, det var ett roligt bygge, Den var med på Hobbymässan i GBG. 1980 där den tog hem första pris i bilklassen, bara lite skryt men jag passar på ha,ha Tyvärr tog jag aldrig några bilder på den, tror inte jag ägde någon kamera då men jag har för mig att det fanns bilder på den i Allt om Hobby Hösten -80. Vad hände med den då ? Jo! Hade ställt den i ett hörn i min svågers ladugård där den stod i många år tills en dag dom tappade ett 10 met. långt rör till spannmålstorken rakt ner på den, resultatet ? väldigt platt, väldigt trasigt. Tragiskt slut tyvärr!
Slut del fyra.
Vi hörs!

Staffan B
Staffan B
Ordförande

Antal inlägg : 743
Age : 71
Localisation : MAGRA SOLLEBRUNN
Registration date : 11-03-09

Till överst på sidan Gå ner

Staffan kåserar RC Empty Sv: Staffan kåserar RC

Inlägg av Staffan B fre 18 nov 2011, 00:34

F.n!! Evil or Very Mad råkade trycka på Esc knappen precis när jag var färdig med denna lilla historia så jag börjar om. Hejsan ! Det var ett tag sedan men bättre sent än aldrig brukar man säga. Satt och tittade på lite gamla bilder från förr, bl.a. en Blue Fenix segelkärra som jag flög uppe på gamla tippen, detta var innan vi flyttade till Rödene. En liten lustig historia som hände ( det gamla gänget kommer nog ihåg det. ) var när vi var ett gäng uppe och flög, både motor och segelkärror. Gött väder och god stämning rådde, en av killarna hade en bamsekärra han flög med ( Big Lift? ) gick väl ganska bra ett tag sedan hände något som inte får ske, han kraschade i backen och det var väl inte så kul. Men vi fortsatte flyga men efter en stund kom Brandkåren upp och en massa folk började springa runt och leta, vi fattade inget förrän någon av dem frågade om vi sett något plan som gått ibacken här?! Vi tittade på varandra och förklarade att det handlade om ett modellflygplan som kraschat. Dom såg så där lagomt sura ut och förklarade att det var någon äldre dam på Torvmossen som ringt och larmat. Det är klart på avstånd är det inte så lätt att avgöra. En kul historia som även hamnade i tidningarna.
Kontenta: Bygg inte för stort! cheers
Den gamle...
Staffan B
Staffan B
Ordförande

Antal inlägg : 743
Age : 71
Localisation : MAGRA SOLLEBRUNN
Registration date : 11-03-09

Till överst på sidan Gå ner

Staffan kåserar RC Empty Sv: Staffan kåserar RC

Inlägg av VictorBjörkman fre 18 nov 2011, 16:59

Haha, härlig historia det där! Tur att jag inte skaffat mig ett så stort flygplan! Får hoppas att man ska lyckas få ned den på backen utan kras också för den delen!

/Den lite yngre Wink
VictorBjörkman
VictorBjörkman

Antal inlägg : 72
Registration date : 11-08-16

Till överst på sidan Gå ner

Staffan kåserar RC Empty Sv: Staffan kåserar RC

Inlägg av Staffan B tor 13 sep 2012, 21:21

Våra fruars stora förståelse för våran underbara hobby.
Min egen ex.vis. När min vackra dubbeldäckare Bristol F2B stod på gräsmattan tillsammans med den högvingade frigolitkärran från Magnus. Dubbeldäckaren var precis klar och när frugan gick förbi frågade jag vad hon tyckte om dubbeldäckaren. Tittade på mig och frågade, vilken är det ? Den med två vingar förståss sa jag, måste ha uttryckt mig otydligt för hon pekade på den vita och frågade om det var den?! Den har väl inte två vingar ?! Det har den väl, en fram och en bak. Vad svarar man?? silent
Ex. 2 Häromdan fick jag en jättefin video av Linkan med en massa kul snuttar från olika sammanhang, flyg, bilar, båtar mm. Hon satt i soffan och slöade lite efter en hård dag på jobbet och tittade på just ingenting så jag frågade om det var ok att titta lite på denna film? Visst! kör du. Efter 15-20 min ledsnade hon och gick så jag frågade vad hon tyckte? Svaret kom snabbt, Musiken var väldigt bra ! silent Ok ! sa jag och tittade vidare. Vi har nog inte riktigt samma intressen men och andra sidan så märker jag aldrig när hon bytt gardiner eller klippt sig Laughing JA JA sånt är det väl här i livet!
Ett gott råd till alla killar som inte skaffat sig tjej än. Första frågan till henne, gillar du modellflyg ?? Basketball
DEN GAMLE...
Staffan B
Staffan B
Ordförande

Antal inlägg : 743
Age : 71
Localisation : MAGRA SOLLEBRUNN
Registration date : 11-03-09

Till överst på sidan Gå ner

Staffan kåserar RC Empty Sv: Staffan kåserar RC

Inlägg av Staffan B mån 24 sep 2012, 23:39

Kommer inte på vad detta har med Rc att göra men någon påfundig kanske har något svar. Hur som helst så startade den här historien med att den äldre sonen letade efter en båt i den lägre prisklassen, var inte så lätt att hitta. han var ute på Blocket bl.a. Jag la själv ut lite krokar hos bekanta och så ihopp om något skulle dyka upp. Av en slump gjorde det de. När jag och Linkan var ute i Nären och körde Rc båt ( sedär!) Bredvid låg en plastbåt lämnad åt förfallet så jag frågade vem som ägde den ? Var tydligen någon bekant, kommer inte ihåg hur. Kvittar! Bad Linkan fråga och efter några dagar kom svaret. Ta skiten, tänkte ändå elda upp den ? Ringde sonen och sa att han blivit båtägare, Hur mycket ? Gratis! Avgrundsvrål !! Lomhörd !
Dagen efter ringde det, kan vi hämta båten idag? Hade semester så jag kopplade min 2,5 meters kärra bakom bilen. Utrustade med stövlar, hinkar, paddlar mm. drog vi iväg. Shit vad stor den är! ca 5 meter. Nåja, efter ösande och letande efter gamla brädor att dra ut den i sjön på så fick vi i den i varje fall. Sonen fick paddla runt en udde för att komma till lite lägre mark där vi kunde lasta på. Hade kört runt bil o kärra till en smaaaal väg som ledde ner till sjön. Gick inte att backa ner så det var bara att koppla loss och skjuta ner kärran. ca 100 meter. Här skulle vi nu haft en videokamera för det hade varit något för Youtube. Embarassed
Efter många svordomar, kärror som bara gled undan, lite klämskador så lyckades vi till slut få upp den på kärran. Hoppas ingen såg detta! Sedan var det "bara" hundra meter igen, något uppför att skjuta upp den för hand. Nu var det nära blodstörtning.. Fick kopplat till bilen och surrat lasten, snacka om överhäng. Framhjulsdrift, redan första backen höll på ställa till det. Gick bra och vi var på väg hemåt. Stannade till vid Östadskulle lanthandel för att köpa nåt drickbart, Då kom jag på, var är min mobil? Letade igenom både bil och båt, ingen mobil, f.rb.nn.t !! Sonen ringde på den och signal hördes men var? på TAKET !! Den hade åkt hela vägen från Nären till Östadskulle, kunde jag tacka silikonfodralet för, den var som klistrad på taket ?? Vi kom hem till slut, sonen lämnade av mig och åkte vidare sista biten.
Halv nio dagen efter ringer telefonen och sonens röst hördes, ställde frågor om färg o plast mm. Var är du? Utanför Jordnära. Dom öppnar ju inte förrän vid tio? Märker det, kom svaret. Tokfrans. Sedan berättade han att han inte kunde sova så han gick upp vid 4 på morgonen, kollade Blocket efter motor, vid fem kokade han kaffe och gick ut och började med båten scratch
Inte min son !? Historien är inte slut än!
Dagen därpå ringer en kompis till honom och frågar om han vill köpa båt och motor billigt. Det var billigt så jag fick spänna för kärran igen och ge mig iväg bort till flyrakan och hämta nästa båt. Den båt jag renoverat var den tredje båten, han tyckte den var i lite dåligt skick så jag fick den. Det var väl snällt silent Tro det, några dagar senare fick han ytterligare en båt i trä om han ville, det var hans sambos farfar som erbjöd honom den. Vi har inte ens varit och tittat på den än. Han sa bara: det är konstigt! Först hittar man inget sedan regnar det båtar över en, jag kan bara hålla med Very Happy
REDERI BERGSTRÖM kanske ?
Staffan B
Staffan B
Ordförande

Antal inlägg : 743
Age : 71
Localisation : MAGRA SOLLEBRUNN
Registration date : 11-03-09

Till överst på sidan Gå ner

Staffan kåserar RC Empty Sv: Staffan kåserar RC

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet