AMFK Forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear

+4
MBS
Johan R
Emil
Linkan
8 posters

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Gå ner

Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear - Sida 2 Empty Sv: Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear

Inlägg av Yof sön 03 apr 2011, 23:05

Kul med ett lite variation på byggen. Smile
Går vatten kylningen på trycket från propellern?
Yof
Yof

Antal inlägg : 70
Age : 47
Localisation : Floda
Registration date : 07-03-27

http://www.aircombat.se

Till överst på sidan Gå ner

Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear - Sida 2 Empty Sv: Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear

Inlägg av Staffan B sön 03 apr 2011, 23:52

Snyggt jobbat Jonas, kommer säkert att funka bra, verkar bra höjd också. Har du vägt båten något? Staffan
Staffan B
Staffan B
Ordförande

Antal inlägg : 743
Age : 71
Localisation : MAGRA SOLLEBRUNN
Registration date : 11-03-09

Till överst på sidan Gå ner

Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear - Sida 2 Empty Sv: Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear

Inlägg av Linkan mån 04 apr 2011, 08:23

Yof: Precis så är det tänkt att fungera. Staffan: Har inte vägt båten någon gång, men jag börjar bli sugen på att snurra gladpack runt den och lägga den i badkaret för att se hur den ligger i vattnet.
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear - Sida 2 Empty Sv: Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear

Inlägg av Linkan fre 08 apr 2011, 22:49

Rodret och roderfästet klart! Det blev ett IFS (Integrated Flow System) roder ifrån Lindqvist Marin-tech Laughing

Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear - Sida 2 100_2514

Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear - Sida 2 100_2519

Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear - Sida 2 100_2522

Om allt går vägen så ska båten vara lackad innan första maj, men en hel del pyssel återstår.
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear - Sida 2 Empty Sv: Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear

Inlägg av MBS lör 09 apr 2011, 07:33

Firma Lindqvist Marin-Tech har verkligen gjort ett fantastiskt arbete! cheers cheers
Dessutom: Marin-Tech-avdelningen verkar vara i samma klass som Flight-Tech-avdelningen! Ursnyggt! Very Happy Very Happy

MBS

Antal inlägg : 123
Localisation : Herrljunga
Registration date : 08-04-11

http://www.mbs-rcmodels.se

Till överst på sidan Gå ner

Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear - Sida 2 Empty Målad!

Inlägg av Linkan fre 22 apr 2011, 23:58

Efter en förmiddag bland diverse onyttiga burkar och flaskor är nu båten vitmålad med 2K billack. Inte helt lätt att spruta en båt med alla dessa vinklar och sidor. Lite "apelsinskal" på några ställen och antydan till rinn på andra men jag är ändå hyffsat nöjd med resultatet:
Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear - Sida 2 IMG_5824
Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear - Sida 2 IMG_5825

Har även börjat prova ut lite dekor och förmodligen blir denna i filmform, skönt att slippa all maskering och målning med allt vad det innebär. Här har jag bara lagt på dekoren och den ska finslipas lite. Väntar nog en vecka innan jag sätter den på plats så att färgen får sätta sig ordentligt:
Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear - Sida 2 IMG_5826
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear - Sida 2 Empty Sv: Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear

Inlägg av Staffan B lör 23 apr 2011, 00:03

Det blir jättefint, glöm ej anntennsprötet. Hoppas du hör av dej när det är dags!
Staffan B
Staffan B
Ordförande

Antal inlägg : 743
Age : 71
Localisation : MAGRA SOLLEBRUNN
Registration date : 11-03-09

Till överst på sidan Gå ner

Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear - Sida 2 Empty Sv: Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear

Inlägg av redbaron lör 23 apr 2011, 13:01

Wow!! Ser riktigt cool ut.

Jag har en byggsats av en Dumas, PT-109 ståendes hemma hos farsan som skulle vara kul att bygga ihop. Tyvärr tror jag byggtiden var beräknad till ca 400 timmar vilket troligtvis skulle bli 1000 timmar med min byggtakt Rolling Eyes

Men med en marin fyrtaktare skulle den nog också bli grym! Cool

afro
redbaron
redbaron

Antal inlägg : 168
Age : 45
Registration date : 07-12-29

Till överst på sidan Gå ner

Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear - Sida 2 Empty Det närmar sig...

Inlägg av Linkan lör 07 maj 2011, 19:44

Då är rutorna limmade, radion på plats och även lite dekor. Det som återstår är att fixa till en fastsättning för rutramen och svarva en teflonbricka till propelleraxeln (tack staffan för teflonet!). Några detaljer har också kommit på plats, rostfritt och aluminium, precis som det ska vara på en båt. Ska nog även göra någonting som täcker det som fortfarande är öppet. Lite bilder, fortfarande på land:

Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear - Sida 2 IMG_5858

Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear - Sida 2 IMG_5859

Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear - Sida 2 IMG_5860

Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear - Sida 2 IMG_5861

Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear - Sida 2 IMG_5862

Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear - Sida 2 IMG_5863

Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear - Sida 2 IMG_5864

Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear - Sida 2 IMG_5865
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear - Sida 2 Empty Sv: Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear

Inlägg av Staffan B lör 07 maj 2011, 20:01

Fick du tag på material till rutorna?
Staffan B
Staffan B
Ordförande

Antal inlägg : 743
Age : 71
Localisation : MAGRA SOLLEBRUNN
Registration date : 11-03-09

Till överst på sidan Gå ner

Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear - Sida 2 Empty Sv: Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear

Inlägg av Staffan B lör 07 maj 2011, 20:03

Radera ovan, dum fråga, läste för fort.
Staffan B
Staffan B
Ordförande

Antal inlägg : 743
Age : 71
Localisation : MAGRA SOLLEBRUNN
Registration date : 11-03-09

Till överst på sidan Gå ner

Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear - Sida 2 Empty Sv: Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear

Inlägg av Linkan fre 13 maj 2011, 22:52

Då har jag provstartat motorn (på land) och den small igång direkt efter ca 20 års vila Very Happy . Dock så blev främre lagret på propellertrumman omedelbart riktigt riktigt riktigt varmt Sad . Tack vare lagerbronset skar ingenting ihop och ingenting verkar ha tagit skada. Efter ett telefonsamtal till klubbens båtexpert Staffan B, så kom vi fram till att kopplingen mellan motor och propelleraxel behöver ha ett större spel för att kunna ta upp den lilla skevhet som en axel alltid har. Detta ska åtgärdas snarast så att man kan provstarta igen!
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear - Sida 2 Empty Sv: Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear

Inlägg av Linkan fre 27 maj 2011, 22:26

Regn och storm varje dag känns det som..... Bara att börja pilla ihop en trailer medans man väntar på lugnare båtväder. Och lugnare flygväder Wink

Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear - Sida 2 IMG_5866
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear - Sida 2 Empty Sv: Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear

Inlägg av Linkan lör 04 jun 2011, 22:15

Då var den testad! En liten vik i Nären, blankt vatten och närmare 30 grader i luften. Låg fint i vattnet men den där riktiga farten fanns inte där. Bytte till den största av propellrarna och då gick det hyfsat. Ska prova att köra utan de snygga avgasrören och korta av rodret 20-30mm. Eventuellt kan man nog ha ännu större propeller. Annars blir det till att slänga i en större maskin! Nådde nätt och jämt planing som det var nu.
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear - Sida 2 Empty Sv: Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear

Inlägg av Linkan sön 12 jun 2011, 23:17

Letade i hobbyrummet efter en större motor och hittade en fin OS 60 sr tvåtakt. Den kan man nog klämma ner i båten på en kväll. MEN jag tittade även i papprena till Enyan som sitter i nu och såg då att den levereras med två olika toppar: En lågkompstopp för inkörning och normal prestanda och en högkompstopp för racing Very Happy . Det följde ju mycket riktigt med en extra topp men jag trodde att det bara var en resevdel! Blir till att byta och prova. Men känns båten seg ändå så åker den större maskinen i.
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear - Sida 2 Empty Sv: Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear

Inlägg av Staffan B sön 12 jun 2011, 23:38

Du Linkan , står det något i papperen om bränsle blandning?
Staffan B
Staffan B
Ordförande

Antal inlägg : 743
Age : 71
Localisation : MAGRA SOLLEBRUNN
Registration date : 11-03-09

Till överst på sidan Gå ner

Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear - Sida 2 Empty Sv: Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear

Inlägg av Linkan lör 25 jun 2011, 22:54

Här ligger den i sjön. Har inte funnits tid till ytterliggare tester men jag har fått tag i ett par snurror till att prova.
Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear - Sida 2 DSCN1131

Vid full tank lutar den lite åt höger men rätar upp sig omedelbart vid körning.
Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear - Sida 2 DSCN1130


Har även fixat till en sparsamt körd OS 60sr med kopparrör runt toppen, svänghjul och axelkoppling. Men ska göra några prov till med motorn som sitter i.
Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear - Sida 2 IMG_5980
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear - Sida 2 Empty Sv: Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear

Inlägg av Staffan B sön 26 jun 2011, 11:33

Ja du! dom kylslingorna känner man igen, har man gjort ett antal, fungerar jättebra.
Staffan B
Staffan B
Ordförande

Antal inlägg : 743
Age : 71
Localisation : MAGRA SOLLEBRUNN
Registration date : 11-03-09

Till överst på sidan Gå ner

Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear - Sida 2 Empty Sv: Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear

Inlägg av Linkan sön 03 jul 2011, 00:20

Nothing beats cubik inches! Tiokubikaren sitter på plats!. Ett helt annat ljud i maskineriet nu. Ännu så länge bra provstartad på land men det bådar gott!
Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear - Sida 2 IMG_5990
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear - Sida 2 Empty Sv: Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear

Inlägg av Linkan sön 03 jul 2011, 22:35

Större motor var lösningen på problemet! Nu flyttar den på sig duktigt Cool . Ett par sekunder med fullgas, sedan får man slå av och börja svänga innan båten har kommit för långt bort. Enda problemet är att motorn blir mycket varm, jag får försöka få till en effektivare kylning. Efter dagens tester så har motorn tappat lite komp vilket förmodligen har med värmeutvecklingen att göra, men den går lika bra för det. Som vanligt är det mycket svårt att upskatta farten men jag skulle tro att den gör 50-60 km/h. Nästa gång ska jag se till att ta med mig en fotograf.
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear - Sida 2 Empty Sv: Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear

Inlägg av Johan J sön 03 jul 2011, 22:52

Gött att det funkar bra! Kör inte för mycket båt på fina kvällar bara Wink
Johan J
Johan J
Fältchef

Antal inlägg : 323
Age : 43
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-11-27

Till överst på sidan Gå ner

Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear - Sida 2 Empty Sv: Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear

Inlägg av Linkan sön 17 jul 2011, 16:36

"old school" kylmantel på plats! Fick svarva ner toppen lite men nu verkar det kyla tillräckligt.
Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear - Sida 2 IMG_6002
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear - Sida 2 Empty Sv: Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear

Inlägg av Staffan B tis 19 jul 2011, 03:41

Så ska det se ut!!
Staffan B
Staffan B
Ordförande

Antal inlägg : 743
Age : 71
Localisation : MAGRA SOLLEBRUNN
Registration date : 11-03-09

Till överst på sidan Gå ner

Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear - Sida 2 Empty Sv: Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear

Inlägg av Linkan fre 22 jul 2011, 21:22

Båtens vikt med tom tank är 3,6kg.
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear - Sida 2 Empty Sv: Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear

Inlägg av Linkan ons 27 jul 2011, 23:28

Hepp! Då har jag kört en sväng igen! Nästan spegelblankt på Nären och varmt i vattnet. Fungerade bra, dock gick ett glödstift och detta tror jag beror på att motorn fortfarande blir för varm. Äntligen fick jag några bilder på flytetyget:

Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear - Sida 2 IMG_6117

Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear - Sida 2 IMG_6017

Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear - Sida 2 IMG_6051

Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear - Sida 2 IMG_6136

Tittar man noga så ser man hur kylvattnet sprutar ut på vänster (styrbord???) sida. Man kan riktigt känna den härliga resinoljelukten och höra den vilt varvande sextian på bilderna Very Happy

Staffan, nu blev du sugen va Laughing ?
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear - Sida 2 Empty Sv: Jag bygger en båt, (förlåt...) Sonic Fear

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet