AMFK Forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

ESM Spitfire

+6
Lars
magnuswrang
Staffan B
Linkan
Johan J
Emil
10 posters

Sida 5 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Gå ner

ESM Spitfire - Sida 5 Empty Sv: ESM Spitfire

Inlägg av Linkan ons 05 sep 2012, 19:03

Ja, det är ju ett måste att kunna lita på grejerna, tråkigt att vara groundad. Men nu blev vi väldigt nyfikna, hur länge ska vi behöva vänta på ersättaren?? Misstänker att vi pratar en warbird igen eller kommer du att överraska oss med något helt oväntat tro?? En ledtråd kanske??
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

ESM Spitfire - Sida 5 Empty Sv: ESM Spitfire

Inlägg av VictorBjörkman ons 05 sep 2012, 19:07

Nu kanske jag är dum Emil, men hade du inte exakt samma problem med alla modeller när du gjorde räckviddstest?
VictorBjörkman
VictorBjörkman

Antal inlägg : 72
Registration date : 11-08-16

Till överst på sidan Gå ner

ESM Spitfire - Sida 5 Empty Sv: ESM Spitfire

Inlägg av Emil tor 06 sep 2012, 12:24

Jonas - En warbird blir det av samma tillverkare och omväxlande nog ingen Spitfire. Kommer en tråd på bygget framåt höstkanten. Ledtråd: Propeller fram confused

Viktor - Det hade jag, men när jag kom hem fanns inte problemet kvar. Känns ändå mest sannolikt att det är radion. Skickar den till Futabas service idag och håller tummarna att felet går att hitta.
Emil
Emil

Antal inlägg : 352
Registration date : 11-01-13

Till överst på sidan Gå ner

ESM Spitfire - Sida 5 Empty Sv: ESM Spitfire

Inlägg av VictorBjörkman tor 06 sep 2012, 13:54

Okej! Knepigt alltså, hoppas det löser sig på bra sätt Smile
VictorBjörkman
VictorBjörkman

Antal inlägg : 72
Registration date : 11-08-16

Till överst på sidan Gå ner

ESM Spitfire - Sida 5 Empty Sv: ESM Spitfire

Inlägg av Linkan tis 18 sep 2012, 23:24

Några nyheter angående radion?
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

ESM Spitfire - Sida 5 Empty Sv: ESM Spitfire

Inlägg av Emil ons 19 sep 2012, 22:31

Tyvärr inget nytt under solen. Har inte hört av Kajs RC Service, men hoppas att han återkommer snart. Känns inte bra att vara vingklippt Crying or Very sad

Emil
Emil

Antal inlägg : 352
Registration date : 11-01-13

Till överst på sidan Gå ner

ESM Spitfire - Sida 5 Empty Sv: ESM Spitfire

Inlägg av Emil tor 04 okt 2012, 17:26

Nu har sändaren tillsammans med alla annan elektronik varit hos Minicars förlängda arm, Futabas serviceverkstad som heter Kajs RC-service. Kaj, som verkar ha mycket gedigen kunskap om elektronik, har kollat igenom systemet i sin helhet med sändare, mottagare, servo, batterier m.m. Tyvärr hittade han inget uppenbart fel, dock förstärkte han en lödning som inte var 100-procentig i mottagaren. Batterier, kablage och servon fungerade klanderfritt. Sändaren hittade han inget fel på. Dock har han inte tagit ur elektroniken ur sändaren, för det är tydligen för svårt att montera tillbaka den igen.
Eftersom jag hade sämre räckvidd på radion efter krashen, tyckte även Kaj att det var konstigt att han inte hittade något fel. Han sa sig ha en obekräftad teori som gick ut på att LiPo-accen i sändaren håller en högre spänning under en längre tid. Eventuellt kunde någon elektronikkomponent i sändaren blivit överhettad. Dock hade han inte kunnat simulera fram det.

Det som jag inte nämnt i tråden innan, var att jag två veckor tidigare råkat ut för samma sak, men med en mindre Spitfire modell. På låg höjd kändes det som jag tappade kontakten och kärran dök ner i havreåkern. Den klarade sig hyggligt helskinnad och efteråt betedde sig höjdroderservot (Futaba3115) lite knepigt. Jag trodde det var servot, bytte det och allt var bra igen. Med facit i hand, vilket jag också meddelade Kaj, så tror jag det var första gången jag tappade radiokontakt. Det servot fick Kaj också till sig och det visade sig att dreven hade fått sig en törn, men servot fungerade bra. Skadan uppkom sannolikt vid kraschen.
Eftersom det gått 24 månader efter inköpet har köparen bevisbördan. Futabas representanter i Sverige ansåg inte att jag bevisat att det var fel på sändaren. Det om känns bra är att jag mestadels blivit trevligt bemött och fått hjälp att kolla av alla mina saker. Allt utom sändaren vågar jag nu återanvända och jag behövde inte betala vansinnigt dyrt för att få den hjälpen. Dock vågar jag inte använda sändaren igen. Efter att ha frågat, så har jag fått möjligheten att köpa en ny tom radio (bara radion, inga tillbehör) för 2000 kr. Jag har valt att gå på det och får den om några veckor.
Enligt Kaj så får man aldrig något nytt av Futaba, även om ett fel inträffar de första 12 månaderna, utan då repareras grejorna.

Jag har också fått information om att man absolut inte skall använda LiPo-accar i sändaren. Enligt Kaj så är det av 2 skäl. 1) Elektroniken kan bli överhettad av den högre spänningen, speciellt eftersom en LiPo håller högre spänning under en längre tid. 2) Man kan inte ladda en Lipo-acc i sändare och måste ta ut den vid laddtillfället. Då kan man skada kontakten, då den är direkt lödad på elektronikkortet som inte är designat för att kontinuerligt kopplas ur och i. Själv har jag inte åsikt om vad som är rätt och fel, utan vill bara delge den informationen jag fått till mig.

Tyvärr vet jag inget mer om felorsaken, men sånt är livet. Det jag hoppas på nu är att det finns lite flygväder kvar på året och att min nya sändare kommer snart. Det suger det duktigt i flygtarmen.

Over and Out
Emil
Emil
Emil

Antal inlägg : 352
Registration date : 11-01-13

Till överst på sidan Gå ner

ESM Spitfire - Sida 5 Empty Sv: ESM Spitfire

Inlägg av Linkan tor 04 okt 2012, 23:09

Ja som sagt, sånt är livet. Kan bara önska dig många problemfria flygtimmar med din nya sändare. Bra att du orkar dela med dig av dina erfarenheter!
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

ESM Spitfire - Sida 5 Empty Sv: ESM Spitfire

Inlägg av Emil fre 30 nov 2012, 18:32

Vill bara meddela att den kraschade modellen nu är lagad av Palles mästerbyggande morbror. Enligt honom var det en smal sak, i mina ögon en tjock...

Här är beviset:
ESM Spitfire - Sida 5 31302012429341e9f
ESM Spitfire - Sida 5 B630201243001ce29
ESM Spitfire - Sida 5 1b3020124302461bf

Det finns ännu inget bestämt gällande skönhetens framtida öde, utan det får vi bli varse. Nu har den i alla fall en ny framtid någonstans i luften.

Tjohej!
Emil
Emil

Antal inlägg : 352
Registration date : 11-01-13

Till överst på sidan Gå ner

ESM Spitfire - Sida 5 Empty Sv: ESM Spitfire

Inlägg av Staffan B fre 30 nov 2012, 21:44

Välkommen tillbaka till världen Spiten cheers
Staffan B
Staffan B
Ordförande

Antal inlägg : 743
Age : 71
Localisation : MAGRA SOLLEBRUNN
Registration date : 11-03-09

Till överst på sidan Gå ner

ESM Spitfire - Sida 5 Empty Sv: ESM Spitfire

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 5 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet