AMFK Forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

20090531 MorsDag-flygning

2 posters

Gå ner

20090531 MorsDag-flygning Empty 20090531 MorsDag-flygning

Inlägg av andersk sön 31 maj 2009, 23:58

Kan väder bli bättre än detta för modellflyg?
Härlig dag, ostlig (?) jämn vind längs med vårt fantastiska fält. Vilken gräsyta!!
Inte ens min Cub hoppade eller studsade, kan det bli bättre?
Trots väder eller tack vare Mors Dag, var det ganska få piloter. Men det bjöds på omväxling.
Jag hade med mig Martin Pettersson från Gråbo MFK, som gäst.
Sen dök det upp två ynglingar med en helikopter. Jag tar gärna betäckning bakom nätet, när heli ska flygas.
Oavsett pilot-skicklighet, så tycker jag mig upplevt alltför mycket exploderande kolfiber.
Betraktar dom som flygande potentiella giljotiner.

Så tillbaks till Martin, med sitt försök att konvertera sina tvåtaktare till E85 med syntetolja istf metanol+nitro+olja.
En av motorerna gick riktigt bra, den andra blev det ingen ordning på förr än metonalen var tillbaka i tanken.
Magnus Wrang kom förbi en kort sväng med familjen, dock inget flygande.

Ny snubbe dök upp, jag tror han hette Martin han också, med en DLG, alltså en Discus Launch Glider. Första gången jag såg det live,
har bara sett det på Youtube. Det var fräckt att snurra runt som Ricky Bruch och enkelt skicka upp kärran 50-60 m rätt upp i luften.
Å sen söka termik. Så okomplicerat, denna dag rejäl kontrast till våra trilskandes motorer, kladdigt söligt, å massa laddande av diverse kringutrustning,
byten av glödstift etc.
Kärran han hade var en Sirius, vägde 270 gram, allt igenom kolfiber. Höjd, skev (klaff) inget sidroder. Flög hem till handen på sin husse, varje gång.
Å strax innan vi skulle åka hem så kom det fullskala Cub-Auster-GW in för landning, tjusigt.
andersk
andersk

Antal inlägg : 121
Localisation : Floda
Registration date : 08-02-05

Till överst på sidan Gå ner

20090531 MorsDag-flygning Empty Sv: 20090531 MorsDag-flygning

Inlägg av Linkan mån 01 jun 2009, 11:53

Verkar ha varit en trevlig kväll! Jag hade tankar på att åka ut men kände mig lite matt efter att ha segelflugit hela dagen på Ålleberg.
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet