AMFK Forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Piper Pawnee från Hangar 9

+2
redbaron
Johan J
6 posters

Gå ner

Piper Pawnee från Hangar 9 Empty Piper Pawnee från Hangar 9

Inlägg av Johan J tis 20 jan 2009, 20:19

I egenskap av föreningens förmodligen just nu slöaste byggare ska jag iallafall försöka prestera en byggtråd cheers

Beställde mig i somras en Pawnee från Hangar 9, ett flygplan som tillhör ett av mina favoriter. I november kom så äntligen en stor låda. Efter att ha reparerat sommarens synder och fixat lite andra projekt utanför modellflyget är det så dags nu.

Det målningsschema som hangar 9 valt tilltalar nog den Amerikanska marknaden men inte mig.

Piper Pawnee från Hangar 9 HAN4030-Act4

Eftersom det sålts nästan 100 stycken bara i Sverige kan ju inte min se ut riktigt som alla andra. Steg ett blev att riva av en hel del klädsel, grönt och blått ska bort. Måste ju passa på att provmontera också!

Piper Pawnee från Hangar 9 Paw4

Notera vinylskivorna, jag och några icke-modellflygande polare har en liten lokal som är utrustad med skivspelare, elgrill & kylskåp. Trevligt men produktivitetshämmande.

Nästa steg efter klädsel bort blev att börja ge sig på de målade detaljerna. Efter en timmas våtslipande med fint papper var en del av färgen ett minne blått. Ska man vara lite elak kan man fråga sig varför inte Hangar 9 lagt ner samma energi på att få klädseln att fästa som färgen?

Piper Pawnee från Hangar 9 Paw2

Vis av tidigare modellers öde beställde jag redan från start en extra motorkåpa och lite annat.. Nästa steg blir att försiktigt våtslipa bort den turkosa färgen på cockpiten, om det går.. Sen ska jag bestämma mig för hur den ska se ut, kanske det svåraste momentet. Stay tuned!

Piper Pawnee från Hangar 9 0326350


Senast ändrad av Johan J den tis 27 jan 2009, 22:38, ändrad totalt 1 gång
Johan J
Johan J
Fältchef

Antal inlägg : 323
Age : 44
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-11-27

Till överst på sidan Gå ner

Piper Pawnee från Hangar 9 Empty Sv: Piper Pawnee från Hangar 9

Inlägg av redbaron tis 20 jan 2009, 23:14

Kul att se en byggtråd ifrån dig Johan!! cheers

Först trodde jag det var Johan R som var far till denna byggtråd så jag hade svårt att tro på vad såg.... Shocked (Inget elakt menat Johan R Very Happy )

Verkar som om det börjar bli väldigt vanligt att folk köper nya ARFs och sliter av klädseln för att göra om dem så de blir mer personliga. Kul! Skulle själv vilja prova detta men det börjar bli lite trångt med modeller i lägenheten, i alla fall säger min flickvän det. Rolling Eyes
redbaron
redbaron

Antal inlägg : 168
Age : 45
Registration date : 07-12-29

Till överst på sidan Gå ner

Piper Pawnee från Hangar 9 Empty Se där ja!

Inlägg av Linkan tis 20 jan 2009, 23:22

Jag visste att det skulle komma ett litet "reportage", frågan var bara när... Roligt att du har kommit igång bounce . Jag har själv funderat på att riva av klädseln på en arf och "göra det riktigt" någon gång. Tror att min CAP ska få smaka på den medicinen nästa vinter....
Kylskåp i bygglokalen Shocked . drunken
Fantastiskt roligt att det är så många nya modeller på gång till sommaren 2009!
Lycka till så länge, den kommer du få fin!
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

Piper Pawnee från Hangar 9 Empty Underbart Johan!

Inlägg av magnuswrang ons 21 jan 2009, 20:10

Hej på dig!

Trevligt att du kommit i gång du också...blir trångt med alla stora kärror till sommarn...

Piper Pawnee 202cm
Stuka 202cm
Yak 180cm
Taxi 240cm
Corsair 180
P47 170cm
Kelly 140cm

Som jag kan se så är det 6st nya som kommer besöka fältet i sommar......


Senast ändrad av magnuswrang den tor 22 jan 2009, 18:44, ändrad totalt 1 gång
magnuswrang
magnuswrang

Antal inlägg : 240
Age : 55
Localisation : Alingsås
Registration date : 08-01-04

Till överst på sidan Gå ner

Piper Pawnee från Hangar 9 Empty Sv: Piper Pawnee från Hangar 9

Inlägg av Johan J ons 21 jan 2009, 23:26

Nja så stor är den inte, ''bara'' 202 cm, skala 1/5,4 av någon underlig anledning (förmodligen för att försvåra allt) scratch
Johan J
Johan J
Fältchef

Antal inlägg : 323
Age : 44
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-11-27

Till överst på sidan Gå ner

Piper Pawnee från Hangar 9 Empty Sv: Piper Pawnee från Hangar 9

Inlägg av Linkan fre 23 jan 2009, 13:56

Hur går det för dig?
Vad blir det för motor i kärran? Elmotor och tvåpluttare är uteslutet förmodar jag Rolling Eyes . Är det några andra specialgrejer planerade? Ett fungerande besprutningsaggregat borde du kunna fixa...... Cool
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

Piper Pawnee från Hangar 9 Empty Sv: Piper Pawnee från Hangar 9

Inlägg av Johan J tis 27 jan 2009, 21:55

Jo, motor blir det allt, satsar på en som sölar, puttrar och tänder vartannat varv. Blev lite sur i dag när jag skulle beställa motorfäste, fanns ju inte på lager utan får vänta till början av mars scratch

Fungerande besprutningsaggregat vore rätt häftigt, har lurat en hel del på det. Problemet är att få plats med det man ska sprida ut.. Modellen är väldigt lätt byggd vilket är bra, samtidigt gör detta att det är lite svårare att modda i kroppen. Får se om det blir fungerande eller bara dummy. Finns två varianter att välja på, för fast eller flytande materia

Fast form;

Piper Pawnee från Hangar 9 SE-EOX

Flytande form;

Piper Pawnee från Hangar 9 SE-EIC1

Eller så kan man vara riktigt jobbig och kombinera Smile Dock inte sett detta på någon svensk maskin..

Piper Pawnee från Hangar 9 1033117F

Inte har man fått byggt något heller sen sist.. Men i morgon ska jag!
Johan J
Johan J
Fältchef

Antal inlägg : 323
Age : 44
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-11-27

Till överst på sidan Gå ner

Piper Pawnee från Hangar 9 Empty Sv: Piper Pawnee från Hangar 9

Inlägg av Linkan tis 27 jan 2009, 23:48

Jag hade valt variant fast. Måste ju vara enklast att få till tycker jag. Roligt med skalariktiga detljer!
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

Piper Pawnee från Hangar 9 Empty Sv: Piper Pawnee från Hangar 9

Inlägg av Johan J sön 08 feb 2009, 22:04

Så, fått byggt lite igen.. Medans fingrarna fick hämta sig efter våtslipandet började jag titta lite på motorinstallationen.. Ganska snart uppenbarade sig två små problem. Motorbocken som var medskickad var visserligen en ganska rejäl i aluminium men passade inte till min motor. Blev att ringa till Model-Craft och beställa en OS-motorbock anpassad till 91an jag tänkt använda. Tyvärr var den restad, får vänta tills slutet av månaden. Specifikationerna säger 56-82 4-t, antingen får det bli 70 eller 91, börjar med 91an så får jag se hur det går. I bakhuvudet finns ju en önskan om en aning extra kraft.. Förebilden var ju rejält motoriserad med, allt från 150 till 260 hästkrafters motorer förekom i vad som egentligen är en Super Cub med vingarna under.

Det andra lilla problemet är att min motorinstallation blir för lång, detta löstes enkelt med att kapa av 11 millimeter på framkroppen!

Piper Pawnee från Hangar 9 0208-1

Piper Pawnee från Hangar 9 0208-0

Har också börjat titta och fundera lite på radioinstallationen, hade gärna möblera om lite i kroppen så man fått ett fritt utrymme för eventuell last.. Tyvärr är den lite knepigt byggd, får se hur långt man kan komma med detta!
Johan J
Johan J
Fältchef

Antal inlägg : 323
Age : 44
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-11-27

Till överst på sidan Gå ner

Piper Pawnee från Hangar 9 Empty Sv: Piper Pawnee från Hangar 9

Inlägg av Johan J tor 19 feb 2009, 00:52

Med lite fundering har jag lyckats klura ut hur jag kan ändra om i kroppen och förhoppningsvis få lite lastutrymme Smile Genom att flytta radioutrymmet från platsen framför piloten och lägga det under cockpit så får jag ett hyfsat utrymme placerat ovanpå tyngdpunkten, vilket är bra!

Första steget blev att meddelst Dremel och diverse knivar rensa ut det gamla radioutrymmet..

Piper Pawnee från Hangar 9 0218-4

Första väggen i pudertanken inlimmad;

Piper Pawnee från Hangar 9 0218-5

Lite omändringar i cockpit med;

Piper Pawnee från Hangar 9 0218-3

Baksidan på pudertanken;

Piper Pawnee från Hangar 9 0218-1

Får se hur bra det blir, i botten på tanken måste det ju till ett utlopp, fast där sitter ett rejält glasfiberrör som vingstålet löper i Suspect
Ska nog klura ut något bra där med!

Stay tuned!
Johan J
Johan J
Fältchef

Antal inlägg : 323
Age : 44
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-11-27

Till överst på sidan Gå ner

Piper Pawnee från Hangar 9 Empty Hur går det?

Inlägg av Linkan tis 09 jun 2009, 22:35

Händer det något med maskinen? Du får slänga i en sådan här: http://www.aircpro.com/airc/homepage.nsf/CatalogByCategory/15BF534BD549D4A6C1257589003FF0D1?OpenDocument&CartID=2286-
Är själv sugen på en sådan till Corsairen, dock är det kanske lite väl många lampor för en warbird. Men på din hade det varit klockrent!
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

Piper Pawnee från Hangar 9 Empty Sv: Piper Pawnee från Hangar 9

Inlägg av Johan J sön 14 jun 2009, 21:40

Nja, har väl varit lite tunnsått med framsteg det sista.. På en månad har jag bara fått fixat trottellinkaget, skäms på mig Rolling Eyes Har kört fast lite också på canopyn, får inte bort färgen på ngt bra sätt. Men det ger sig! Håller just nu på med ett annat flygande ting som kom emellan.

Ah, det hade varit snyggt.. Men är lite osäker på hur mycket ljus det egentligen ska vara, på tiden det begav sig flög man ju inte direkt i mörker.. Men en rotating beacon måste man ju ha iallfall. Hur var det på warbirdsen, fanns det lampor att tända om man kände sig manad?
Johan J
Johan J
Fältchef

Antal inlägg : 323
Age : 44
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-11-27

Till överst på sidan Gå ner

Piper Pawnee från Hangar 9 Empty Sv: Piper Pawnee från Hangar 9

Inlägg av Linkan sön 14 jun 2009, 22:18

Johan J skrev:Har kört fast lite också på canopyn, får inte bort färgen på ngt bra sätt. Men det ger sig!

Hur var det på warbirdsen, fanns det lampor att tända om man kände sig manad?

Prova med bromsolja, löser färg fint. Jag är dåligt påläst hur det var med belysning, landningsstrålkastare mm.
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

Piper Pawnee från Hangar 9 Empty RE: Positions/landningsljus mm

Inlägg av andersk mån 15 jun 2009, 16:02

Hej Johan
Har du alla elektronikprylarna?
Om inte kolla med Thomas på MODEX RC han visade upp häftiga möjligheter till en hyfsat billig peng, när vi var på modellmässan i Aeroseum tidigare i år.
Då hade han monterat allt i en depronkärra. Fanns många varianter på posljus-uppsättningar låg vikt smidiga enheter och kablar.
andersk
andersk

Antal inlägg : 121
Localisation : Floda
Registration date : 08-02-05

Till överst på sidan Gå ner

Piper Pawnee från Hangar 9 Empty Sv: Piper Pawnee från Hangar 9

Inlägg av Johan J mån 15 jun 2009, 21:00

Ja jäklar.. Bromsolja måste ju vara bra, man har ju sett hur det kan göra med billack! Tackar!
Johan J
Johan J
Fältchef

Antal inlägg : 323
Age : 44
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-11-27

Till överst på sidan Gå ner

Piper Pawnee från Hangar 9 Empty Framsteg!

Inlägg av Johan J sön 24 jan 2010, 21:06

Så, äntligen fått tummen ur och byggt lite, idag blev det nästan 8 timmar i bygglokalen. Vingen är nu nästan helt färdig, i dag monterade jag klart servona, ordnade servokablarna, klädde vingspetsarna och gjorde rent hela vingen. Bara lite dekor och lackning av klädselskarvar kvar så är den klar!

Piper Pawnee från Hangar 9 100124-1

Piper Pawnee från Hangar 9 100124-2

Även kroppen fick sig lite klädsel, hela framkroppen är nu omklädd efter mina modifikationer. Håller också på och funderar på puderaggregatet och hur det ska fungera.

Före

Piper Pawnee från Hangar 9 100124-3

Och efter

Piper Pawnee från Hangar 9 100124-4

Har fortfarande det lilla problemet med att få bort färgen på canopyn kvar.. Prövade med bromsolja, det löste färgen fint men likaså plasten , inte bra. Blir nog ett evighetsprojekt med våtslippapper. Men nu känns det iallafall som bygget är på gång igen Smile
Johan J
Johan J
Fältchef

Antal inlägg : 323
Age : 44
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-11-27

Till överst på sidan Gå ner

Piper Pawnee från Hangar 9 Empty Sv: Piper Pawnee från Hangar 9

Inlägg av Linkan sön 24 jan 2010, 23:23

Se där ja! Att lägga en "arbetsdag" i hobbyrummet brukar ge resultat. Ser ut att kunna premiäras fram i vår då!
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

Piper Pawnee från Hangar 9 Empty Hej Johan!

Inlägg av magnuswrang mån 25 jan 2010, 00:11

Ser ut att ha trevligt i bygglokalen..går ju framåt sakta med nu verkar alla hinder vara borta.

Åker ner till Polen för 10 sista dagaran åker 26-4feb.sen blir det att göra färdigt
mitt projekt Extra 300s+Huset som kommer v12.

Ha det gått Johan så syns vi.

Magnus W
magnuswrang
magnuswrang

Antal inlägg : 240
Age : 55
Localisation : Alingsås
Registration date : 08-01-04

Till överst på sidan Gå ner

Piper Pawnee från Hangar 9 Empty Sv: Piper Pawnee från Hangar 9

Inlägg av Admin tis 26 jan 2010, 02:00

Härligt Johan!

Du kan prova den lite snällare varianten för färgborttagning- Ugnsrengöring. Brukar vara lite snällare mot plasten.

// Johan
Admin
Admin
Admin

Antal inlägg : 37
Registration date : 06-11-24

https://amfk2006.editboard.com

Till överst på sidan Gå ner

Piper Pawnee från Hangar 9 Empty Sv: Piper Pawnee från Hangar 9

Inlägg av Johan J sön 31 jan 2010, 21:01

Fick byggt lite i dag med, kanske inte lika effektiv som förra söndagen men ändå. Fick riggat stjärtpartiet klart, ordnat stötstängerna till höjdrodret och sidorodret.

Piper Pawnee från Hangar 9 100131-2

Piper Pawnee från Hangar 9 100131-3

Har också börjat bygga puderspridaren, lite pyssel med den då jag egentligen inte har någon ritning, bara en enkel skiss från en gammal Berggren ritning och lite foton. Men det ska gå vägen!

Piper Pawnee från Hangar 9 100131-1

Nästa steg i planeringen är dekor, i veckan blir det ett besök hos Tells för lite självhäftande dekorfolie.. Fortsättning följer!
Johan J
Johan J
Fältchef

Antal inlägg : 323
Age : 44
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-11-27

Till överst på sidan Gå ner

Piper Pawnee från Hangar 9 Empty Sv: Piper Pawnee från Hangar 9

Inlägg av Johan J tor 11 feb 2010, 23:21

Börjat pyssla lite smått med dekoren också.. Småpill är inte riktigt min grej, men får gå. Tillverkar bokstäver och dekaler i tunn självhäftande plast meddelst fin sax och rakblad, blir helt okej om än inte närskalastandard.

Piper Pawnee från Hangar 9 100211-1

Piper Pawnee från Hangar 9 100211-2

Piper Pawnee från Hangar 9 100211-3

Piper Pawnee från Hangar 9 100211-4

Piper Pawnee från Hangar 9 100211-5
Johan J
Johan J
Fältchef

Antal inlägg : 323
Age : 44
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-11-27

Till överst på sidan Gå ner

Piper Pawnee från Hangar 9 Empty Sv: Piper Pawnee från Hangar 9

Inlägg av Linkan fre 12 feb 2010, 15:33

cheers Tjusigt cheers ! Jag fick blodad tand nu när du drog igång ditt bygge igen så det är full aktivitet på Mustangen igen! V kanske kan premiära ihop...

Edit: Är ganska nyfiken på din pulverspridare...
Linkan
Linkan
Den gamble ordföranden

Antal inlägg : 898
Age : 48
Localisation : Alingsås
Registration date : 06-12-05

Till överst på sidan Gå ner

Piper Pawnee från Hangar 9 Empty Sv: Piper Pawnee från Hangar 9

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet